2025-11-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du har inte ställt några konkreta frågor.
Detta är vad du frågade:

1. Varför tycker du att det är så mycket mer relevant att håna förekomsten av overifierade gudar jämfört med att du har en inre upplevelse?
Jag förstår inte ens vad det är du frågar här. Vad är det för inre upplevelse du pratar om här, vilken relevans har det och när har jag påstått att det är mer relevant att håna overifierade gudar jämfört med att jag har en ”inre upplevelse”?
Återigen måste jag fråga om du ens själv vet vad det är du pratar om?

2. Har du något inlägg som du kan länka till där du försöker dig på att härleda möjligheten till förekomsten av en inre subjektiv upplevelse utifrån tillgängliga verifierbara experiment utförda på den materiella världen?
Återigen, vad i hela friden pratar du om?
Nej, jag kan inte länka till ett inlägg där jag ” försöker mig på att härleda möjligheten till förekomsten av en inre subjektiv upplevelse utifrån tillgängliga verifierbara experiment utförda på den materiella världen”.
Först vill jag bara tacka bakelsernassmak för att du är så vänlig att släppa denna karamell till mig (jag bad om detta i pm). Tack även till er andra som tar ett steg bakåt och låter mig suga i mig av denna godbit!

På din fråga nummer 1 så vill jag börja med att tacka för din ödmjukhet i det att du erkänner att du inte har kapacitet att förstå den frågan och därmed inte heller bakgrunden och kontexten till denna tråds ämne. Sedan avslutar du med frågan om jag själv ens förstår frågan. Jag föreslår följande metod för dig:

Gå in i aktuell tråd och börja med att titta efter alla meningar eller till och med paragrafer som är i närheten av en smilie (tex: 🤣 eller 🤭 ). Det brukar ofta vara enklare att förstå de meningarna! Sedan kan du fortsätta med din ödmjuka stil och skriva ett inlägg och kanske fråga om någon kan länka till någon form av illustrerad text som försöker förklara ämnet för dig. Lite som en serietidning. Är du bara vänlig och ärlig så kan säkert någon visa en framkomlig väg till just din ökade förståelse från precis där du står.

Din fråga 2 förstår jag bara som en omformulering av fråga 1?

Citat:
Jodå, jag har noterat att du gärna skryter om vilken djup tänkare du är. Riktigt pinsamt.

Jag har redan gett min syn på det du påstår i TS. Du har fortfarande inte svarat på det jag skrev, utan väljer i stället att skämma ut dig med ordbajsande.
Att vara obegriplig är inte ett tecken på att man är smart, hur många fina ord man än häver ur sig.
Det är enligt mig en bra sak att kunna utmana sina känslor av pinsamhet. Alternativet är passivitet som kan leda in i faktiskt farlig stagnation.

På din andra paragraf föreslår jag en alternativ mer konfrontativ strategi om du istället känner för det. Gå in i tråden, citera mig eller någon annan och förklara för alla varför du ser mig som ett troll. Det kan också leda dig framåt i din förståelse från den nivå du ligger på.

Citat:
Så vart vill du komma? Ska jag analysera hur mina ansiktsmuskler beter sig när jag diskuterar med dig?
Jajemän, det är precis vad jag ber om (uppenbart för alla som inte har så mycket känslor som ligger och blockerar överblicken och klarar att läsa och ta till sig TS).

Jag kan komplettera med att du samtidigt med att du inifrån betraktar dina muskelspänningar i ansiktet att du är uppmärksam på känslor av smärta eller välbehag i bröstet eller magen kopplat till ditt tankeengagemang.

Personligen så har jag känt en empatisk smärta i hjärtat av att tänka på och känna in hur ditt hån skär i människor som har sin tro som ett mycket viktigt ljus och hopp i sitt liv. Vad gäller ansiktsmuskler så är det mest i form av ett sug i kinderna och körtelstimulering som gör att munnen vattnas av aptit att klä av denna hatfulla jubelidiot.
Citera
2025-11-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi

På din fråga nummer 1 så vill jag börja med att tacka för din ödmjukhet i det att du erkänner att du inte har kapacitet att förstå den frågan och därmed inte heller bakgrunden och kontexten till denna tråds ämne. Sedan avslutar du med frågan om jag själv ens förstår frågan. Jag föreslår följande metod för dig:

Gå in i aktuell tråd och börja med att titta efter alla meningar eller till och med paragrafer som är i närheten av en smilie (tex: 🤣 eller 🤭 ). Det brukar ofta vara enklare att förstå de meningarna! Sedan kan du fortsätta med din ödmjuka stil och skriva ett inlägg och kanske fråga om någon kan länka till någon form av illustrerad text som försöker förklara ämnet för dig. Lite som en serietidning. Är du bara vänlig och ärlig så kan säkert någon visa en framkomlig väg till just din ökade förståelse från precis där du står.

Din fråga 2 förstår jag bara som en omformulering av fråga 1?
Jag ska alltså behöva göra research för att överhuvudtaget kunna tyda vad det är du frågar?
Vad sägs som att du lägger orbajsandet på hyllan och ställer en rak, tydlig och relevant fråga?

Citat:
Det är enligt mig en bra sak att kunna utmana sina känslor av pinsamhet. Alternativet är passivitet som kan leda in i faktiskt farlig stagnation.
Det krävs dock ett visst mått av självinsikt för att kunna känna pinsamhet.

Citat:
På din andra paragraf föreslår jag en alternativ mer konfrontativ strategi om du istället känner för det. Gå in i tråden, citera mig eller någon annan och förklara för alla varför du ser mig som ett troll. Det kan också leda dig framåt i din förståelse från den nivå du ligger på.
Eller så lägger du ner ordbajsandet och svarar på det jag faktiskt skrev angående trådens ämne?

Citat:
Jajemän, det är precis vad jag ber om (uppenbart för alla som inte har så mycket känslor som ligger och blockerar överblicken och klarar att läsa och ta till sig TS).

Jag kan komplettera med att du samtidigt med att du inifrån betraktar dina muskelspänningar i ansiktet att du är uppmärksam på känslor av smärta eller välbehag i bröstet eller magen kopplat till ditt tankeengagemang.
Vore det inte rimligare att vi analyserar de argument som ateister och teister presenterar, när vi ska avgöra om ateister är känslostyrda?

Citat:
Personligen så har jag känt en empatisk smärta i hjärtat av att tänka på och känna in hur ditt hån skär i människor som har sin tro som ett mycket viktigt ljus och hopp i sitt liv.
Det är märkligt att det ofta uppfattas som ”hån” när man pekar ut de logiska felslut som vissa religiösa gör.
Vi har exempel i den här tråden på religiösa som bokstavligen försvarar slaveri men problemet är tydligen att jag är ”hånfull” när jag säger emot och påpekar att argumenten är bisarra.

Citat:
Vad gäller ansiktsmuskler så är det mest i form av ett sug i kinderna och körtelstimulering som gör att munnen vattnas av aptit att klä av denna hatfulla jubelidiot.
Visst är det så vännen.
Citera
2025-11-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det är ju betydligt fler ögonrullningar än att ansiktsmusklerna rör sig till annat än ett litet skratt över de dumheter som skrivs.
Det mesta är så ologiskt och tillsnurrat att det inte ens är värt att försöka skriva ett svar.

Och något som verkligen saknas i dessa "diskussioner" här är en verklig diskussion, alltså att de argument som man ger faktiskt besvaras med motargument, inte bara en massa luftiga påståenden som inte ens backas upp med minsta försök att förklara hur det skulle vara tänkt att hänga ihop.

Att kräva och presentera hållbara argument, uppfattas tydligen som ”hånfullt”, vilket säger ganska mycket om vem det egentligen är som är känslostyrd.
Citera
2025-11-21, 18:18
Medlem
Citat:
Jag ska alltså behöva göra research för att överhuvudtaget kunna tyda vad det är du frågar?
Vad sägs som att du lägger orbajsandet på hyllan och ställer en rak, tydlig och relevant fråga?
Två frågor:
Känner du dig ofta som en gammal vinylskiva med ett hack i som gör att du bara upprepar en loop in i evigheten?

Kan du förstå mig som ser dig som ett mycket enkelt statiskt mål, lite som en halmgubbe som man kan träna sina moves mot ett tag innan man tröttnar?
Citat:
Det krävs dock ett visst mått av självinsikt för att kunna känna pinsamhet.

Eller så lägger du ner ordbajsandet och svarar på det jag faktiskt skrev angående trådens ämne?
Mitt konstaterande av att medvetandet i betydelsen en inre subjektiv upplevelse är på samma nivå av verifierbarhet som Gud är relevant för tråden.

Att du inte har kapacitet att förstå den meningen gör det inte till ordbajseri.

Citat:
Vore det inte rimligare att vi analyserar de argument som ateister och teister presenterar, när vi ska avgöra om ateister är känslostyrda?
Alla människor är känslostyrda. Du är så blockerad att du inte kan neutralt konstatera det utan att se det som en förolämpning.

Känsloanalys är trådens ämne. Känslor har med kroppen att göra. Välkommen att säga något konstruktivt om saken.

Citat:
Det är märkligt att det ofta uppfattas som ”hån” när man pekar ut de logiska felslut som vissa religiösa gör.
Vi har exempel i den här tråden på religiösa som bokstavligen försvarar slaveri men problemet är tydligen att jag är ”hånfull” när jag säger emot och påpekar att argumenten är bisarra.
Du är så blockerad att du inte kan förstå trådens ämne. Kan du förstå intentionen bakom flashbacks beslut att tillåta olika trådar med olika ämnen även på religionsforumet?
Citat:
Visst är det så vännen.
Ja 🙂‍↕️
Citera
2025-11-21, 18:54
Medlem
En annan infallsvinkel på känsloengagemanget hos ateister:

Är denna tråd religion och psykologiforumets mest aktiva i flashbacks historia? Finns det andra trådar som kommit över 2000 inlägg på 20 dagar?
Citera
2025-11-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Två frågor:
Känner du dig ofta som en gammal vinylskiva med ett hack i som gör att du bara upprepar en loop in i evigheten?
Ja när jag diskuterar med religiösa gör jag faktiskt det. Det är mer regel än undantag att det man skriver antingen förvrängs eller ignoreras varpå den religiöse börjar om diskussionen från ruta ett igen, med samma gamla argumentationsfel. Så visst blir man tvungen till att upprepa sig en hel del.

Citat:
Kan du förstå mig som ser dig som ett mycket enkelt statiskt mål, lite som en halmgubbe som man kan träna sina moves mot ett tag innan man tröttnar?
Kan du förstå mig som ser dig som en ganska ganska pinsam figur, som tror du har hittat svaren på livets alla mysterier för att du frenetiskt har suttit och lyssnat på Jordan Petersons ordbajseri?

Citat:
Mitt konstaterande av att medvetandet i betydelsen en inre subjektiv upplevelse är på samma nivå av verifierbarhet som Gud är relevant för tråden.
Menar du här att själva existensen av medvetandet är lika verifierat som existensen av Gud?

Citat:
Alla människor är känslostyrda. Du är så blockerad att du inte kan neutralt konstatera det utan att se det som en förolämpning.

Känsloanalys är trådens ämne. Känslor har med kroppen att göra. Välkommen att säga något konstruktivt om saken.
Och min fråga var då om det inte vore en bättre metod att titta på argumenten som ateister och teister presenterar för sina uppfattningar, för att ta reda på om de baseras på känslor eller fakta?
Vi lär inte komma så långt genom att titta på ansiktsmuskulaturen.

Citat:
Du är så blockerad att du inte kan förstå trådens ämne. Kan du förstå intentionen bakom flashbacks beslut att tillåta olika trådar med olika ämnen även på religionsforumet?

Ja 🙂‍↕️
Jodå, jag förstår mycket väl vad tråden handlar om. Du känner dig lite sårad över att folk i din omgivning slår hål på ditt ordbajseri och kände dig därför tvungen att starta en tråd där du konstaterar att det egentligen är vi som inte köper ditt bs som är känslostyrda. Projektion helt enkelt.
Citera
2025-11-21, 20:00
Medlem
Citat:
Menar du här att själva existensen av medvetandet är lika verifierat som existensen av Gud?
Ja båda bygger endast på vittnesmål om subjektiv upplevelse. Skillnaden ligger bara i procentandelen. Samma gäller existensen av fri vilja (som enligt mig förutsätter erkännandet av en metafysisk verklighet).

Klippte bort resten av ditt svar för det bara innehöll ointressant rundgång och slingrande.
Citera
2025-11-21, 20:46
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Varesig tyget skulle vara 2000 år eller bara 2 mån gammalt så är det en bild av Jesus. Jesus är världens ljus och tyget exponerades kraftigt i det ljuset, och däri ligger bilden av Jesus.
Bilden på tyget kan ju vara vilken historisk person som helst med ett skägg. Det är en fråga om konst/måleri/kemi, så vi får lämna den frågan och återgå till ämnet 🙂
Citera
2025-11-21, 21:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Bilden på tyget kan ju vara vilken historisk person som helst med ett skägg. Det är en fråga om konst/måleri/kemi, så vi får lämna den frågan och återgå till ämnet 🙂
Men Kirev och jag tror att Jesus såg ut just så. För min del är jag alldeles övertygad utan kunna förklara varför.
Citera
2025-11-21, 21:35
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak

1. Naturlagarna verkar designade för liv och stabilitet - Vi känner ännu inte till hur naturlagarna har uppstått, det är väl kul att det finns mer att forska fram 🙂

2. DNA innehåller kod - Ja, DNA innehåller genetisk information, det behövs i vanlig reproduktion

3. Kvantfysiker säger att vi är mer än våra hjärnor - Ja, vi är ju även en massa kemi och elektriska impulser 🙂

4. NDE upplevelser bekräftar att vi är mer än våra hjärnor - Människor nära död kan uppleva mycket vi inte vet,
spännande forskning väntar 🙂

5. hjärnforskare säger att vi är mer än våra hjärnor - Det får de gärna säga, hjärnan är fortfarande inte helt analyserad.

6. Miljoner NDE fall som säger att de pratat med gud och jesus - Många miljoner religiösa har säkert trott sig prata med nån gud, inget konstigt.

7. Massor med vetenskapligt bekräftade mirakel i mänsklighetens historia - Nej, det är klart att religösa mirakel inte kan bekräftas vetenskapligt 🙂

8. Massor med uppfyllda profesior i bibeln - Det är klart att man kan hitta något händelse som man kan yxa till och säga att det står i bibel, efterhandskontstruktioner är ju inget ovanligt 🙂

9. Historiska bevis kring Jesus återuppståndelse - Det är klart att ingen människa kan återuppstå, vi vet ju hur en människa förruttnar och försvinner

10. Massor med vittnesmål från personer som säger att de pratat med gud och jesus - Förvirrade människor har pratat med tomten, änglar och hästar, det är så folk är 🙂

11. Absoluta moraliska lagar pekar mot gud - Moral är en fråga för filosofier och psykologer och beteendevetare, det har inget att göra med någon påhittad gud förstås 🙂

12. Vi verkar ha rationalitet utanför bara evolutionär - Udda påstånde, men vem vet 🙂

13. Matematik verkar oerhört effektivt för att beskriva universum - Jo, det mesta går att räkna på matematiskt 🙂

14. Att liv (celler) uppstår från död materia är inte rimligt alls enligt forskare - Svampar kan växa på/från död materia, det här är naturvetenskap/biologi

15. Solsystemet verkar ha aspekter som verkar nästan designade för liv - Ja, vårt solsystem är lämpligt för liv, andra solsystem är det inte. Så funkar det i universum, ingen konstigheter där heller 🙂

Många intressanta frågor som säkert vi säkert kommer att få svar på i framtiden med forskningens hjälp. Ingenting är ju något som helst belägg för att gud skulle finnas, men det där vet du ju redan :-)
Senast redigerad av Kernelpanic 2025-11-21 kl. 22:12.
Citera
2025-11-21, 22:09
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men Kirev och jag tror att Jesus såg ut just så. För min del är jag alldeles övertygad utan kunna förklara varför.

Tack för ett rakt och ärligt svar!
Tänk om alla troende kunde vara så klarsynta.
Citera
2025-11-21, 22:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Att ateism i sig inte är något annat än avsaknad av tro på gudar, säger ju ingenting om varför man är ateist.
Det kan vara att man aktivt undersökt frågan om Guds existens såväl som att man aldrig överhuvudtaget reflekterat över det.

Ateism kan ju vara en konsekvens av exempelvis skepticism. Det betyder fortfarande inte att ateism i sig skulle vara något mer än avsaknad av tro på gudar.
Visst. Och att vara sosse har ju precis ingenting att göra med varför man är sosse.

Förutom att ingen skulle vilja definiera ordet sosse på det sättet, och sen ändå kriga på internet om det. Vad är det egentligen för fel på dig?

Mitt motbud: ateism är ett medvetet avståndstagande från tro på någon gud. Därmed är varken nyfödda, plattmaskar eller stenar ateister, vilket de ju är enligt din definition. En person som aldrig öht har reflekterat över religion har inte tagit ställning och är därmed lika lite ateist som t ex kristen. Det är bara den personen själv som har rätt bestämma om han/hon är ateist eller kristen eller något annat, och iaf inte du eller någon annan sorts missionär.
Senast redigerad av nerdnerd 2025-11-21 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in