2025-11-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Begåv?

Möjligen från bevågningsreserven.
Citera
2025-11-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Vilken ålder menar dom med barn? alla under 18? alla under 3år? gäller detta även trimmade mopeder samt trimmade epa?

När det gäller A-traktor så har det sagts tidigare att föräldrar kan förlora körkortet. Så i det fallet gäller det i alla fall även om föraren är straffmyndig. (Men samma borde väl även gälla moped.)

Citat:
– Om du som förälder vet att din ungdom kör en manipulerad A-traktor och inte gör något åt det kan du fällas för tillåtande av olovlig körning. Det i sin tur kan leda till att ditt eget körkort blir återkallat, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

https://www.automotorsport.se/nyheter/polisen-allt-fler-trimmade-a-traktorer-foraldrar-kan-missta-korkortet/
Senast redigerad av Hominem 2025-11-01 kl. 20:33.
Citera
2025-11-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Tror du på det själv eller?? Dom kan inte ta nått körkort för nått ditt barn gör. Jävla trams som folk går på
- Om elsparken går snabbare än 20 kilometer i timmen gör man sig som vårdnadshavare skyldig till tillåtande av olovlig körning.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/ost/2025/oktober/elsparken-alskad-och-omstridd/
Citera
2025-11-01, 20:31
Medlem
Nästa fråga blir då: ska båda föräldrarna förlora körkortet? Ingen kan handla mat, ingen kan skjutsa till skolan, man får ta hockeytrunken på bussen osv.
Det är ju samhällets fel att man plötsligt tillåter motordrivna fordon hur som helst. När jag var liten var det tok-nej på att köra motordriven sparkcykel på gatan, åkte man fast för sådant så rök lämplighetsintyget.

Nu ba, ahaha den e kines, då ere ok. bara du inte kör för fort för då ryker mossans körkort. Eller om man e över 13 då blire skaka galler... men om man e under då tar staten morsans å farsans körkort.. Det går inte ens att få ihop logiken i sådant här.
Senast redigerad av The-Servant 2025-11-01 kl. 20:34.
Citera
2025-11-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
”Tillåtande av olovlig körning”. Så heter brottsrubriceringen som kan leda till att du blir av med körkortet om ditt barn kör elsparkcykel för fort.

Det handlar om hur stark elsparkcykeln är och hur snabbt den kör. Rickard Nilsson på polisens trafikenhet i Vänersborg säger att många slarvar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-korkortet-kan-ryka-om-ditt-barn-kor-elsparkcykel-for-fort

Hur tänker ni föräldrar kring detta? Själv är jag både barn- och körkortslös så jag är inte drabbad.

Tänker varför bara för en snabb skoter? Varför inte utvisning för stöld, våldtäkt, mord osv?

För att det är förmodligen majoritet av rika ungar som har snabba dyra skootrar.

Statens pengar ska in oavsett hur sålänge man inte är rasist.
Citera
2025-11-01, 20:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Så har det ju varit länge faktiskt då päronen kan bli av med körkorten om barnet kör trimmat.

Men i förevarande fall tycker jag att man går för långt då föräldrarna orimligen kan ha koll på vad ungarna hyr för saker med sina smartphones, än mindre hur de väl kör. Med en moppe så kan ju föräldrarna inspektera mopeden när den väl står där hemma om den visar tecken på trim.

Jag tycker att skolan ska återinföra trafikvett i undervisningen i låg- och mellanstadiet. Den ska vara modernt förankrad och ha bäring på dessa nya trafikslag.
Hyr? Jag tror detta mest handlar om elsparkcyklar ungarna har hemma. Utanför stadskärnorna finns inga att hyra. Här har alla ungar sina egna som de åker runt på i sjuka hastigheter. Från runt 10 års ålder ungefär skulle jag säga och det är måååånga som har dessa. Kanske så mycket som runt hälften av alla barn, åtminstone i villakvarteren där jag bor. De flesta tycker jag sköter det bra men finns alltid några stolpskott i vanlig ordning.
Citera
2025-11-01, 20:58
Medlem
Barn och unga ska röra på sej och inte skjutsa arselet. Deras kroppar blir skräp i förtid. Ser mest blatteungar kaosa på gågatan med sparkcyklar. Föräldrar verkar inte tänka sej framtiden för
barnen som blir lata och får alla möjliga hälsoproblem.
Citera
2025-11-01, 21:22
Medlem
Naturligtsvis är det föräldrarna som har ansvaret, bara hsr ju knappast köpt detta otyg självt.
Men straffet att dra in körkorteyt blir ju löjligt.
Det hårdaste straffet för ungen är att dra in mobilen, inget är värre än det, märkligt inte föräldrar fattar detta.
Citera
2025-11-01, 21:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fascismen klampar helt klart närmare. Att straffas för andras brott sker normalt sett inte i demokratier. När går man all-in och fängslar Kalle istället ifall man inte får tag i hans bror Olle som gjorde brottet?

Och Sverige har mage att ha åsikter om Ryssland…

Håller med.
Citera
2025-11-01, 21:33
Medlem
Angeliqas avatar
Gärna.

Ingrip även mot kulturen inom lantbruket att låta småbarn köra fordon och skärgårdsfolkets båtkultur med ensamma barn i farlederna. Det är som om föräldraansvaret nästan har avskaffats. Då måste det till konsekvenser som föräldrarna märker av för att finnas ett incitament att ta ansvar för sina barn. Vidare är dessa med sin nonchalans mot oskyldiga medtrafikanter olämpliga i trafiken.

I ett aktuellt rättsfall lånade en pappa ut sin båt till en elvaåring som körde en vansinnestur i Göteborgs skärgård utan vuxen med sig. Två av tre kompisar ombord fick skador för livet. Pappan vägrar ersätta så det är skattebetalarna som betalat de invaliserade barnens sjukvård, rehabilitering och inkomstbortfall. Försäkringsbolaget lät medförsäkra elvaåriga sonen på båten.

(FB) Gummibåt i kollision – barn förd till sjukhus med helikopter (2017-08-15)

Helst hade jag sett att elsparkcyklar förbjöds men det kommer inte att ske. Olyckor både i trafiken och när de laddas. Cykla istället och få motion.
Citera
2025-11-01, 21:45
Medlem
Citat:
”Tillåtande av olovlig körning”. Så heter brottsrubriceringen som kan leda till att du blir av med körkortet om ditt barn kör elsparkcykel för fort.

Det handlar om hur stark elsparkcykeln är och hur snabbt den kör. Rickard Nilsson på polisens trafikenhet i Vänersborg säger att många slarvar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-korkortet-kan-ryka-om-ditt-barn-kor-elsparkcykel-for-fort

Hur tänker ni föräldrar kring detta? Själv är jag både barn- och körkortslös så jag är inte drabbad.

Ja då finns det resurser!!!! Att ta folk på elcykel!

😂
Citera
2025-11-01, 22:17
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:

Tur man har välartade barn så man aldrig behöver bekymra sig om sånt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in