2025-11-01, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Ok, då kan man ju köra moppe som är trimmad undra om samma sak gäller där?
Så har det ju varit länge faktiskt då päronen kan bli av med körkorten om barnet kör trimmat.

Men i förevarande fall tycker jag att man går för långt då föräldrarna orimligen kan ha koll på vad ungarna hyr för saker med sina smartphones, än mindre hur de väl kör. Med en moppe så kan ju föräldrarna inspektera mopeden när den väl står där hemma om den visar tecken på trim.

Jag tycker att skolan ska återinföra trafikvett i undervisningen i låg- och mellanstadiet. Den ska vara modernt förankrad och ha bäring på dessa nya trafikslag.
Citera
2025-11-01, 16:13
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Så har det ju varit länge faktiskt då päronen kan bli av med körkorten om barnet kör trimmat.

Men i förevarande fall tycker jag att man går för långt då föräldrarna orimligen kan ha koll på vad ungarna hyr för saker med sina smartphones, än mindre hur de väl kör. Med en moppe så kan ju föräldrarna inspektera mopeden när den väl står där hemma om den visar tecken på trim.

Jag tycker att skolan ska återinföra trafikvett i undervisningen i låg- och mellanstadiet. Den ska vara modernt förankrad och ha bäring på dessa nya trafikslag.
Minns när jag hade moppe och en polare`s brosa hjälpte mig att trimma den. Ingen av mina föräldrar visste att den va trimmad, det enda dom kollade om man hade hjälm. Idag tycker alla att man ska ha koll på sina ungar, helst skulle dom väl vilja ha en pov kamera på sina ungar så inget i deras liv bli privat.
Vissa grejer vet föräldrar inte om
Citera
2025-11-01, 16:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Fast det är ju i så fall deras barn, och inte dem själva, som gör det? I de flesta fall kommer dessutom barnet kört för fort på eget begåv, utan att frågat om tillåtelse hos föräldrarna först.
Det är ju dock föräldrarna som köper den snabba scootern till barnen.
Citera
2025-11-01, 16:37
Medlem
okok1s avatar
Då får väl föräldrarna hoppas på att barnet mördar/våldtar någon istället. Så föräldrarna inte blir kollektivt bestraffade, som i Nordkorea...
Senast redigerad av okok1 2025-11-01 kl. 16:48.
Citera
2025-11-01, 16:44
Medlem
Kände en vars pappa trimmade sonens moppe riktigt seriöst. Den körde ifrån alla 125r. Fö borde väl de flesta föräldrar veta att allt inte riktigt är original med moppen och den både låter och axar ordentligt? Men visst, ingen är väl dömd på förhand. Men ändå på tiden att föräldrarna får ta ansvar för vad deras barn gör.
Citera
2025-11-01, 16:59
Medlem
Hygrotorks avatar
Har inte så mycket emot det, finns alldeles för många skitföräldrar som skiter i vad deras ungdjävlar håller på med, de kan gott straffas i större utsträckning. Sen är allt som minskar elscooteråkandet bra.

Generellt borde det vara lättare att bli av med kortet och svårare att ta ett. Finns alldeles för mycket idioter i trafiken.
Citera
2025-11-01, 17:15
Medlem
Citat:
Fast det är ju i så fall deras barn, och inte dem själva, som gör det? I de flesta fall kommer dessutom barnet kört för fort på eget begåv, utan att frågat om tillåtelse hos föräldrarna först.
Begåv?
Citera
2025-11-01, 17:22
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt hur föräldrarnas förmåga att framföra ett fordon påverkas av att deras barn kör för snabbt med en elsparkcykel?

Allmänt dåligt omdömme.
Citera
2025-11-01, 17:44
Medlem
newsfilters avatar
Faktiskt ett rätt smart sätt närma sig problemet. Något man borde använda sig av i ökande omfattning.
Citera
2025-11-01, 17:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Förstår inte riktigt hur föräldrarnas förmåga att framföra ett fordon påverkas av att deras barn kör för snabbt med en elsparkcykel?

Tankegången är antagligen att kan man inte uppfostra barn till säkra trafikanter och överföra ett gott omdöme är man inte själv mogen att inneha körkort för motorfordon.
Citera
2025-11-01, 18:06
Medlem
Epimaness avatar
Varför inte saftiga böter som vårdnadshavare får betala?

Att dra in körkortet för vårdnadshavare är ju i allmänhet helt opåkallat. Om barnet kört för fort utan deras vetskap, ja vad skall de göra åt saken?

Om det kan bevisas att de tillåtit eller hjälpt till med trimning eller dylikt, ja då är det en annan sak.
Citera
2025-11-01, 18:10
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tankegången är antagligen att kan man inte uppfostra barn till säkra trafikanter och överföra ett gott omdöme är man inte själv mogen att inneha körkort för motorfordon.

Alla ungar är inte likadana. Svarta får eller någon som fick lite syrebrist under födseln... är man som förälder plötsligt omogen när de andra barnen är små mönstermedborgare?

Nej, det där argumentet håller förstås inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in