Citat:
Ursprungligen postat av
HeyItsJimmy
Är fullt medveten om att det finns lika många individuella berättelser som det finns prostituerade men skulle ändå vilja ta del av era teorier. Vad är den vanligaste anledningen till att man hamnar i prostitution? Mår inte majoriteten av alla sexarbetare extremt dåligt och lever med trauman stora delar av livet? Och hur kan man, i största möjliga utsträckning, säkerställa att ingen råkar illa ut?
Hej.
Jag är sexarbetare. Låt mig berätta min story och vad jag har hört och sett från andra i branschen (varning för långt inlägg).
Jag är en helt vanlig tjej, född och uppvuxen på landet. Inga stora trauman under barndomen. Inga substansberoenden.
När jag var 20 hade jag flyttat till Stockholm och letade jobb, men jag hade ingen lust att göra precis vad som helst för väldigt lite pengar. Jag hade inte lust att ha ångest inför varje arbetsdag (hade redan provat det i några månader och det var tråkigt).
Av någon anledning hade jag en väldigt neutral inställning till sexarbete. Jag vet verkligen inte varför. Kanske har jag bara begåvats med relativt öppet sinne? Jag hade också konstaterat att jag var ganska bra på sex och att ha sex med många personer var inget som störde mig heller. Så, jag pratade med mitt ex om att jag skulle kunna tänka mig att bli sexarbetare, men jag visste inte hur man gjorde. Han guidade mig till en sida på nätet (oklart om det var Rosa eller nån annan sida back in the day).
Så kom det sig att jag började sälja sexuella tjänster: jag behövde helt enkelt en inkomst och jag hade inga moraliska problem med att sälja sexuella tjänster.
Att sälja sexuella tjänster är inte moraliskt fel per default. Varje samhälle väljer själv hur det ser på den saken. Just nu försöker Sverige pusha för att det är moraliskt fel, att man måste må dåligt av att sälja sex. Ett av många problem med det är att man får folk att må dåligt bara för att man talar om för dem att de SKA må dåligt. Det är klassisk psykologi. Om det enda man hör är att "detta är fel, du mår dåligt, du blir våldtagen" så kommer man till slut tro på det och anpassa sitt mående därefter. För att undvika det måste man ha en neutral inställning som samhälle. Stigma dödar.
Därför behöver vi avkriminalisera sexarbete. Det är så man kan säkerställa att så få som möjligt råkar illa ut (folk råkar f.ö. illa ut i diverse branscher, det är inget som enbart sker i sexbranschen). Att kunderna är olagliga, men inte säljarna, är inget som hjälper säljarna.
Här kommer några exempel på hur situationen ser ut för sexarbetare idag, under sexköpslagen:
Sexarbetare riskerar att förlora sitt boende (om de inte äger det), då hyresvärden kan ses som hallick under sexköpslagen.
Sexarbetare riskerar att förlora sina barn.
Sexarbetares partner, familj och vänner riskerar att bli tagna som hallickar.
Sexarbetare riskerar att förlora sina "vanliga" jobb.
Sexarbetare riskerar att banken stänger av deras konton.
Om sexarbetaren inte är svensk riskerar denne utvisning.
Sexarbetare kan inte jobba tillsammans med en annan sexarbetare från samma lokal (vilket är något som skulle vara bra ur ett säkerhetsperspektiv), då detta räknas som bordellverksamhet och det är olagligt.
Sexarbetare måste sätta kundens säkerhet före sin egen.
Sexarbetare vill inte att polisen ska veta att de är sexarbetare, eftersom de då riskerar att förlora sina kunder, dvs sin inkomst. Därför undviker sexarbetare gärna att anmäla kunder som har utsatt dem för riktiga brott (faktisk våldtäkt, stöld, misshandel osv).
Allt detta innebär att sexarbetare helt enkelt konstant måste ljuga om sin tillvaro. De kan inte be andra om hjälp för att hålla sig själva säkra. Betänk nu att sexarbetaren i fråga är just en sådan som alla tror att de är: någon som mår jättedåligt och far illa, men måste göra det för pengarnas skull. Hur blir de hjälpta av att detta är hur samhället behandlar dem?
Jag har till och med bekanta i branschen som har blivit nekade vård för att de var sexarbetare. Allt pga stigmat pga sexköpslagen.
Nota bene: sextrafficking skulle inte bli lagligt bara för att sexarbete var lagligt (avkriminaliserat). Däremot skulle det bli lättare att hitta och hjälpa dessa offer.