Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-04, 18:00
Medlem
Hazizas avatar
Såg att det fanns ett alternativ för anjovis idag på Coop. Ansjoviskryddade sillfiléer från Grebbestad. Köpte 3 stycken i fall jag inte hittar anjovis. Smaka i princip likadant.

https://www.abba.se/produkt/ansjoviskryddade-sillfileer/

Personer som hamstrar borde åka på stryck, speciellt när de vet att många vill ha Janssons under jul.
Citera
2025-12-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det beror kanske litegrann på var i landet man bor. I Stockholmsområdet är det just nu i stort sett tomt på ansjovis på hyllorna.

Det är det inte alls, det är en jävla myt..

Jag kan gå ner på min lokala ICA (båda två faktiskt) och köpa på mig 100 burkar i detta nu.

Har inte märkt av någon kris alls de här åren de "varnat" och härjat. En jävla myt alltså.
Senast redigerad av B.Dowie 2025-12-04 kl. 18:07.
Citera
2025-12-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Såg att det fanns ett alternativ för anjovis idag på Coop. Ansjoviskryddade sillfiléer från Grebbestad. Köpte 3 stycken i fall jag inte hittar anjovis. Smaka i princip likadant.
Det har funnits länge. Kan tycka att det fungerar som alternativ när man gör Jansson, men inte istället för anjovis på exempelvis schnitzeln eller på en ägg- och ansjovismacka.
Citera
2025-12-04, 18:03
Avstängd
Skönt. Då kanske man slipper se Jansons snuskelse överallt.
Citera
2025-12-08, 09:34
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Grattis! Enligt Leif Mannerström blir ansjovisen bara godare och godare när den lagras, även om datumet har gått ut.
Har du någon källa på det här?

Jag har nämligen ett par stora runda burkar med hela ansjovis i kylskåpet med BF-datum 24/10 2024.
Jag hann sätta i system, innan hel orensad ansjovis försvann från marknaden i fjol, att vänta tills burkarna såldes ut några veckor före utgångsdatum. Det var i princip ingen som ville köpa hela fiskar när filéer fanns, så de blev över. De sista burkarna jag köpte fick jag för en krona styck. Jag gissar att de i butiken visste om att fisken håller sig länge konserverad, och att de därför hellre skänkte bort den än slängde den; de tjänade ju inte direkt något med det priset.
Lite synd att det är kylkonserv och tar plats i kylskåpet, annars hade jag köpt på mig ett större lager. Nu verkar det som om Grebbestad helt slutat producera burkar med hel ansjovis.
https://x.com/Grisbrottaren/status/1871207828976787480
Citera
2025-12-08, 09:36
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Skönt. Då kanske man slipper se Jansons snuskelse överallt.

Va menar du skönt ?
Citera
2025-12-08, 09:36
Medlem
Ichwills avatar
Borde finnas kvar några konserver med anschåvis, då varken jag eller frugan äter sån där kattmat.
Citera
2025-12-08, 09:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Har du någon källa på det här?

Jag har nämligen ett par stora runda burkar med hela ansjovis i kylskåpet med BF-datum 24/10 2024.
Jag hann sätta i system, innan hel orensad ansjovis försvann från marknaden i fjol, att vänta tills burkarna såldes ut några veckor före utgångsdatum. Det var i princip ingen som ville köpa hela fiskar när filéer fanns, så de blev över. De sista burkarna jag köpte fick jag för en krona styck. Jag gissar att de i butiken visste om att fisken håller sig länge konserverad, och att de därför hellre skänkte bort den än slängde den; de tjänade ju inte direkt något med det priset.
Lite synd att det är kylkonserv och tar plats i kylskåpet, annars hade jag köpt på mig ett större lager. Nu verkar det som om Grebbestad helt slutat producera burkar med hel ansjovis.
https://x.com/Grisbrottaren/status/1871207828976787480

”Ansjovis är bäst när den är lagrad, så läs på burken. Det ska vara nära sista förbrukningsdagen. Ja egentligen skall det datumet vara passerat, då är ansjovisen som bäst. Använd näsan! /Leif Mannerström”

https://www.koket.se/leif_mannerstrom/varmratter/fisk_och_skaldjur/mannerstoms_goda_janssons_frestelse
Citera
2025-12-08, 12:28
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
”Ansjovis är bäst när den är lagrad, så läs på burken. Det ska vara nära sista förbrukningsdagen. Ja egentligen skall det datumet vara passerat, då är ansjovisen som bäst. Använd näsan! /Leif Mannerström”

https://www.koket.se/leif_mannerstrom/varmratter/fisk_och_skaldjur/mannerstoms_goda_janssons_frestelse
Fint!
Jag läste någonstans att ansjovis på burk håller sig 18 månader efter BF-datum, men jag struntar i det där och använder näsan. Fisken tycks inte lösas upp med tiden (som surströmming) utan den enda förändring som syns är att fettet kryper ur den.
Citera
2025-12-08, 15:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Fint!
Jag läste någonstans att ansjovis på burk håller sig 18 månader efter BF-datum, men jag struntar i det där och använder näsan. Fisken tycks inte lösas upp med tiden (som surströmming) utan den enda förändring som syns är att fettet kryper ur den.

Helt rätt! Jag har i princip slutat slänga mat. Det mesta håller långt efter bf-datum.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in