2025-10-31, 19:36
Medlem
Icke-Galen-666-s avatar
Polisbil som patrullerar bostadsområden ikväll och helikopter över Brynäs runt Brynässkolan. Väntas uppföljning på förra helgens upptåg tro?
Citera
2025-10-31, 19:41
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/polisen-bevakar-brynas-med-dronare

Citat:
Polisen ökar sin närvaro

På grund av den senaste tidens våldsbrott kommer polisen att öka sin närvaro i Gävle och Sandviken. Bland annat kommer polishelikopter att flyga över drabbade områden.
Citera
2025-10-31, 19:49
Medlem
Icke-Galen-666-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.--.---
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/polisen-bevakar-brynas-med-dronare

Sett att de ska öka men reagerade lite extra på att en av polisens bilar vände runt inne på en gräsmatta för att försätta hålla sig på bostadsområdet mellan brynäsgrillen och gamla hopsie daisy. Går annars att runda området och hålla sig på gångbanorna. Så frågan är om det är något extra intressant med det området. Verkar annars vara en väldigt lugn gård
Citera
2025-10-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knochenbrecher
Det finns bara en styvfader till Alexander Sabanovs

Det finns bara en styvfar till Alexander. Det är modern Johannas make från hennes enda äktenskap, det med Elnurs Sabanovs.

Johanna Sabanovs är inte omgift. Alltså har det inte tillkommit någon ny styvfader till Alexander efter Elnurs.

Det finns olika slag av styvfäder, en term som, när man vill specifiera, kan kopplas till diverse adjektiv.

Man kan säga nuvarande styvfar, ett slag av styvfar som ibland kan vara försvunnen eller obefintlig, förlorad eller borttappad. Sedan är det inte långt ifrån att den förlorade och borttappade blir till en tidigare styvfar. Formellt sker detta den dag då den dom som skiljer honom från barnamodern vinner laga kraft. Tidigare styvfar kan sedan efterträdas av en ny styvfar, då när modern gifter om sig.

Johanna Sabanovs har emellertid aldrig ingått något nytt äktenskap. Därmed har hennes förstfödde Alexander inte någon ny styvfader.

Johanna är idag inte ens sammanboende med någon man, någon som i vissa sammanhang skulle kunna inta en styvfaders roll.

Artighet, som att säga vad någon heter, det dämpar konflikter

Carro85 hävdar att Kanelbullen72 skrivit 'nuvarande styvfarsa'. Det gjorde han inte. Kanelbullen72 skrev i stället 'närvarande styvfarsa'. Se länk!

En närvarande styvpappa är alltid en nuvarande, och eftersom Johanna aldrig gift om sig så blir det äventyrligt att förutsätta någon annan än Elnurs när man talar om den person som man vill räkna som Alexanders styvfader.

Jag har en gång i denna tråd förklarat att Alexander tappade sin styvfader när modern skilde sig från Elnurs. Även om Elnurs för Alexander må vara en tappad styvfader så skulle det kännas jobbigt att hela tiden kalla honom för den tappade, Den tappade styvfadern. Det får räcka med att kalla honom styvfadren. Dock helst tillsammans med namnet Elnurs. Då undviker man förvirring.

I en antagonistisk miljö som den här på Flashback är det bra om man kan vara så exakt som man kan. Alltså blir det viktigt att noga namnge vem man talar om, namnge med både för- och efternamn. Eljest kommer folk snart att bli oförmögna att klart greppa vilken människa man egentligen talar om. Särskilt idag när såväl misstänkt skytt som den skjutne heter Alexander med förnamn båda två.

Okej, har ändå väldigt svårt att tro att det är han som setts med henne i Gävle. Du svarade inte vad som får dig att tro att hans barn bor i Gävle och att det skulle vara därför han setts där.
Citera
2025-10-31, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag tolkar det som att ES har utvandrat och att MGM Alexanders mamma har skaffat ännu en buse? Lite oklart på vilken ort de sågs.

Vet vi om AS mamma med styvfar bevistade häktningsförhandlingen i Gävle?
Ja dom sågs i gävle
Citera
2025-10-31, 21:54
Medlem
Citat:
Nu skall dock Elnurs enligt Kanelbullen77 har varit synlig i gävletrakten. Han verkar dock inte vara folkbokförd på orten. Det behövs inte heller bara för ett faderligt stödbesök hos hans minderåriga barn.

Nej, du läser in saker som inte står.

Här är inlägget:

(FB) En avliden och en skadad i skottlossning vid Stenebergsparken Gävle (2025-10-25)

Varken stad eller vilken man framkommer i inlägget.

Senare ikväll har kanelbullen72 svarat att det var i Gävle
Citera
2025-10-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbullen72
Ja dom sågs i gävle

Bra! Tack för din bekräftelse
Citera
2025-10-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ja dom sågs i gävle
Vilka sågs i Gävle? J med hennes nuvarande kille eller med Elnurs?
Citera
2025-10-31, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carro85
Vilka sågs i Gävle? J med hennes nuvarande kille eller med Elnurs?

Har Johanna en fästman? Om ja, då finns ändå ingen anledning att kalla honom för styvfar till hennes 24-årige son Alexander. Och om det ändå sker, då måste man säga hans namn. På det att folk inte skall förväxla honom med Elnurs Sabanos, Johannas äkta man, före detta.
Citera
2025-11-01, 06:19
Medlem
Citat:
Vad är det med dig? Varför ställer du en sådan egendomlig fråga? Jag vet inte vad Elnurs barn har för adresser!

Det jag förstår, det är att en man på besök i Sverige gärna tar en sväng förbi det ställe där han tror sig finna sina minderåriga barn. Det är inget konstigt med det. Även om jag vet en händelse där så inte var fallet. Då handlade det om en man på flykt från sin underhållsskyldighet.

Det som stått i tråden om Johanna Sabanovs uppehållsort, det är att hon skulle vara på ett behandlingshem, Korpberget i Lunde nära Göteborg. Men skriven är hon i Gävle.

Det är många som söker Johanna hos Mr Koll, där hon just nu är extremt eftersökt. Denna månad har Mr Koll hitintills lämnat ut information om Johanna vid 822 tillfällen.

Som mest noterade Mr Koll 207 besökare på en dag hos Johanna. Det var den 27 oktober, den dag som Johanna och Elnurs Sabanovs, hennes förre make, tillika Alexander Sabanovs styvfar, var synliga i Gävle, observerade av Kanelbullen eller dennes uppgiftslämnare.

Signaturen Angeliqa frågade:
- Vet vi om AS mamma med styvfar bevistade häktningsförhandlingen i Gävle?

Signaturen Kanelbullen72 svarade:
- Ja dom sågs i Gävle

Johanna har ensam vårdnad om sina barn med Elnurs. Vilket är en normal administrativ åtgärd när barnafadern är utomlands och svår att skapa kontakt med. Inget konstigt med det.

Korpberget ligger vid Kramfors inte Göteborg.
Citera
2025-11-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders5508
Korpberget ligger vid Kramfors inte Göteborg.

Ja, så är det.

Pålitliga hitta.se placerar Korpbergets Behandlingscenter på Svanön med postadress Lunde i Kramfors kommun. Se karta.

Ett vårdhem för missbrukare ligger betydligt tryggare på Svanön i den gamla småorten Svanö nära Kramfors i Ångermanland än mitt bland langarna i storstaden Göteborg.

Hur jag blev lurad

När jag gjorde min sökning med 'korpberget behandlingshem' som sökbegrepp, då fick jag detta resultat med olika länkar.
En av länkarna har rubriken 'Korpbergets Behandlingscenter' och därunder en karta över Göteborg där platsen för Korpbergets Behandlingscenter finns markerad och inplacerad.
Adressen till Korpbergets Behandlingscenter var nästan rätt i den länk jag fick upp, Svanö 30, 872 93 Lunden.
Postorten heter visserligen Lunde, inte Lunden, en bagatell i sammanhanget. Men jag reagerade inte tillräckligt på postnumret, det som börjar med en åtta. Postnumret var alltså norrländskt och alls inte göteborgskt.

Jag såg bara på kartan. Där var Korpbergets Behandlingscenter placerat nära Östra kyrkogården och Göteborgs Begravningssamfällighet. Jag tyckte att det såg konstigt ut. Därför förstorade jag kartan, som definitivt bekräftade att behandlingshemmet skulle vara liggande i Göteborg.

Idag, när jag insett att jag blivit vilseledd, då tryckte jag på knappen Vägbeskrivning till höger om rubriken Korpbergets Behandlingscenter. Då fick jag upp denna förnämliga karta med en utförlig färdrutt. Efter en snabb frukost på Gävle Bed & Breakfast skulle jag alltså enligt kartan ha satt mig i bilen och åkt raka vägen till Göteborg! Övertygad om att snart komma till behandlingshemmet, ha, ha.

En ren tur att det inte är jag som ansvarar för Färdtjänst i Gävle. Jag skulle ha kört alla vårdkrävande missbrukare till Göteborg, helt säkert!

En bättre länk

Idag tog jag fram en bättre länk till Korpbergets Behandlingscenter.

Där står under rubriken 'Välkommen till Korpberget' på den första raden följande ord:

- Korpberget är ett mångsidigt behandlingshem för män och kvinnor i natursköna Höga kusten-området.

Ovanför texten en bild på Högakustenbron. Text och bild visar så klart det bara går på Höga kusten och Ångermanland och inte på Västkusten och Göteborg.
Senast redigerad av Knochenbrecher 2025-11-01 kl. 13:06.
Citera
2025-11-01, 19:28
Medlem
Citat:
Japp fredde hängde ju mycket med Roy och Morgan.

Lite off topic men... Tvillingarna Niva var lite stökiga och bullriga i tonåren men i grunden charmiga och trevliga om man delade deras musiksmak och lite löst umgicks i samma musikkretsar på den tiden. Synd att det gick som det gick, de hade kanske fortfarande varit i livet om de fokuserat mer på metal och mindre på droger och kasst umgänge senare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in