2026-03-24, 11:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Bra läge för Pinheiro inför andra åket. I ledning, och det räcker med en pallplats för att brasilianaren ska vinna storslalomcupen.

I damernas slalom som vanligt en överlägsen Shiffrin. Swenn Larsson femma och Hector sexa, med vissa möjligheter att kämpa om pallplatser.
Citera
2026-03-24, 14:22
Medlem
Många superlativer över Shiffrin och det må väl vara sant. Men Shiffrin åker slalom nerför backarna och de andra sladdar ner. Hon har en annan tyngdpunkt för kroppen än de andra åkarna.
För mig en gåta att de andra inte kollat in de tekniska bitarna och helheten för henne.

Jag gilalr kommentatorerna men när de säger som de gör om Shiffrin, så kan man ju även se det från andra sidan. Inga märkvärdigheter hur hon åker. Skillnaden är att de andra åkarna åker sämre och inte har förbättrat sig gentemot Shiffrin.

Jag har alltid varit sån som coach, att istf att bara stå o beundra nån som är överlägsen och verkar oslagbr, så ska man ju försöka bli bättre och studera denne överlägse atlet.

Tycker intervjun med landslagschefen och det han sa va lite för mycket mellanmjölk.

På det där viset kommer inte landslagsåkarna framåt.
Citera
2026-03-24, 15:04
Medlem
Shiffrin er helt dominant i slalåm.

11 renn med OL
10 seire
1 andreplass
7 seire med over 1 sekund
Gjennomsnittlig seiersmargin på 1.19 sekund
Citera
2026-03-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Shiffrin er helt dominant i slalåm.

11 renn med OL
10 seire
1 andreplass
7 seire med over 1 sekund
Gjennomsnittlig seiersmargin på 1.19 sekund

GOAT 🐐! Nu hoppas jag hon kör bra i GS och vinner totalen, även om hon konkurrerar med en halvsvenska.
Citera
2026-03-24, 15:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
En lite petitesse som informasjon bare. Om man ikke anvender alle navnene, så er det ingen som anvender enbart mellomnavnet.
Da anvender man enten fornavn eller efternavn. Om man skulle anvende t.ex. Aamodt, Lie, Bergene, Løwstrøm, Austgulen og Fjorden,
når man prater om Kilde, McGrath, Drivenes, Nyenget, Fosnæs og Ree, blir det ikke bare konstig, men også ytterst forvirrende.

Fast numera representerar han ju Brasilien och då är Pinheiro mer passande i sammanhanget. Ja visst är det förvirrande att ni norrmän ska behöva envisas med två efternamn
Senast redigerad av katw 2026-03-24 kl. 15:41.
Citera
2026-03-24, 15:57
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast numera representerar han ju Brasilien och då är Pinheiro mer passande i sammanhanget. Ja visst är det förvirrande att ni norrmän ska behöva envisas med två efternamn
He-he ja. Det er jo forvirrende nog som det er. men om man begynner å anvende enbart mellomnavn, kan det jo bli så galet som helst
Som svar på en påstand om at Lie, Lund og Aamodt er de tre beste norske alpinister de seneste 15 år, ville jeg vel svart at vel er Kajsa bra,
men såå bra er hun ikke, Lund who! ?? , og at Aamodt jo sluttet for mer enn 15 år siden

Så tror det er bedre å skrive McGrath, Svindal og Kilde i stedet ja
Citera
2026-03-24, 16:04
Medlem
katws avatar
Citat:
He-he ja. Det er jo forvirrende nog som det er. men om man begynner å anvende enbart mellomnavn, kan det jo bli så galet som helst
Som svar på en påstand om at Lie, Lund og Aamodt er de tre beste norske alpinister de seneste 15 år, ville jeg vel svart at vel er Kajsa bra,
men såå bra er hun ikke, Lund who! ?? , og at Aamodt jo sluttet for mer enn 15 år siden

Så tror det er bedre å skrive McGrath, Svindal og Kilde i stedet ja

Men är det inte så i Norge att man (i alla fall de flesta fall) bär båda föräldrarnas efternamn? Eller har jag missförstått det? Om det är så, vad avgör vilket av dessa som blir mellomnavn?
Citera
2026-03-24, 16:16
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men är det inte så i Norge att man (i alla fall de flesta fall) bär båda föräldrarnas efternamn? Eller har jag missförstått det? Om det är så, vad avgör vilket av dessa som blir mellomnavn?
Det er lite hursom, men det i midten er alltid mellomnavnet
Citera
2026-03-24, 16:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Det er lite hursom, men det i midten er alltid mellomnavnet

Klart som korvspad, tack för klargörandet
Citera
2026-03-24, 19:39
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
GOAT 🐐! Nu hoppas jag hon kör bra i GS och vinner totalen, även om hon konkurrerar med en halvsvenska.

Är man halvsvenska och väljer att inte tävla för Sverige så unnar jag inte dem några framgångar överhuvudtaget.
Citera
2026-03-24, 19:42
Medlem
FNLSs avatar
Wc avslutning onsdag lunch. Kan det bli mer högtidligt.? Ja kanske.
Citera
2026-03-24, 20:22
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är man halvsvenska och väljer att inte tävla för Sverige så unnar jag inte dem några framgångar överhuvudtaget.
Beror vel lite på vilket land som har gitt dem alt de har av stød, sin expertis/treningsmetoder og et treningsmiljø som sammen med deres
talang har fått dem dit de er. Nu kjenner jeg ikke til Aichers historie, men om hun har fått alt det av Sverige, så holder jeg med deg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in