2025-12-23, 22:35
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Det handlar inte om att USA haft färdiga UFO-farkoster i 80 år, utan om hemlig utveckling och tester.

Man skyller på UFO eftersom du inte vill visa upp teknik som är instabil, ofärdig eller möjlig att kopiera. Okunskap är ett skydd, “vi vet inte vad det är” dödar fler frågor än ett erkännande.

Samma logik gällde Manhattanprojektet. Man utvecklade världens mest avskräckande vapen i total hemlighet istället för att använda processen offentligt som hot. Först när det var färdigt visade man det. Som svar på din fråga.

Likadant med spionflygplan. Vittnen såg tysta, märkliga farkoster, svaret blev UFO och väderballonger tills teknologin var mogen. Detta är idag öppet erkänt av CIA.

Så frågan är egentligen:
varför använde man UFO-narrativet då?
https://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP80B01676R004000110001-7.pdf - Mycket intressant läsning!

Och en sista viktig poäng:
Att mycket varit coverups betyder inte att allt varit det. Roswell, Varginha osv behöver inte vara påhittade bara för att annat är det. Verkligheten är sällan svartvit.

Just därför ska man också vara försiktig när politiker som Marco Rubio plötsligt börjar prata om “disclosure”.
När staten ändrar narrativ är det alltid värt att fråga sig varför just nu.

Framförallt blir det väldigt ironiskt när man tror att dom ljuger för en men helt plötsligt talar sanning om allt när det passar det man själv vill tro. Jag har själv varit fast i den fällan.

Problemet är bara att ingen erkänd militär teknologi kan kopplas till dom alllra flesta kända UFO fall vi sett under 80år. Du säger Spionflygplan men inget känt ufo fall kan kopplas till spionflygplan, oavsett vad CIA info/desinfo säger.Och det samma gäller i Sovjetunionen. Där skulle USA knappast prövat ny teknologi
Och ifall det stämmer.. hur kopplar man det till bortförandenboskapsstympningar och sädescirklar ex?

Om vi då ponerar att lockheadmartin ex uppfunnit Tic tacen, eller tr3b mm på egen hand - då sitter dom och trycker på extraordinära framdrivningssystem som skulle göra dom officiella energikällorna ålderdomliga..goodbye klimatkris med andra ord

Det gör der nästan till ett värre brott än att dölja verklig UFO teknologi. Vad är att föredra här?
Citera
2025-12-23, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
Problemet är bara att ingen erkänd militär teknologi kan kopplas till dom alllra flesta kända UFO fall vi sett under 80år. Du säger Spionflygplan men inget känt ufo fall kan kopplas till spionflygplan, oavsett vad CIA info/desinfo säger.Och det samma gäller i Sovjetunionen. Där skulle USA knappast prövat ny teknologi
Och ifall det stämmer.. hur kopplar man det till bortförandenboskapsstympningar och sädescirklar ex?

Om vi då ponerar att lockheadmartin ex uppfunnit Tic tacen, eller tr3b mm på egen hand - då sitter dom och trycker på extraordinära framdrivningssystem som skulle göra dom officiella energikällorna ålderdomliga..goodbye klimatkris med andra ord

Det gör der nästan till ett värre brott än att dölja verklig UFO teknologi. Vad är att föredra här?

Ja, och Manhattanprojektet är egentligen det tydligaste exemplet. Sedan så har du väldigt fel i det första du skrev där och är ju tydligt att du inte läste dokumentet jag länkade från CIA.

Tänk på hur det såg ut då. När man gjort första provsprängningen.
Tusentals människor såg ljusblixtar, tryckvågor, svampmoln, mark som skakade. Vittnesmål, rykten, frågor. Ingen hade ens ett begrepp för vad en atombomb var eller vilken kraft den innebar. Svaret man gav? Något vardagsnära och logiskt. En ammunitionsdepå som exploderat. Punkt. Locket på. Det fungerade, och världen rullade vidare.

Först när bomberna föll över Japan förstod man vad som faktiskt hade byggts i total hemlighet.

Det är exakt samma logik som senare med spionflyg. Märkliga farkoster, tyst framdrivning, konstiga rörelsemönster. Man sa UFO och väderballonger. Det skapade förvirring snarare än klarhet, och just därför var det effektivt.

Militär teknologi har nästan alltid legat ljusår före det civila. En iPhone hade sett ut som magi för 1800-talets människor, utan att avslöja hur den fungerade. På samma sätt kan dagens observationer se ut som “omöjlig fysik” utan att faktiskt vara det.

Så om man idag testar drönare eller plattformar som ligger 30–40 år före vad allmänheten vet existerar, varför skulle man byta strategi? “Vi vet inte vad det är” är fortfarande det bästa skyddet.

Det betyder inte att allt är mänskligt.
Men det betyder att metoder som fungerade då, sannolikt används igen.

Det farliga är inte att dom ljugit. Det farliga är att tro att dom slutat.
Senast redigerad av vetingeteller 2025-12-23 kl. 23:18.
Citera
2025-12-23, 23:09
Avslutad
Citat:

En sista grej bara.

Du sätter väldigt mycket i samma fack. Varginha, Tic Tac, bortföranden, boskapstympningar, sädescirklar. Trots att dom ofta saknar gemensamma nämnare och i många fall till och med säger emot varandra i vittnesmål och detaljer.

Och det är exakt där problemet ligger.
När allt klumpas ihop blir ingenting möjligt att reda ut.

Det är också därför UFO-narrativet är en så effektiv coverup.
Det blandar äkta observationer, missförstånd, psykologiska fenomen och rena påhitt till en enda röra. Ingen behöver ljuga perfekt, det räcker att skapa kaos.

Och i kaoset försvinner dom frågor som faktiskt är farliga.
Citera
2025-12-23, 23:31
Medlem
Viktor79xs avatar
Du duckade frågan lite. Det där om framdrivningstekniken? Och hur var det nu med Bortföranden och kontaktaktfalll? Travis Walton och en lång rad andra har genomgått otaliga lögndetektorsrester och psykologiska utvärderingar. Och det gårlångt tillbaka och gäller runt om i världen

Man får därmed utesluta en hel del om bara hävdar militär teknologi.
Av alla huntratals visselblåsare jag lyssnat på genom åren har inget bekräftat det heller. Nu kanske inte just du ville gå så långt men narrativet dyker upp lite här och var har jag märkt.

Jag känner till till det extrema henlighetsmakeriet kring Manhattanprojektet. Det varade varade bara ett par år dock. Lite vansklig jämförelse i sammanhanget

Angående Varghina så kommer det upp en hel del nytt snart . Flera förstahandsvittnen

https://youtu.be/ppFZQRIiNFE?si=seBR7p_6kqGNDt6d. Kolla gärna

https://youtu.be/68xZUXYUO3I?si=JghG_STaPw3xcQuO
Citera
2025-12-24, 00:07
Avslutad
Citat:
Du duckade frågan lite. Det där om framdrivningstekniken? Och hur var det nu med Bortföranden och kontaktaktfalll? Travis Walton och en lång rad andra har genomgått otaliga lögndetektorsrester och psykologiska utvärderingar. Och det gårlångt tillbaka och gäller runt om i världen

Man får därmed utesluta en hel del om bara hävdar militär teknologi.
Av alla huntratals visselblåsare jag lyssnat på genom åren har inget bekräftat det heller. Nu kanske inte just du ville gå så långt men narrativet dyker upp lite här och var har jag märkt.

Jag känner till till det extrema henlighetsmakeriet kring Manhattanprojektet. Det varade varade bara ett par år dock. Lite vansklig jämförelse i sammanhanget

Angående Varghina så kommer det upp en hel del nytt snart . Flera förstahandsvittnen

https://youtu.be/ppFZQRIiNFE?si=seBR7p_6kqGNDt6d. Kolla gärna

https://youtu.be/68xZUXYUO3I?si=JghG_STaPw3xcQuO

Duckade frågan? Jag svarade på den i lång text, med jämförelser. Du får nog läsa igen.
Dessutom fortsätter du gång på gång att göra det stora misstaget att lägga allt i samma fack.

Varginha, tic-tac, bortföranden, crop cirles osv...När dom inte ens har något gemensamt samt att vittnesuppgifter från exempelvis Varginha är väldigt olika beskrivningarna från Age Of Dislosure, gällande varelser folk där påstår sig ha sett med egna ögon.

Så antingen är vi besökta av olika arter, eller så ljuger någon.
Men gör inte misstaget att tro att jag utesluter främmande liv bara för att jag inte naivt tror på allt, få söker svar så som jag har gjort.

Återigen så missar du viktiga saker jag skriver men jag påpekar igen, jag utesluter inte att Roswell eller Varginha har hänt, som exempel, bara för att jag tror Rubio och gänget har ett eget motiv och ljuger/vilseleder. Det ena utesluter som sagt inte det andra och precis därför jag ber dig sluta lägga allt i samma fack för du gör dig själv en björntjänst i ditt sökande efter svar.

Jag påstår inte att allt är en coverup för militär teknologi, för jag ser inte allt svartvitt.
Citera
2025-12-24, 00:38
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Duckade frågan? Jag svarade på den i lång text, med jämförelser. Du får nog läsa igen.
Dessutom fortsätter du gång på gång att göra det stora misstaget att lägga allt i samma fack.

Varginha, tic-tac, bortföranden, crop cirles osv...När dom inte ens har något gemensamt samt att vittnesuppgifter från exempelvis Varginha är väldigt olika beskrivningarna från Age Of Dislosure, gällande varelser folk där påstår sig ha sett med egna ögon.

Så antingen är vi besökta av olika arter, eller så ljuger någon.
Men gör inte misstaget att tro att jag utesluter främmande liv bara för att jag inte naivt tror på allt, få söker svar så som jag har gjort.

Återigen så missar du viktiga saker jag skriver men jag påpekar igen, jag utesluter inte att Roswell eller Varginha har hänt, som exempel, bara för att jag tror Rubio och gänget har ett eget motiv och ljuger/vilseleder. Det ena utesluter som sagt inte det andra och precis därför jag ber dig sluta lägga allt i samma fack för du gör dig själv en björntjänst i ditt sökande efter svar.

Jag påstår inte att allt är en coverup för militär teknologi, för jag ser inte allt svartvitt.

Jag skrev inte att du gick så långt.. som att utesluta utomjordlingar.
Och att intressera för olika aspekter av UFOlogi betyder nödvändigt att lägga allt i samma slutna fack. Den gemensamma nämnaren är dock att ovannämda fenomen omges av UFO observationer. Det kommer man inte förbi. Man får koppla lite här om man ska hänga med

Den enda som beskriver dom fem vanligaste livsformerna i Age if disclosure är Dr Eric Davis. (Finns i annan video när han briefar vissa delar av kongressen om den saken)Dom förekommer i tusentals andra vittnesmål så det synkar rätt väl. Vissa av dom har förfinat sin genetiska ingengörskonst så det finns oändliga möjligheter. Ingen aning vad den lille i Varghina var. Dock Ingen kutryggig luffare som skeptiker påstått

Sen kan jag likt dig bara spekulera i vad som gör att herrarna i Age of disclosure kablar ut det nu. Eller vad som driver dom från högre ort. Nog ingen här som vet

Pågått fram och tillbaka har det iof gjort under lång tid. Paul Hellyer och andra var långt före. Viktigt med perspektiv här och inte stirra sig blind på det som pågår just nu

https://youtu.be/r22CZrknftY?si=m98pGbndAh7V6GjJ
Citera
2025-12-26, 02:03
Medlem
Citat:
Militär teknologi har nästan alltid legat ljusår före det civila. En iPhone hade sett ut som magi för 1800-talets människor, utan att avslöja hur den fungerade. På samma sätt kan dagens observationer se ut som “omöjlig fysik” utan att faktiskt vara det.

Så om man idag testar drönare eller plattformar som ligger 30–40 år före vad allmänheten vet existerar, varför skulle man byta strategi? “Vi vet inte vad det är” är fortfarande det bästa skyddet.

Det betyder inte att allt är mänskligt.

Att militär teknologi får antas ligga i framkant ja, förmodligen är det så. Något eller några år, eller rentav ett årtionde före kanske i vissa avseenden? Men knappast har de lyckats upphäva fysikens lagar.. I så fall hade man kunnat tala om att ligga ljusår före.
Citera
2025-12-26, 16:56
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Att militär teknologi får antas ligga i framkant ja, förmodligen är det så. Något eller några år, eller rentav ett årtionde före kanske i vissa avseenden? Men knappast har de lyckats upphäva fysikens lagar.. I så fall hade man kunnat tala om att ligga ljusår före.

Säkert mycket längre än 10 år. Om vi kunde få Edward C Lin att erkänna att han läckt två specifika videoklipp från 2014 så är det en slam dunk.
Citera
2025-12-26, 19:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Säkert mycket längre än 10 år. Om vi kunde få Edward C Lin att erkänna att han läckt två specifika videoklipp från 2014 så är det en slam dunk.

Så ditt hopp står till en person som antingen är spion alternativt fabulist?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-12-26 kl. 19:13.
Citera
2025-12-28, 19:29
Avslutad
Citat:

Det är det fetade som blir missvisande.

Historiskt har “det där bryter mot fysikens lagar” ofta i praktiken betytt “vi har inte sett eller förstått hur det görs än”. Före 1940 var det få som på allvar trodde att det gick att bygga en enda bomb som kunde ödelägga en hel stad. Teorin fanns, men inte föreställningen om att den kunde realiseras.

Manhattanprojektet tog bara några år, men skapade ett enormt gap mellan vad en sluten krets visste var möjligt och vad omvärlden ens ansåg tänkbart. När bomberna väl användes upplevdes det som ett språng som kom från ingenstans, trots att det i efterhand följde känd fysik.
Därför har jag dragit upp denna jämförelse flera gånger nu i tråden.

Samt så är det är därför jag tycker det är märkligt att avfärda oförklarliga observationer som militär teknologi bara för att dom ser ut att bryta mot vår nuvarande förståelse. Det säger mer om begränsad insyn än om verklighetens gränser.

Och jämfört med det kräver det faktiskt färre antaganden än att direkt anta något icke-mänskligt.
Citera
2025-12-28, 21:37
Medlem
Citat:
Det är det fetade som blir missvisande.

Historiskt har “det där bryter mot fysikens lagar” ofta i praktiken betytt “vi har inte sett eller förstått hur det görs än”. Före 1940 var det få som på allvar trodde att det gick att bygga en enda bomb som kunde ödelägga en hel stad. Teorin fanns, men inte föreställningen om att den kunde realiseras.

Manhattanprojektet tog bara några år, men skapade ett enormt gap mellan vad en sluten krets visste var möjligt och vad omvärlden ens ansåg tänkbart.

Samt så är det är därför jag tycker det är märkligt att avfärda oförklarliga observationer som militär teknologi bara för att dom ser ut att bryta mot vår nuvarande förståelse. Det säger mer om begränsad insyn än om verklighetens gränser.

Och jämfört med det kräver det faktiskt färre antaganden än att direkt anta något icke-mänskligt.

Du kan ha rätt. Det låter åtminstone mest troligt. Men det som är lite konstigt är ju att det finns ufo-observationer redan för 50 år sedan och tidigare där föremålen visat på
ungefär samma kapacitet som dagens ufo-observationer brukar nämna. Extrem acceleration etc. Hade militären tillgång till vad som måste varit överlägsen teknologi (om man ska tro observationerna) redan då? Om så är fallet, varför flyger de då fortfarande omkring med uppdaterade JAS 39 Gripen och andra plan framtagna under 80-90-talet..
Citera
2025-12-28, 23:10
Avslutad
Citat:
Du kan ha rätt. Det låter åtminstone mest troligt. Men det som är lite konstigt är ju att det finns ufo-observationer redan för 50 år sedan och tidigare där föremålen visat på
ungefär samma kapacitet som dagens ufo-observationer brukar nämna. Extrem acceleration etc. Hade militären tillgång till vad som måste varit överlägsen teknologi (om man ska tro observationerna) redan då? Om så är fallet, varför flyger de då fortfarande omkring med uppdaterade JAS 39 Gripen och andra plan framtagna under 80-90-talet..

Att militären fortfarande flyger Gripen säger inte att mer avancerade system inte finns. När en teknologi är stabil, skalbar, säker och ekonomiskt hållbar nog att ersätta existerande plattformar, då är den inte längre ett hemligt projekt. Så har det alltid varit. Kärnvapen gick från primitiva bomber 1945 till ubåtar och silos först efter årtionden av tyst utveckling, långt innan dom blev praktiskt integrerade.

“Samma extrema kapacitet i 50 år” är också missvisande. För varje observation som låter som dom senaste finns tusentals som inte alls gör det. Dom filtreras bort. Och när människor överdriver, misstolkar eller ljuger, så lutar berättelsen nästan alltid mot det etablerade ufo-narrativet, vilket gör att många beskrivningar låter lika.

Just därför är ufo-narrativet en perfekt coverup. Det blir extremt svårt att skilja det genuint intressanta från rent brus, fullt möjligt att några få verkliga observationer finns bland materialet medan fokus medvetet läggs på det mest spektakulära och resten “debunkas” och försvinner i arkiven.

Jag tenderar att väga vittnesmål från allmänheten tyngre än militära narrativ, just för att dom saknar incitament att forma en sammanhängande historia. Om man redan accepterar att militären ljugit systematiskt, finns det ingen självklar anledning att tro att dom plötsligt är transparenta när deras nya version råkar passa bättre den verklighet man hoppas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in