2025-10-14, 20:55
Medlem
Jag kör med en mjuk stor brödkaka av något slag. Först på med vanligt smörgåsflott som kryddas med vitpeppar. Sedan skivade ägg på det. Jag gillar faktiskt att ha på pizzakrydda innan jag smäller på salladsblad och rejält med majonnäs. Jag brukar skär ner salladsbladen i ganska små bitar för jag gillar inte när saker och ting hänger utanför munnen.

Ovanpå det kommer räkorna. De här frysta ishavsräkorna är allmänt smaklösa så de måste kryddas brutalt om det hela ska bli njutbart.

Långsam tining över natt i kylskåp och sedan slå ut hela påsen i durkslag och ruska ur vätskan. Sedan på med nymald vitpeppar och lassvis med frystorkad dill, en finskuren rödlök och en halv citron nedskuren till flisor och röra/ruska om. Andra halvan citron kan man pressa över.

Detta drygar ut räkjävlarna också.

Sedan garnerar man med gurka och tomat. Gärna lite högklassigare tomater som det smakar något av. En dillkvist eller persiljedito är heller inte fel.

Detta blir mer som en smörgåstårta än en räkmacka. En hybridform kan man säga. Men den brukar gå hem. Gott med finskurna citronflisor till kallt, vitt vin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in