2025-10-14, 13:51
Medlem
Det här är ju ett drömläge för en ny förbundskapten, en klassisk turnaround är möjlig det finns enorm potential i laget. 442 där man bygger en riktig 4 backslinje som sedan spelas in och blir samspelt, ett mittfält vad sägs om ex roomy, Bergvall, Kulusevski, H Larsson som alterneras med Karlström och sedan ett anfall med Isak, Gyekeres som alternerar med en pigg Elanga.
2025-10-14, 13:54
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det spelar inte mig nån som helst jävla roll. Jag gillade både Janne och Erik. Jag gillade Lagerbäck också. Men jag gillar inte såna som JDT som är posörer som bara bryr sig om sitt system och sin egen karriär.

Okej👍🏽
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Löjligt att tränaren får all skit nu, tidigare var det målvakten. I själva verket är det anfallarna som ska kritiseras mest. Sverige släpper inte in överdrivet med mål, däremot gör man inga framåt.

Nej, det har varit tränaren hela tiden för min del. Såg det tidigt att det inte skulle hålla mot bra motstånd. Dvs Tyskland, Frankrike, Argentina, Spanien... Men att det skulle haverera redan mot Kosovo, Slovenien osv var lite oväntat. Eller för den delen Luxemburg som vi också förlorade mot. Nu visade sig spelmodellen vara ren skit.

Du förstår inte fotboll, det är ok.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Okej👍🏽

Vad vill du ha då?
2025-10-14, 13:57
Medlem
Citat:
Nej, det har varit tränaren hela tiden för min del. Såg det tidigt att det inte skulle hålla mot bra motstånd. Dvs Tyskland, Frankrike, Argentina, Spanien... Men att det skulle haverera redan mot Kosovo, Slovenien osv var lite oväntat. Eller för den delen Luxemburg som vi också förlorade mot. Nu visade sig spelmodellen vara ren skit.

Du förstår inte fotboll, det är ok.

Bra anfallare ska göra mål i iallafall varannan match om man är ordinarie och möter det motståndet som Sverige möter. Tar det emot att kritisera ”miljardärerna” på topp?
2025-10-14, 13:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Han kan vara offensiv mittfältare utan att vara spelfördelare också. I vilket fall är det inte viktigt exakt vilka som spelar bara vi får in grunderna. Jag är fine med tre stabila innermittfältare också.

Du var ju något på spåren i en tidigare post. Rimligen måste man inse att en svensk förbundskapten och "samlingsledare" inte kan träna ihop ett landslag, utan måste utgå från en enkel (robust, feltolerant) spelide, och i det mönstret sätta in rätt man på rätt plats.

Spelarna blir ju inte ett enda dugg bättre, snabbare eller smartare på landslagssamlingarna, det enda man kan göra är att sätta ihop "bästa laget" i förhållande till motståndet och låta spelarna vänja sig vid varandra. Här måste förbundskaptenen hantera en trist effekt: En del av spelarna får sämre medspelare i svenska landslaget än de får i sina klubblag och fattar de inte detta och anpassar sig, så blir det inte bra.

Men vem som skall bli ny förbundskapten, trådens ämne, blir ju svårt :-)
2025-10-14, 13:59
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Vad vill du ha då?

Lite nytt blod . JDT va ju alldeles för offensiv. Kanske lite mer balanserat?😊 Fidde eller Hellberg.
2025-10-14, 14:05
Medlem
442 eller 433 beror mer på dagsform och spelare men visst båda är bra men framförallt måste det spelas in ett enkelt grundspel. En ny tränare har chansen till play off i mars. Jag har bara sett Roomy i Barcelona spela några minuter och sett några sekvenser i Barca men att den spelaren har något extra i steget och en internationell touch råder det ingen tvekan om och bör spelas in i startelvan
2025-10-14, 14:11
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe950
Någon som är villig att jobba för en påse nötter. SVFF är luspanka.

If you pay peanuts you get monkeys.
2025-10-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Gais tränare har gjort under med Makrillarna. Han har troligen det man behöver för att
räta upp detta.
Han har det som behövs för det han gjort med Gais är sjukt imponerande.

Absolut, Fidde H får med sig alla med sin helyllestil. Spelar väl dessutom oftast 4 3 3 vilket är helt rätt väg med det här landslaget. Men förbundet kommer nog inte våga satsa på en småklubbstränare som aldrig varit nära den internationella fotbollen. Jag gissar att gaphalsen Mellberg är förstahandsvalet.
2025-10-14, 14:38
Avstängd
pojkpingiss avatar
Enligt AB och Expressen har danskjäveln äntligen fått sparken! Grattis Sverige!

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Mn4kLo/jon-dahl-tomasson-sparkad-fran-sveriges-landslag

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/jon-dahl-tomasson-far-sparken-/
2025-10-14, 14:42
Medlem
Tycker nog Jonas Thern vore det bästa.

Potter vore också spännande men mer osäkert. Han är väldigt bra på utveckla spelare (passar kanske bättre i klubblag) men väldigt briljant. Har dock inte fungerat lika bra på sista tid. Också väldigt bra på att använda spelarnas styrkor och få ut maximalt utifrån det här känns det som det skulle kunna bli både topp eller flopp och mer av en chansning. Hur stor möjligheten att få honom är också frågan, men familjen älskade att bo i Sverige..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in