2025-10-09, 19:26
Medlem
bithaxs avatar
I stället för att boka tur och retur bokar du enkelbiljetter. Då kan du välja incheckat bagage på en av flighterna. Man får jämföra priset lite. Ibland blir enkelbiljetter dyrare, ibland inte. Beror på flygbolaget.

Och skit i Supersaver. Det är bara scam nuförtiden. Jag använder momondo och liknande för att hitta bra avgångar, men sedan bokar jag med flygbolagen som oftast för att slippa mellanhänder. Däremot kan det vara okej att boka flyg med typ TUI och liknande för de är inte lika predatoriska som Svenska Resegruppen AB (1.2 stjärna på reco) som står bakom majoriteten av de billiga blijetterna på Supersaver.

Ibland kan det också löna sig att åka med olika bolag. Bättre tider, komma till olika flygplatser, eller att de har olika handbagage regler t.ex. Man behöver inte boka sådant via paket, utan det är bara att boka egna enkelbiljetter.
Senast redigerad av bithax 2025-10-09 kl. 19:40.
Citera
2025-10-09, 19:51
Medlem
godboys avatar
Som flera givit råd om, boka direkt med respektive flygbolag. Man kan använda typ Momondo eller liknande för att få förslag och sen går jag direkt till respektive bolag. Alltid bättre att ha "kontraktet" direkt med bolaget. Sen kan du ju åka ut med ett bolag och hem med ett annat.
Citera
2025-10-09, 23:12
Moderator
Lobengulas avatar
Oavsett om man bokar direkt med flygbolaget eller via någon mäklare så är det till syvende och sist ett flygbolag som ska flyga dig. Bara att baxa upp väskan vid incheckningsdisken och då förklarar personalen där att bagage kostar extra och ingår inte i biljetten. Betala.

Inte svårare än så. Har du en bokningsrefererns för flygbolaget i fråga så kan man testa att "manage my booking" och lägga till incheckat bagage och få en liten rabatt än om man ska betala vid incheckningsdisken.
Citera
2025-10-10, 00:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det tragiska är att man måste göra misstaget och ta konsekvenserna för att se hur illa det är när det
går åt helvete.

Jag kan använda bokingssidor för Hotell, om dom har ett bättre pris/erbjudande. Typ Agoda.
Konsekvenserna blir inte så svåra om det blir fel som det kan bli med flygbokning.

Det är ett misstag jag inte gör om. Visst, det kan skilja sig lite i pris att boka direkt men det är oftast inga större summor i sammanhanget och definitivt inte värt det när det väl strular.
Citera
2025-10-10, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det tragiska är att man måste göra misstaget och ta konsekvenserna för att se hur illa det är när det
går åt helvete.

Jag kan använda bokingssidor för Hotell, om dom har ett bättre pris/erbjudande. Typ Agoda.
Konsekvenserna blir inte så svåra om det blir fel som det kan bli med flygbokning.

Jag har alltid bokat via dessa resebolag, och jag reste en gång i månaden under åtta år. Under dessa åtta år så strulade det till sig två gånger.
Ena gången skulle jag flyga till Sulaymaniyya, när alla flygplatser stängdes ned, så min flight avbokades.
Dock gick det väldigt smidigt att få tillbaka pengarna. Tog bara några dagar efter att jag ringt resebyrån.

Andra gången var det betydligt krångligare. Min flight till Addis Abeba Etiopien ombokades ett par gånger, innan det plötsligt avbokades helt. Hemresan låg dock kvar.
Jag försökte ringa resebyrån under en hel dag, innan jag fick tag på någon. Denna någon var en Indier som sa att jag var tvungen att ringa SAS. SAS var ju inte involverade, så jag undrade varför jag skulle ringa dit, men Indiern stod på sig.
SAS hänvisade till Ethiopian airlines, som i sin tur hänvisade tillbaka till resebyrån förstås.

Efter ett antal misslyckade försök med dessa Indier fick jag till slut prata med en Svensk tjej som löste mitt problem på en minut.

Så om flyget blir försenat, inställt eller om man behöver ändra något så kan det bli stora problem om man bokat med en av dessa internetresebyråer, men händer inget av detta så går det ju ofta galant.
Citera
2025-10-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Vi är tre personer i sällskapet och vi hade tänkt att bara resa med handbagage.
Dock vill en av oss shoppa och ha med sig en resväska enbart på hemvägen. Sitter och kollar resor på Supersaver nu men ser inte att man kan betala för enbart en incheckad väska/sällskap enbart på hemresan.

När ni bokar biljett brukar det komma som alternativ att man kan trycka in incheckad väska, tryck in det på hemresan men inte ditresan. Annars kan ni boka resan utan bagage och sedan logga in på biljetten och lägga till det direkt efteråt. Via dem ni bokar så brukar man kunna gå in på deras sida, sedan kollar du dina bokningar. Oftast via bokningsnummer och mejladress och sedan kan ni trycka på lägg till bagage. Se bara till att göra det minst några dagar innan för att inte behöva betala mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in