2026-01-21, 14:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Haha vilket svin. Det är såna dom är,låtsas prata om rättssäkerhet när de är våldtäktsmän, pedofiler som inte kommit ur garderoben ännu.

Exakt så.
Och så användningen av ordet ”radikal feminism”.
Jag är också emot det manshat många som kallar sig feminister idag sprider.
Men de är helt irrelevant när det gäller försvarandet av en lag som inte är könsbunden. Även om en enormt stor majoritet av offren är kvinnor så kan även män bli utsatta och då skyddar lagen även dem
Citera
2026-01-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Exakt så.
Och så användningen av ordet ”radikal feminism”.
Jag är också emot det manshat många som kallar sig feminister idag sprider.
Men de är helt irrelevant när det gäller försvarandet av en lag som inte är könsbunden. Även om en enormt stor majoritet av offren är kvinnor så kan även män bli utsatta och då skyddar lagen även dem
Allt handlar om uppfostran eller brist på den.
Bredell är t.ex inte uppfostrad av att gå ut på krogen
Citera
2026-01-21, 16:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Har har inte försäkrat sig om samtycke. Det är brott mot samtyckes lagen. Alltså har han gjort något olagligt.

Sen att du och vissa andra inte tycker om samtyckeslagen för att ni hellre ser att kvinnor blir våldtagna utan någon chans till upprättelse än att män RISKERAR att bli oskyldigt dömda (han har i det här fallet inte ens påstått att hon gett samtycke så vet inte varför det diskuteras ens) är en helt annan diskussion.
Nu finns lagen och han bröt mot den

Det låter som att du anser att samtycke är något som måste göras muntligt. Så är det inte.

Jag ber dig återigen svara på den här frågan. Om en tjej hamnar i tillståndet Fawning och som ett led av det säger ja till sex på grund av tillståndet. Menar du då att det är en våldtäkt om de har sex och hon efteråt anmäler att hon inte ville egentligen?
Citera
2026-01-21, 17:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Allt handlar om uppfostran eller brist på den.
Bredell är t.ex inte uppfostrad av att gå ut på krogen
Men det var tydligen 17 åringen uppfostrad att göra
Citera
2026-01-21, 17:38
Medlem
Jag ser att orden ”ha sex” förekommer här i tråden. De senaste två exemplen:

”Jag försvarar bara rättssäkerheten och är precis som lagrådet emot tankelagar, en kvinna klarar av att säga ifrån om hon inte vill ha sex klarar hon inte det är hon ett barn som borde omyndigförklaras”

Och

”Jag ber dig återigen svara på den här frågan. Om en tjej hamnar i tillståndet Fawning och som ett led av det säger ja till sex på grund av tillståndet. Menar du då att det är en våldtäkt om de har sex och hon efteråt anmäler att hon inte ville egentligen?

Jag har förstått att frågan är viktig för er gällande rättssäkerhet och att ni är mycket kritiska på hur lagen är skriven och tillämpas idag. Det är ni inte ensamma om.

Men, i detta fall, måste jag få protestera att använda formuleringen ”ha sex”. Det som hände inne på toaletten är INTE att ha sex! Vare sig man läser hennes eller hans vittnesmål.

Båda vittnar om att han penetrerade henne vaginalt bakifrån samt att hans penis var i hennes mun. Jag saknar en enda rad, ett enda ord som definierar vad ”ha sex” innebär

Visst kan ni hålla med om att formuleringen ”ha sex” inte passar in i detta fall?

Hoppas jag inte behöver skriva en roman här om vad det är att ha sex tillsammans, jag tror ni vet.
Citera
2026-01-21, 17:39
Medlem
Bogeskatans avatar
Har Nadjas brorsa överklagat?
Citera
2026-01-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ficuscarica
Jag ser att orden ”ha sex” förekommer här i tråden. De senaste två exemplen:

”Jag försvarar bara rättssäkerheten och är precis som lagrådet emot tankelagar, en kvinna klarar av att säga ifrån om hon inte vill ha sex klarar hon inte det är hon ett barn som borde omyndigförklaras”

Och

”Jag ber dig återigen svara på den här frågan. Om en tjej hamnar i tillståndet Fawning och som ett led av det säger ja till sex på grund av tillståndet. Menar du då att det är en våldtäkt om de har sex och hon efteråt anmäler att hon inte ville egentligen?

Jag har förstått att frågan är viktig för er gällande rättssäkerhet och att ni är mycket kritiska på hur lagen är skriven och tillämpas idag. Det är ni inte ensamma om.

Men, i detta fall, måste jag få protestera att använda formuleringen ”ha sex”. Det som hände inne på toaletten är INTE att ha sex! Vare sig man läser hennes eller hans vittnesmål.

Båda vittnar om att han penetrerade henne vaginalt bakifrån samt att hans penis var i hennes mun. Jag saknar en enda rad, ett enda ord som definierar vad ”ha sex” innebär

Visst kan ni hålla med om att formuleringen ”ha sex” inte passar in i detta fall?

Hoppas jag inte behöver skriva en roman här om vad det är att ha sex tillsammans, jag tror ni vet.
.det är fortfarande så att det är ett fullt rimligt krav på kvinnan att visa att hon inte vill ha sex annars är hon ett barn som ska omyndigförklaras
Citera
2026-01-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
.det är fortfarande så att det är ett fullt rimligt krav på kvinnan att visa att hon inte vill ha sex annars är hon ett barn som ska omyndigförklaras

Nu var hon faktiskt ett barn vid tillfället då våldtäkten skedde (17år)
Citera
Igår, 09:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Från vilken ålder anses man enligt svensk lag kunna lämna samtycke till sex?
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Citat:

17 är inget barn utan en tonåring nära vuxen ålder men visst man skulle kunna använda hennes ålder som argument för att hon bara gick med på att bli våldtagen istället för att bara be valfri person
Citera
Igår, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
17 är inget barn utan en tonåring nära vuxen ålder men visst man skulle kunna använda hennes ålder som argument för att hon bara gick med på att bli våldtagen istället för att bara be valfri person

Rent juridisk är man ett barn till man blir myndig vid 18 års ålder. Ordet tonåring finns nog inte i lagboken. Använder det inte som argument till att han döms. Bara att du skrev om hon inte kan säga nej så ska hon omyndighetsförklaras som barn.
Citera
Igår, 19:56
Medlem
Citat:
Rent juridisk är man ett barn till man blir myndig vid 18 års ålder. Ordet tonåring finns nog inte i lagboken. Använder det inte som argument till att han döms. Bara att du skrev om hon inte kan säga nej så ska hon omyndighetsförklaras som barn.

Då kan hon omyndigförklaras när hon är 18 eftersom hon är nära 18 men inte klarar av att ta något som helst ansvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in