Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-29, 12:58
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pP7vko/de-lurar-oskyldiga-i-aftonbladets-namn-det-ar-forjavligt

Det här gör ont att skriva, men är desto viktigare att berätta om.

Kriminella begår brott i Aftonbladets namn. Det sker inte hos oss, det sker inte med vår vetskap, men det sker. (Skriver Aftonblaskan)

I fejkade artiklar, som ser ut att komma från Aftonbladet, berättar någon känd person såsom riksbankschefen eller en programledare hur lätt de tjänat pengar genom att investera i kryptovalutor eller hur rika de blivit genom att investera såsom det föreslås i artikeln. Du har också chans att bli rik. Du är bara ett klick bort. Problemet är bara att det inte är sant. Om du klickar så har du blivit lurad.

Det är bluffannonser som sprids på Facebook eller Instagram. Facebook och Insta bara garva, dom tjänar multum på smutsannonserna och EU är upptagna med Vinprovningar och att flasha runt.

Hur kan detta få hända?

Är det inte så att detta varit på tapeten i flera år?
Är detta inte något som EU borde varit som en hök på från första dagen?
Nu efter att hundratals svnenska blivit lurade och problemet verkligen börjar bli stort då börjar EU vakna sakta?
Vi behöver gå ur EU anser jag ,. vi har kolsäcksländer som Moldavien, Ungern, Rumänien och annat skräp i vårt land nuförtiden.
Senast redigerad av AzoleHoe 2025-09-29 kl. 13:12.
Citera
2025-09-29, 13:38
Medlem
Riksreptilens avatar
Aftonbladet talar ut i Aftonbladet.

" Och för att få effekt använder de etablerade mediers varumärken såsom Aftonbladet, TV4 och Expressen."

De tror uppenbarligen att dessa tre varumärken har stort förtroende hos alla generationer fortsatt.
Citera
2025-09-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzoleHoe
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pP7vko/de-lurar-oskyldiga-i-aftonbladets-namn-det-ar-forjavligt

Det här gör ont att skriva, men är desto viktigare att berätta om.

Kriminella begår brott i Aftonbladets namn. Det sker inte hos oss, det sker inte med vår vetskap, men det sker. (Skriver Aftonblaskan)

I fejkade artiklar, som ser ut att komma från Aftonbladet, berättar någon känd person såsom riksbankschefen eller en programledare hur lätt de tjänat pengar genom att investera i kryptovalutor eller hur rika de blivit genom att investera såsom det föreslås i artikeln. Du har också chans att bli rik. Du är bara ett klick bort. Problemet är bara att det inte är sant. Om du klickar så har du blivit lurad.

Det är bluffannonser som sprids på Facebook eller Instagram. Facebook och Insta bara garva, dom tjänar multum på smutsannonserna och EU är upptagna med Vinprovningar och att flasha runt.

Hur kan detta få hända?

Är detta inte något som EU borde varit som en hök på från första dagen?
Nu efter att hundratals svnenska blivit lurade och problemet verkligen börjar bli stort då börjar EU vakna sakta?
Vi behöver gå ur EU anser jag ,. vi har kolsäcksländer som Moldavien, Ungern, Rumänien och annat skräp i vårt land nuförtiden.

Om något är för bra för att vara sant, så är det förmodligen för bra för att vara sant.
Citera
2025-09-29, 13:42
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzoleHoe

Hur kan detta få hända?

Folk anmäler och anmäler och inget händer. Min teori är att Facebook och dem tjänar så mycket pengar på de här reklamerna att de skiter i att ta bort dem.
Citera
2025-09-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Folk anmäler och anmäler och inget händer. Min teori är att Facebook och dem tjänar så mycket pengar på de här reklamerna att de skiter i att ta bort dem.

Självklart, ingen normal vill annsera hos dem längre. Det ska kunna mätas idag, och det är bara skumrask som kör hos dem.
Citera
2025-09-29, 14:02
Medlem
Ganonitos avatar
Eller så får folk ta sitt eget ansvar och inte gå på allting de läser på internet.

Det är likadant med alla AI-artiklar som har börjat svämma över på Facebook på sistone. Det är skrämmande hur många som luras av dem och inte kan se igenom att det är AI. Visst, den äldre generationen kanske man kan förstå, men den yngre? Är det också Facebooks fel för att de inte tar bort artiklarna?
Citera
2025-09-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen

Nej. Anledningen är att metas moderering till stora del sköts av AI. De ser inte heller en liten skitblaska som Aftonbladet i ett litet skitland som Sverige som högprioriterat. "Tjänar stora pengar" Jo Meta behöver ju verkligen få in de där sura slantarna från någon som utger sig vara Aftonbladet. Måste röra sig om flera tusen kronor ju :OOo Inte så att de är bland de högst värderade bolagen i världen. Nej nej..
Citera
2025-09-29, 14:40
felpost
Senast redigerad av sound69 2025-09-29 kl. 15:12.
Citera
2025-09-29, 15:11
Medlem
Jag snubblade över nått liknande för några år sedan. Ett taffligt tidningshuvud som skulle föreställa DN:s. Hade du varit inne på DN mer än 5 sekunder så såg du att detta var fejk. Sedan en "artikel" där nån Lura Bågson berättade hur lätt det var att investera och följa hur pengarna ökade, själv hade han satsat 10000 och det hade öka till 17000 på bara en månad. Bredvid fanns en spalt med bilder och glada kommentarer från andra investerare. En av bilderna var Notch, han hade tjänat flera tusen per månad (när jag googlade "Notch" så var bild nr 3 som dök upp den som fanns vid artikeln).

Som avslutning fanns en kort beskrivning hur man skulle göra för att börja investera och att det var bråttom för det fanns bara 26 platser kvar för svenska medborgare!

När jag 2 månader senare rotade rätt på "artikeln" för att visa mina elever* så var det fortfarande bara 26 platser kvar för svenska medborgare.

*Jag var ekonomilärare och vi fick en riktigt intressant lektion
Tack för ett bra lektionsupplägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in