2026-08-14, 11:17
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Att Tyskland håller på att avdustrialiseras råder det ingen tvekan om. Som du själv skriver det tom

8% är en ordentlig minskning. Som jämförelse så minskade produktionsindustrin ca 30% under 1920-talets lågkonjuktur.

Det råder delade meningar i denna tråd angående anledningen till Tyskland avindustrialisering vilket tråden är till för. Totalförnekelse är klassisk svenne modus operandi, lite som förnekandet att det råder bostadsbrist osv.

Jag förnekar inte att tysk industri är inne i någon sorts strukturell omställning. Men det är inte detsamma som avindustrialisering. Som jag också nämnde så har Tyskland fortfarande betydligt mer industri än både USA och Kina. Givet nuvarande minskningstakt så kommer de fortsätta att ha det under överskådlig framtid.

Och det här antagandet att det skulle vara energipriser som på något sätt är orsaken till den tyska industrins svårigheter är ju bara nys. Såvitt jag kan se (jag har inte läst igenom hela tråden) så har ingen lyckats lägga fram något substantiellt bevis för att det skulle förhålla sig så. Det är heller inte rimligt eller troligt utifrån basalt sunt förnuft. Energikostnader utgör bara några få procent av industrins totala kostnader. Även om de hade fördubblats, vilket de inte har, så skulle det inte ge någon avgörande effekt på den tyska industrins konkurrenskraft.
Citera
2026-08-14, 17:57
Medlem
analkings avatar
Ett till projekt som var ämnat att producera grön billig energi i form av vätgas har gått i graven. Trots 1 miljarde i statligt ännu icke utbetalat finansierat stöd så lägger man ned projektez med att skapa billiig energi

Källa

https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/dithmarschen_steinburg/raffinerie-heide-wasserstoff-grossprojekt-gescheitert,regionheidenews-3454.html

Verkar som att energin blev så billig att man lade ned hela projektet
Senast redigerad av analking 2026-08-14 kl. 18:16.
Citera
2026-08-14, 18:16
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det här är en konstig tråd. Folk sitter och spekulerar (eller ska jag säga propagerar) för saker som det finns väldigt god statistik på.

Tysk industri har helt klart stagnerat. Över det senaste året har industriproduktionen minskat med 0,1% och sedan 2021 har industriproduktionen minskat med hisnande 8%. Detta samtidigt som den tyska industrin enligt nyhetsrapporterna gör sig av med industriarbetare i en takt av 15000 per månad.

Ingenting av detta har särskilt mycket med energi eller miljö att göra. Det är egentligen bara den kemiska industrin som är riktigt beroende av gas och drabbas på något märkbart sätt av stigande gaspriser och den kemiska industrin står bara för 6-7% av den samlade tyska industrin. Den verkliga orsaken till att tysk industri går kräftgång är att kineserna på allvar har börjat producera den typen av maskinteknik som Tyskland länge har varit ledande inom.

Trots stagnationen är Tyskland fortfarande ett av världens mest industrialiserade länder med 32% mer industriproduktion per capita än USA och typ 3-4 gånger mer industriproduktion per capita än Kina.

All industri är givetvis beroende av billig energi.
Omställningen efter bortfallet av billig rysk naturgas har varit brutal för Tysklands energiintensiva industri, vilket tvingat många fabriker att dra ner på produktionen.
Det blir inte lönsamt att producera helt enkelt.
Citera
2026-08-14, 21:50
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
All industri är givetvis beroende av billig energi.
Omställningen efter bortfallet av billig rysk naturgas har varit brutal för Tysklands energiintensiva industri, vilket tvingat många fabriker att dra ner på produktionen.
Det blir inte lönsamt att producera helt enkelt.

Källa på att all industri är beroende av billig industri?

Eftersom jag utgår ifrån att du inte tänker leta upp en sådan källa så gör jag det åt dig:
https://www.wirtschaftsdienst.eu/inhalt/jahr/2018/heft/8/beitrag/energiewende-fuer-die-modernisierung-des-industriestandorts-deutschland-nutzen.html

Den är visserligen från 2018 men där kan man läsa att den tyska industrin lägger 2,1% av sina kostnader på energi av olika sorter.

Nu får du fundera själv på hur brutalt det är om de totala kostnaderna ökar med några procent.

Vill du gnugga geniknölarna ytterligare några varv kan du ju alltid fundera på varför norra Sverige, som har några av världens lägsta elpriser (ja, till och med lägre än i Kina), inte är smockfullt med industrier.
Citera
2026-08-15, 10:04
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Källa på att all industri är beroende av billig industri?

Eftersom jag utgår ifrån att du inte tänker leta upp en sådan källa så gör jag det åt dig:
https://www.wirtschaftsdienst.eu/inhalt/jahr/2018/heft/8/beitrag/energiewende-fuer-die-modernisierung-des-industriestandorts-deutschland-nutzen.html

Den är visserligen från 2018 men där kan man läsa att den tyska industrin lägger 2,1% av sina kostnader på energi av olika sorter.

Nu får du fundera själv på hur brutalt det är om de totala kostnaderna ökar med några procent.

Vill du gnugga geniknölarna ytterligare några varv kan du ju alltid fundera på varför norra Sverige, som har några av världens lägsta elpriser (ja, till och med lägre än i Kina), inte är smockfullt med industrier.

Otroligt bra om det är som du skriver.
Då borde inte EU ge elstöd till tysk industri.

https://www.placera.se/telegram/tyskland-eu-godkanner-elstod-till-tyska-industrin-pa-3-8-miljarder-euro-20260416.

Allt blir dyrare med höga energikostnader, i alla led, från underleverantörer, tillverkning, löner och transporter.
Citera
2026-08-15, 10:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

https://www.placera.se/telegram/tyskland-eu-godkanner-elstod-till-tyska-industrin-pa-3-8-miljarder-euro-20260416.

Allt blir dyrare med höga energikostnader, i alla led, från underleverantörer, tillverkning, löner och transporter.

Uppfriskande med fakta i tråden från detta årtionde.
Citera
2026-08-15, 10:29
Medlem
analkings avatar
Citat:

Strömmen är så billig i tyskland att den subventioneras av staten sk industristrom
Källa

https://www.bafa.de/DE/Energie/Indurstriestrompreis/industriestrompreis_node.html
Citera
2026-08-15, 10:58
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Tysk industri är så hårt trängd av kineserna att de antagligen behöver alla stöd de kan få.

Sedan vet jag inte om du aldrig läser artiklarna du länkar till eller om du gjorde ett undantag den här gången för att framstå som extra korkad, men det är alltså inte EU som ger något elstöd till tysk industri, det är tyska staten.
Citera
2026-08-15, 11:09
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Tysk industri är så hårt trängd av kineserna att de antagligen behöver alla stöd de kan få.

Sedan vet jag inte om du aldrig läser artiklarna du länkar till eller om du gjorde ett undantag den här gången för att framstå som extra korkad, men det är alltså inte EU som ger något elstöd till tysk industri, det är tyska staten.

Det höjer alltid nivån på argumentationen om man kallar någon för "extra korkad".
Du har helt rätt det skulle stått att EU godkänner, inte att stödet är från EU. Men det ändrar inte fakta att elstöd är något som tyska staten tydligen anses behövs.
Denna artikel är från 2026 och inte som din artikel från 2018 när det flödade in billig rysk gas från ryssen.
Det har hänt en del från 2018 som du kanske vet.
Jag som är "extra korkad" ska absolut inte argumentera med dig. Du verkar övertygad om att energipriser är oviktigt och jag hoppas du har rätt.
Citera
2026-08-15, 11:45
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det höjer alltid nivån på argumentationen om man kallar någon för "extra korkad".

Givetvis höjer det nivån, åtminstone Flashback-nivån. Gillar du inte att bli förolämpad tror jag att det finns ett ställe som heter Facebook.

Citat:
Du har helt rätt det skulle stått att EU godkänner, inte att stödet är från EU. Men det ändrar inte fakta att elstöd är något som tyska staten tydligen anses behövs.
Denna artikel är från 2026 och inte som din artikel från 2018 när det flödade in billig rysk gas från ryssen.
Det har hänt en del från 2018 som du kanske vet.
Jag som är "extra korkad" ska absolut inte argumentera med dig. Du verkar övertygad om att energipriser är oviktigt och jag hoppas du har rätt.

Jag tyckte jag var ganska tydlig med att mina källor krävde ett minimum av eget tänkande (hoppsan, flashback-nivå igen).

2018 var före alla energikriser och dylikt. En siffra på hur stor andel det årets industriföretag la på energikostnader ger alltså en baslinje att jämföra eventuella framräkningar med. Sedan 2018 har priset på el och gas i Tyskland ungefär fördubblats. Den tyska industrins merkostnader till följd av energikrisen handlar alltså om kostnadsökningar på cirka två procent. Om du vill kalla det för en brutal kostnadsökning så är du givetvis fri att göra det. Precis som övriga läsare är fria att göra en annan (mer rimlig) tolkning.
Citera
2026-08-15, 12:15
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Givetvis höjer det nivån, åtminstone Flashback-nivån. Gillar du inte att bli förolämpad tror jag att det finns ett ställe som heter Facebook

Varför ska man förolämpa andra människor ?
Citera
2026-08-15, 12:22
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Givetvis höjer det nivån, åtminstone Flashback-nivån. Gillar du inte att bli förolämpad tror jag att det finns ett ställe som heter Facebook.

Jag tyckte jag var ganska tydlig med att mina källor krävde ett minimum av eget tänkande (hoppsan, flashback-nivå igen).

2018 var före alla energikriser och dylikt. En siffra på hur stor andel det årets industriföretag la på energikostnader ger alltså en baslinje att jämföra eventuella framräkningar med. Sedan 2018 har priset på el och gas i Tyskland ungefär fördubblats. Den tyska industrins merkostnader till följd av energikrisen handlar alltså om kostnadsökningar på cirka två procent. Om du vill kalla det för en brutal kostnadsökning så är du givetvis fri att göra det. Precis som övriga läsare är fria att göra en annan (mer rimlig) tolkning.

Du får kalla mig vad fn du vill. Att vara otrevlig när det inte behövs är inte en charmig egenskap.

En fördubbling är inte 2%. En fördubbling är inte en kostnadsökning på 2%.
2% av omsättningen 2018 och en fördubbling gör att kostnaden 2026 är ca 4% av omsättningen.

Det är i praktiken omöjligt att konkurrera med tillverkningsindustri om priset per kwh är 31 cent exkl skatter och avgifter.
2-3 ggr högre än för konkurrenterna i USA och Kina.

https://businesstats.com/energy-prices-in-the-eu/#:~:text=*%20%E2%82%AC0.16%2FkWh.%20EU%20Avg%20Ind ustrial%20Electricity.

Detta är elementärt.
Senast redigerad av Africagonzo 2026-08-15 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in