2006-09-04, 00:21
Medlem
Zaxxons avatar
Hmm, du borde väl uppmärksammat om "ljusremsan" följde med planets rörelse.. gjorde den det ? (Eller om du kollade parallax)

Tycker området verkar för rakt, smalt och skuret för att vara ngt ljusfenomen.. Kan det inte vara ngt med fönsterrutan då ? (Ser ut som bilden är tagen genom en immig bilruta där man dragit en repa med tummen )
Citera
2006-09-04, 00:26
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag klippte ut två bitar ut fotona så man kan jämföra. Möjligtvis kan man se att "gatan" har flyttat sig lite grann. Det skulle tyda på att det är något slags reflexfenomen. Lite svårt att tolka dock.

http://img236.imageshack.us/my.php?image=jmfrelsebq2.jpg

Men jag måste säga att detta förbryllade mig enormt.

Den svarta grejen i din bild som flyttar sig är väl en skugga från ett moln. De ljusare formationerna, som jag antar är en del av terrängen, verkar dock vara stationära.
Citera
2006-09-04, 00:27
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Hmm, du borde väl uppmärksammat om "ljusremsan" följde med planets rörelse.. gjorde den det ? (Eller om du kollade parallax)

Tycker området verkar för rakt, smalt och skuret för att vara ngt ljusfenomen.. Kan det inte vara ngt med fönsterrutan då ? (Ser ut som bilden är tagen genom en immig bilruta där man dragit en repa med tummen )

Än en gång, titta längst upp på bild B. Där verkar linjen gå under molnen.
Citera
2006-09-04, 00:28
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Än en gång, titta längst upp på bild B. Där verkar linjen gå under molnen.

Jo, tyckte det oxo. Men syntes inte så tydligt så antog att det "rimligaste" vore om den gick över molnen .
Citera
2006-09-04, 00:29
Medlem
raskenss avatar
Kollar man på spåret med avseende på perspektivet så finner man att den är något smalare upptill, ca 95 pixlar horisontellt, och ned till ca 120 pixlar horisontellt. Vet inte om det kan säga nånting. En reflex i fönstret skulle ju också kunna ha perspektiv. Om en reflex i fönstret kommer från ett avlägset föremål så är det inte säkert att man ser paralaxen även om man rör huvudet.

tycker det ser märkligt att den verkar gå under molnen iaf.
Citera
2006-09-04, 00:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Den svarta grejen i din bild som flyttar sig är väl en skugga från ett moln. De ljusare formationerna, som jag antar är en del av terrängen, verkar dock vara stationära.

Nu när du säger det så ser jag ju det också, molnen kan ju ha förflyttat sig så klart.

Hur lång tid kan det ha förflutit mellan bildern. Vore intressant att veta.
Citera
2006-09-04, 00:35
Medlem
Zaxxons avatar
Eftersom det är en jpg-bild (komprimerad), kan det då resultera i att det ser ut som ljusremsan går under molnen ? I stil med "fake-moonlanding" fotografierna där vissa crosshairs uteblev vid komprimering av bilderna.
Citera
2006-09-04, 00:41
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Nu när du säger det så ser jag ju det också, molnen kan ju ha förflyttat sig så klart.

Hur lång tid kan det ha förflutit mellan bildern. Vore intressant att veta.

Kollade lite närmare på fotona. Det finns en liten sjö, under den stora. Den verkar vara helt inom ljusremsan i bild A, men bara halvt inne i bild B.
Citera
2006-09-04, 00:51
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Kollade lite närmare på fotona. Det finns en liten sjö, under den stora. Den verkar vara helt inom ljusremsan i bild A, men bara halvt inne i bild B.

Pratar inte du nu om de svarta skuggorna? Titta lite upp till vänster så ser du precis det moln som ger den stora sjön/skuggan.
Citera
2006-09-04, 00:58
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Pratar inte du nu om de svarta skuggorna? Titta lite upp till vänster så ser du precis det moln som ger den stora sjön/skuggan.

Jafasen, det kan det vara !
Citera
2006-09-04, 01:00
Medlem
raskenss avatar
Det här måste väl ändå vara markformationer, de är för snirkliga för att vara molnskuggor. Och dom verkar inte ha rört sig någonting.

http://img412.imageshack.us/my.php?image=markformationzn1.jpg
Citera
2006-09-04, 01:06
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Det här måste väl ändå vara markformationer, de är för snirkliga för att vara molnskuggor. Och dom verkar inte ha rört sig någonting.

http://img412.imageshack.us/my.php?image=markformationzn1.jpg

Håller med. Då är alltså alla överrens om att linjerna finns på marken? Jag klubbar igenom det beslutet i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in