2025-09-22, 19:55
Medlem
Trakessons avatar
Varför skulle man ha tvättkorg i sovrummet? Man slänger ju kläderna i tvättkorgen när man ska duscha. Att byta kläder utan att själv tvätts sig blir ju lite som förr när adeln istället för att tvätta sig dränkte sig i parfym.
Byter man kläder utan att själv tvätta sig lortar man ju bara ner de nya kläderna också.
Tvättkorgen ska stå i badrummet och helst ska man ha en sådan där som står över ett hål i golvet så smutstvätten far ner i en korg i tvättstugan automatiskt. Då slipper man bära ner smutstvätten själv. Lyxliv for the win!
Citera
2025-09-22, 20:01
Medlem
Timoteuss avatar
Gissningsvis ett sätt att undvika kläder som bara ligger i evigheter i högar på golvet och på stolar i väntan på att bli medtagna till badrum eller tvättstugan.
Säkert praktiskt tex i familjer med tonåringar och/eller personer med exekutiva svårigheter.

Själv tycker jag att det är smart att alla i familjen också har en plats för kläder som är använda men inte färdiga för tvättstugan. Och då INTE en stol, utan tex krokar på insidan av dörren eller den låda i byrån som har bekvämast höjd att dra ut och leta i. (Typ mitten)
Då undviker man synligt stök i rummet samtidigt som man inte tvättar i onödan.
Citera
2025-09-22, 20:02
Medlem
Smutstvätt luktar ju, varför då i sovrummet?
Citera
2025-09-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jo eftersom man inte behöver sortera innehållet i papperskorgarna.
Jag behöver aldrig sortera min tvätt. Undviker vita plagg.
Citera
2025-09-22, 20:25
Medlem
Stenballes avatar
Förstår inte varför man skulle ha en tvättkorg i varje rum, det känns opraktiskt oavsett hur bostaden ser ut.
Vi har dessutom nio rum, och då skulle det bara bli löjligt med så många tvättkorgar.
Citera
2025-09-22, 20:27
Medlem
Brantforss avatar
Jag har två korgar. En jag fyller med smutstvätt och en jag tar rent ur. Jag har också bara en tvättmaskin så någon sortering behövs inte, det är en sådan som kan tvätta allt.

Edit: Sju tvättkorgar skulle jag behöva. På en person. Det är fan inte rimligt.
Citera
2025-09-22, 20:32
Medlem
Citat:
I tvättstugan står ljus och mörk 40 samt ljus och mörk 60. Alltså fyra tvättkorgar.
Man tvättar allt i 40 grader förutom sängkläder och möjligen sina underställ i merinoull.
Citera
2025-09-22, 21:00
Medlem
Merwinnas avatar
Hmmm... min dotter kunde gå till centrala tvättkorgen med sin smutstvätt när hon var två år... min son något år senare. SÅ svårt är det inte. Ska man ha flera tvättkorgar, så är det vettigare att göra en sortering redan där, så att det bara är att hälla i var sin maskin sedan. Typ en korg för 40 grader och en för 60.
Citera
2025-09-22, 21:33
Medlem
Varför inte ha en tvättmaskin i varje rum när ni ändå håller på?
Citera
2025-09-22, 21:48
Medlem
Vi har nu bara 2. En i sovrummet och en i badrummet. Förut hade vi 3. 60+ grader, 40 grader och vittvätt. Oerhört smidigt om man har plats i tvättstugan/badrummet för det.
Citera
2025-09-22, 21:57
Medlem
Kör det och tvätta allt i 60 tillsammans, inte helt nya kläder bara allt annat
Citera
2025-09-23, 00:33
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Lyssnade precis på en podd (vill ej göra reklam) där de tyckte att det var självklart att ha en tvättkorg i varje rum. Vad fan är det frågan om? Om alla har varsin tvättkorg måste man ju riva upp allt och sortera när det är dags att tvätta.
Har aldrig hört talas om denna metod tidigare.

Nej det verkar konstigt.
I min hall utanför badrummet finns ett skåp med fack där man kan sortera väldigt smidigt och känns mest hygieniskt att ha smutstvätten separat från nytvättade kläder och vem vill ha smutstvätt bredvid soffan/sängen/köksbordet?

När man har hus med egen tvättstuga är det där utanför sortering ska vara, olika fack där man sorterar direkt så behöver man inte bry sig om att krafsa runt flera gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in