2025-09-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hade du något bevis på ingånget avtal? Isf kan du ju roa dig med att stämma honom för avtalsbrott. Det är inte någon ursäkt att han får ett högre bud, avtalat är avtalat (men ja, om budet är tillräckligt så är det ju rationellt att ta en sådan smäll).

Jag gissar dock att många i branchen bara kör fult och hoppas på/tror ingen kommer göra detta.

Du skall ju kunna bevisa detta i rätten. Säljaren kan säga att du försökte pruta när du kom
och han sa nej.
Citera
2025-09-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vilken second hand sajt det var fråga om är ju oväsentligt, den har ju inte gjort något fel.

Det var alltså en privatperson som hade annonserat ut något på en sida typ Blocket/Tradera? Det lät som ett företag i startinlägget.
Citera
2025-09-08, 20:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det var alltså en privatperson som hade annonserat ut något på en sida typ Blocket/Tradera? Det lät som ett företag i startinlägget.
Privatperson,ja.
Citera
2025-09-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du skall ju kunna bevisa detta i rätten.

Har man bevis (som jag angav som en förutsättning) så kan man bevisa det i rätten.

Citat:
Säljaren kan säga att du försökte pruta när du kom
och han sa nej.

Och vad skulle det göra för skillnad? Ett avtal blir väl inte ogiltigt bara för att ena parten har gett en offert som blivit avvisad?

Dessutom är det frågan om civilrättsligt mål och då har inte käranden hela bevisbördan. Ofta är det den som hävdar något som har bevisbördan där.

Notera också att beviskraven inte är desamma som i ett brottsmål heller.
Citera
2025-09-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I en annons på en svensk second hand-sajt, hittade jag en elektronikpryl jag gärna ville ha, kontaktade säljaren och avtalade om pris (det som stod i annonsen) och dag och tid.

När helgen kom åkte jag iväg, en tur på ca 25 mil t o r med bil.
När jag kommit fram säger säljaren att han fått ett bättre bud, mycket mer än det han skrev i annonsen. Och så frågade han mig om jag ville matcha det.
Jag sa nej och åkte därifrån.
Man kan uppenbarligen inte lita på folk…
Så här i efterhand blir man ju misstänksam, hade han en annan köpare eller ville han lura mig att betala mer?
Och varför kontaktade han inte mig innan jag åkte?

Vad anser ni om sån’t här?
Vad kunde jag gjort?
Det låter som att du och säljaren har ingått ett avtal om att du ska titta på varan och om den är bra så ska du köpa. Personen kan då inte sälja till någon annan eller omförhandla priset. Du kan därmed driva ärendet i domstol mot säljaren. Domstolen kan besluta att säljaren ska bekosta dina resekostnader alternativ se till att du får köpa varan till avtalat pris.
Citera
2025-09-09, 19:27
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det låter som att du och säljaren har ingått ett avtal om att du ska titta på varan och om den är bra så ska du köpa. Personen kan då inte sälja till någon annan eller omförhandla priset. Du kan därmed driva ärendet i domstol mot säljaren. Domstolen kan besluta att säljaren ska bekosta dina resekostnader alternativ se till att du får köpa varan till avtalat pris.
Nej. Det där låter ologiskt.

Jag är snarare irriterad på korkade köpare där de ingår avtal via trejdepart och inte betalar. De har då klickat sig igenom ett juridiskt avtal att köpa men struntar i det för att de inte förstår vad de gjort.

Tur att det bara är 2-3 på 1000.

Att jag ska hävda min rätt att sälja är också korkat.

De slösar tid helt enkelt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in