2025-09-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Antingen trollar du eller så är du okunnig. Fågelbajs är en sanitär olägenhet. För flera år sedan hade jag problem med att flygande råttor (aka duvor). Flera somrar i rad fick Anticimex sanera balkongen då jag varit borta ett par veckor varje gång och dom han skita ner.

Fåglar räknas inte som skadedjur så sanering av fågelbajs är inget som fastighetsförsäkring mm täcker.

Om.det blir så mycket fågelbajs så är det ju något eller någon som lockar dit dem så det är ju det som i första hand ska åtgärdas.
Citera
2025-09-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fåglar räknas inte som skadedjur så sanering av fågelbajs är inget som fastighetsförsäkring mm täcker.

Om.det blir så mycket fågelbajs så är det ju något eller någon som lockar dit dem så det är ju det som i första hand ska åtgärdas.

Sant balkongen tillhör BRF men städningen får man stå för själv i motsats till en Hyresrätt där man får städat.
Citera
2025-09-03, 21:21
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Antingen trollar du eller så är du okunnig. Fågelbajs är en sanitär olägenhet. För flera år sedan hade jag problem med att flygande råttor (aka duvor). Flera somrar i rad fick Anticimex sanera balkongen då jag varit borta ett par veckor varje gång och dom han skita ner.
Jag gör inte det första, och andra är möjligt men jag repeterar bara vad Bostadsbolaget sa. De är medvetna om att fasaden och att många balkonger är skitiga. De har också bett Göteborg stad om pengar för att rengöra och sanera, men pengarna finns inte just nu och riskerar att ta några år tills det blir aktuellt.

Hur som så har jag köpt fågelskrämma (uggla med roterande huvud) samt plattor med piggar jag kommer sätta fast på balkongens räcke och brandstegen (som inte är i bruk och en kvarleva från 60-talet). Förhoppningsvis löser sig allt när vi rengjort en gång till och fått upp allt.
Senast redigerad av Nihenna 2025-09-03 kl. 21:24.
Citera
2025-09-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag gör inte det första, och andra är möjligt men jag repeterar bara vad Bostadsbolaget sa. De är medvetna om att fasaden och att många balkonger är skitiga. De har också bett Göteborg stad om pengar för att rengöra och sanera, men pengarna finns inte just nu och riskerar att ta några år tills det blir aktuellt.

Hur som så har jag köpt fågelskrämma (uggla med roterande huvud) samt plattor med piggar jag kommer sätta fast på balkongens räcke och brandstegen (som inte är i bruk och en kvarleva från 60-talet). Förhoppningsvis löser sig allt när vi rengjort en gång till och fått upp allt.

Är det en hyresrätt så är dom skyldiga att ta bort bajset.
Citera
2025-09-03, 21:43
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Är det en hyresrätt så är dom skyldiga att ta bort bajset.
Ska se vad de svarar imorgon. Jag har igång ett annat ärende sen imorse där de erbjudit mig nytt golv i köket då det var så slitet, så jag skrev att det var egentligen det enda som var var i lägenheten och att jag uppskattade deras hjäl. Nämnde också då att det väl egentligen bara är balkongens skick som är kvar, men jag tryckte inte på så mycket då jag tänkte lösa det själv. Får se vad de skriver. Fastighetsskötaren har varit oerhört trevlig och villig att hjälpa i betydligt större skala än Boservice personal som mer eller mindre ryckte på axlarna och sa det som jag nämnde.

Mycket möjligt att man får ett mer positivt svar, även om jag inte håller allt för höga förhoppningar. Fastighetsskötaren har, sen hon kom tillbaka från semestern, gett mig både nytt golv i köket, hyresavdrag pga att jag fick städa lägenheten själv då den inte var städad bra nog och varit väldigt trevligt. Något som Boservice mest verkade strunta i.
Citera
2025-09-03, 21:59
Medlem
Du borde nog ta bort så mycket fågelskiit som du bara kan innan du lägger trallen. Men som folk tidigare i tråden påpekat, problemet är väl mer vad som händer efter du lagt trallen. Tvivlar på att fåglarna tar hänsyn till din nya fina golvyta. De kommer givetvis att skita ner den också totalt och det är ännu värre än på ett slätt balkonggolv ju. Du borde nog börja i den änden, få väck fåglarna. Lycka till, ärligt menat.
Citera
2025-09-03, 22:06
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Du borde nog ta bort så mycket fågelskiit som du bara kan innan du lägger trallen. Men som folk tidigare i tråden påpekat, problemet är väl mer vad som händer efter du lagt trallen. Tvivlar på att fåglarna tar hänsyn till din nya fina golvyta. De kommer givetvis att skita ner den också totalt och det är ännu värre än på ett slätt balkonggolv ju. Du borde nog börja i den änden, få väck fåglarna. Lycka till, ärligt menat.
Ja, jag upptäckte det imorse efter att ha kollat hur det såg ut efter att ha lagt lite testtrall. Massa skit igen... Men som nämnt tidigare har jag nu köpt fågelskrämma (uggla med roterande huvud) och även spikplattor som jag kommer tejpa eller limma fast på räcke och brandtrappa (som inte är i bruk). Det borde göra susen eftersom de inte längre har någonstans att landa då, om de nu inte vill ställa sig mitt på balkongen och skita.

Väntar också på svar för att se om värden kanske ger ett mer positivt svar imorgon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in