2025-09-01, 17:40
Avslutad
Göran Persson sade att framtidens pensionärer kan bli arga när de inser effekterna av pensionsreformen. Vid ett tal i Australien och Nya Zeeland förutspådde han att det nya pensionssystemet inte skulle vara populärt om 20 år när pensionärerna ser vad förändringarna har lett till.

Han menade att politikerna inte varit tillräckligt tydliga med hur systemet fungerar och att pensionerna påverkas av en åldrande befolkning och ekonomisk utveckling, vilket många inte är medvetna om. Hans ord handlade om att framtida pensionärer kan upptäcka att pensionerna blivit lägre än väntat och att det kan skapa missnöje och uppror.

Exakt uttalande: “Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år när de som går i pension ser vad vi gjort”

Vad tror ni?
Citera
2025-09-01, 19:56
Medlem
Göran Persson rörde ju om i pensionssystemen kring millenieskiftet och plockade ut 258 miljarder ur dessa och tillförde dessa medel till statskassan. Det var inte en ren stöld, staten skulle fortsättningsvis ha ett utökat ansvar för bl.a. förtidspensioner och annat. Men i alla fall, att pensionsfonderna skulle få kompensation för detta är svårt att se.
Stefan Löfvén dränerade statskassan med 150 miljarder som gick till EU. 40 miljarder gick västerut.
Denna misskötsel av medel tar ju aldrig slut. Det är ett rent helvete hur "våra" politiker sköter det här landet!
Citera
2025-09-01, 19:59
Medlem
Så är det men värst var att GP stal 200 miljarder ur pensionsfonderna. Detta orsakade lägre pensioner på sikt.
Citera
2025-09-01, 23:19
Avslutad
Det nämndes i podden under ytan om Allra-fallet.
Citera
2025-09-02, 06:05
Medlem
Tänk om vi bara hade tagit hälften av alla pengar vi skickat till Ukraina och stoppat in dessa i vårt pensionssystem istället, kanske hade gjort lite skillnad.
Men när man skiter i sin egna befolkning så blir det såhär
Citera
2025-09-02, 14:31
Medlem
Givetvis är det synd om alla pensionärer som arbetat heltid i hela sina liv med låga inkomster.

Men många av de som gnäller har haft det orimligt bra.

De har köpt villor som ökat otroligt i värde.
De har haft goda inkomster.
De har haft alla möjligheter i världen att spara lite inför pensionen.

Vad är det för jäkla generation som haft det så lätt som
De haft det och ändå knappt har en buffert på några hundratusen!? Var är det för fel på folk?
Citera
2025-09-02, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
Givetvis är det synd om alla pensionärer som arbetat heltid i hela sina liv med låga inkomster.

Men många av de som gnäller har haft det orimligt bra.

De har köpt villor som ökat otroligt i värde.
De har haft goda inkomster.
De har haft alla möjligheter i världen att spara lite inför pensionen.

Vad är det för jäkla generation som haft det så lätt som
De haft det och ändå knappt har en buffert på några hundratusen!? Var är det för fel på folk?

Höga skatter och en stat/kommun som slösar bort pengar på bidragssystem och bistånd. Det är förklaringen till varför de flesta vanliga människor inte lyckas att spara ihop så mycket pengar med enbart en löneinkomst. Man känner sig givetvis rikare pga bostaden är värt så himla mycket medan man samtidigt har ganska låga kostnader. Det är bostaden som gjort oss rika, vilket är väldigt synd eftersom priset för det betalas av kommande generationer.
Citera
2025-09-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Höga skatter och en stat/kommun som slösar bort pengar på bidragssystem och bistånd. Det är förklaringen till varför de flesta vanliga människor inte lyckas att spara ihop så mycket pengar med enbart en löneinkomst. Man känner sig givetvis rikare pga bostaden är värt så himla mycket medan man samtidigt har ganska låga kostnader. Det är bostaden som gjort oss rika, vilket är väldigt synd eftersom priset för det betalas av kommande generationer.

Fast om man levt ett klassiskt villa-Svensson liv med två normala inkomster och ett boende som man typ köpt för några hundra tusen på 90-talet har man visst haft råd att spara.
Jag är själv 40 och har en betydande summa sparat trots att jag köpt en villa för betydligt mer än de som går i pension nu.

Det har dessutom enbart tagit mig 20 år av sparande och kloka ekonomiska beslut.

Ni har har utflugna ungar sedan länge och kunnat arbeta heltid i många år sedan barnen flyttade. Varför har ni inte sparat mer?
Citera
2025-09-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
Fast om man levt ett klassiskt villa-Svensson liv med två normala inkomster och ett boende som man typ köpt för några hundra tusen på 90-talet har man visst haft råd att spara.
Jag är själv 40 och har en betydande summa sparat trots att jag köpt en villa för betydligt mer än de som går i pension nu.

Det har dessutom enbart tagit mig 20 år av sparande och kloka ekonomiska beslut.

Ni har har utflugna ungar sedan länge och kunnat arbeta heltid i många år sedan barnen flyttade. Varför har ni inte sparat mer?

Sant efter att barnen blivit vuxna sparar man otroligt mycket. En kvarts miljon från lönen och sen ytterligare kapitalökningar på det man redan investerat sen tidigare + att huset ev går upp i värde ännu mer, men det har varit lite lugnare sista 3-4 åren.

När man är i den sitsen att man har ekonomiskt sinne så behöver man inte en pension faktiskt.

Men jag har märkt att många höjer sin levnadsstandard i takt med att de får högre lön, dvs drar på sig fasta kostnader och även spenderar mycket på resor, så till den grad att de lever från lön till lön. Så min bästa förklaring är att man tappar mycket pengar där och kommer aldrig spara själv till pensionsdagar.

För att kicka igång ett eget sparande så ska man vänta med att höja sin levnadsstandard och ganska snabbt bygga upp ett kapital att investera med. Efter sisådär 20 år bör man ha ungefär lika mycket i löneinkomst som i kapitalinkomst.

Från ungefär 45 års ålder och framåt har man helt enkelt jävla mycket pengar som man inte längre hinner förbruka och det är de åren som avgör ifall man kan leva gott även som pensionär sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in