Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-03, 10:14
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag tror detta är ett språkproblem då artikeln nämner att man bör ha rätt nyckel. Jag tror de försöker medvetandegöra individer om att den nyckel man använder ändras till LTSC, för gott.

Den, artikeln, är hursom otydlig gällande detta med licens.
ja, det kanske är nån slags friskrivning också.

står även om på min version "windows har aktiverats med en digital licens."
Citera
2025-09-03, 10:19
Medlem
Moobs avatar
Hur som helst, så var detta grymt bra med LTCS. Jag lyckades nämligen sabba hela W10 när jag skulle lägga in W11 med fulinstallation för att jag inte har rätt hårdvara. Jag fick W11 att funka, men var väldigt instabilt och kraschade, sen fuckade jag upp det när jag skulle ta tillbaka w10 och tog bort det helt och la in Linux mint istället, men jag behöver ett program som kräver windows, så nu efter ett halvår har jag fått tillbaka W10 med lång hållbarhet.

Suveränt!
Senast redigerad av Moob 2025-09-03 kl. 10:21.
Citera
2025-09-03, 10:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
ja, det kanske är nån slags friskrivning också.

står även om på min version "windows har aktiverats med en digital licens."

Kanske t.o.m ett översättningsproblem då ursprungsartikeln är på Tyska.

Men, man menar nog att man använder "fel" licens om man inte vill att den man använder ska omvandlas till LTSC. Därav - använd rätt licens. Det faktum att folks licensnycklar är desamma efteråt samt att uppgraderingen lyckas indikerar detta.
Citera
2025-09-03, 10:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hur som helst, så var detta grymt bra med LTCS. Jag lyckades nämligen sabba hela W10 när jag skulle lägga in W11 med fulinstallation för att jag inte har rätt hårdvara. Jag fick W11 att funka, men var väldigt instabilt och kraschade, sen fuckade jag upp det när jag skulle ta tillbaka w10 och tog bort det helt och la in Linux mint istället, men jag behöver ett program som kräver windows, så nu efter ett halvår har jag fått tillbaka W10 med lång hållbarhet.

Suveränt!

Kul!

Tills 2032 kanske det där programmet fungerar på W11.
Citera
2025-09-03, 10:32
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Kul!

Tills 2032 kanske det där programmet fungerar på W11.
Jag hade glömt bort att jag för ett halvår sen gjorde en bootbar USB-sticka med W10 som sen bara blivit liggande. Jag gjorde den antingen från Mint eller från min Mac os. Kom inte ihåg, men funkade fint när jag testade den häromdan. Gjorde en ny partition från Gparted i Mint och la in W10 där, som jag nu gjort om till LTSC. Så har dubbla partioner på min stationära med Mint och LTSC,

Ja till 2032 kanske man dessutom köpt en ny dator :-D
Citera
2025-09-03, 10:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag hade glömt bort att jag för ett halvår sen gjorde en bootbar USB-sticka med W10 som sen bara blivit liggande. Jag gjorde den antingen från Mint eller från min Mac os. Kom inte ihåg, men funkade fint när jag testade den häromdan. Gjorde en ny partition från Gparted i Mint och la in W10 där, som jag nu gjort om till LTSC. Så har dubbla partioner på min stationära med Mint och LTSC,

Ja till 2032 kanske man dessutom köpt en ny dator :-D

Något som alla som gör detta agerande bör göra är ju en extern backup av installationen. Blir det problem i framtiden så kanske det blir svårt med att hitta en LTSC-ISO för en nyinstallation. Enklare att ominstallera med backupen, uppdatera och köra på. Snabbare och säkrare metod.
Citera
2025-09-03, 10:45
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Något som alla som gör detta agerande bör göra är ju en extern backup av installationen. Blir det problem i framtiden så kanske det blir svårt med att hitta en LTSC-ISO för en nyinstallation. Enklare att ominstallera med backupen, uppdatera och köra på. Snabbare och säkrare metod.
jo, det kan vara smart att lägga den på en sticka eller en hårddisk. Alltid bra att spara sånt.

Man ju inte hur det blir om för många personer lägger in LTSC. Kanske inte är så poppis hos Microsoft.
Citera
2025-09-03, 11:50
Medlem
UpDownTool LTSC v3 är en komplett iso med operativsystem och allt, 4,32GB.
Man behöver inte ladda ner en ny iso.
Citera
2025-09-03, 12:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
UpDownTool LTSC v3 är en komplett iso med operativsystem och allt, 4,32GB.
Man behöver inte ladda ner en ny iso.

Enbart så länge det finns. Rätt tveksam till att det finns kvar och fungerar likt nu, om låt säga 2 år. Än mindre 2029 osv.
Citera
2025-09-03, 12:14
Medlem
Citat:
Enbart så länge det finns. Rätt tveksam till att det finns kvar och fungerar likt nu, om låt säga 2 år. Än mindre 2029 osv.
Har man laddat ner iso'n så finns den kvar.
Citera
2025-09-03, 12:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Har man laddat ner iso'n så finns den kvar.

Det är 1 alternativ. Men jag personligen skulle lita mer på ett färdiginstallerat och aktiverat Os i detta sammanhang än att nyinstallera med nämnd ISO. För, man undrar ju lite hur Ms hanterar detta i framtiden när de blir medvetna om detta förfarande.

Det ideala är ju att spara ISOn samt göra en extern backup.
Citera
2025-09-03, 13:31
Medlem
brianmolkos avatar
Är de en helt nyinstallation av hela W10 som ska göra ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in