Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Allmänna vägar får man alltid köra efter (som det var här)
Privata vägar får man köra på normalt om det inte annonseras på sånt sätt att det är förbjudet och att det upprepat beträds trots att förbudet finns. Vad jag förstår var det inte ingen återkommande rutt, utan kan ses rätt tillfällig och man har haft en rimlig anledning att köra in (då ballongen fanns där)
Väghållare för allmänna statliga vägar är Trafikverket.
Väghållare för allmänna kommunala vägar och kommunala gator är landets kommuner
Grusvägen är INTE en allmän väg
Finns inte ens med på trafikverkets karta som handlar om vem som ansvarar för grusvägen. dessutom den andra grusvägen som finns hade piloten kunnat se på Google Maps om han hade behövt ta sig därifrån ser man på kartan.
Elvestavägen är ingen allmän väg
Elvestavägen där traktorn parkerades, är ingen allmän väg, och vägen utgör ingen passage till något annat, den leder bara in till gården , vilket är markerat med en skylt vid vägens början vilket följebilen till ballongföretaget hade kunnat se om han tittade på skyltarna efter grusvägen
Ja vägen ansvarar kommun för att sköta så kan de vara vid arrendeavtal så är det med våra bönder också där jag bor att kommunen sköter snöskottning, fixa väg osv. Men det finns servitut på vägen
Från Trafikverket
Vad är det för skillnad på allmän väg och enskild väg?
Vad som avgör om en väg är allmän eller enskild är om vägen är till för allmän trafik eller om den främst är till nytta för fastighetsägare och verksamheter i vägens närhet.
Enskilda vägar -
www.trafikverket.se
Citat ur FUP
”Det är således bara de boende här på gården som har rätt att köra på vägen.
När jag styckat av tomter på gården har det krävts ett avtalsservitut med kommunen för att dessa tomtägare även ska ha rätt att köra på”
”När jag styckat av tomter på gården har det krävts ett avtalsservitut med kommunen för att dessa tomtägare även ska ha rätt att köra på Elvestavägen ut till allmän väg som anges som Hågelbyleden, detta servitut hade ju inte behövts om även Elvestavägen varit allmän ut till allmän väg som anges som Hågelbyleden , detta servitut hade ju inte behövts om även Elvestavägen varit allmän väg.”
Direkt ur FUP tillsammans med servitutavtalet.
”Vi har haft flera diskussioner med kommunen då vi haft problem med biltrafik som inte hör
hemma här, med skräpdumpning, knarkare etc, och kommunen erbjöd oss då att de kunde sätta upp en bom ända ut i början av vägen, vi insåg dock att det skulle blir krångligt med Hamra Gård som brukar de åkrar vi inte har, och hovslagare, tidningsbud, gäster, leverans av paket etc. till olika hus, så vi valde därför att kommunen istället fick sätta en bom vid 4 vägs korset så att
bilarna inte kunde parkera osedda.
Skulle vägen varit allmän hade kommunen inte erbjudit oss en bom som utestängde biltrafiken på vägen”
Citerat ur FUP de flesta delarna .
Så jo det var en enskild väg och kollar man Google Maps så ser man att det finns en väg ut 😅 ballongfolket har inte mycket kunskap om hur man läser en karta …