2026-06-13, 12:43
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Vilken koppling till foxtrotfallet tänker du? När jag söker på flickvännens namn i den FUP får jag upp mamman till den åtalade bara, med liknande namn.
Precis, blev lite fel. Jag redigerar
Citera
2026-06-13, 12:54
Medlem
Citat:
Jättebra sammanfattat Refraktor.

Jag tycker det är jättemärkligt att polisen/åklagare inte kallat Dawands flickvän till förhör i fallet "Mattias"
( (FB) Person skjuten till döds i Bromma, Stockholm (2025-11-05) Person skjuten till döds i Bromma, Stockholm (2025-11-05)
FUP till det fallet: https://gofile.io/d/gvbNB6 )

Kan de ha missat att hennes namn stod med i bankutdragen?

Stort cred till Refraktor som uppmärksammade det.

Kan inte vara en slump att flickvännen till en kille som hon bara känt i några månader mördas och sen 2,5 månader senare mördas en helt annan kille (till synes inga kopplingar sinsemellan) som hon gjort och fått pengaöverföringar av/till.

Varav HON haft kontakt med båda offren dagen innan/samma natt.

Hade velat att polisen/åklagaren hade grävt lite i det.

Hur länge har hon haft kontakt med Mattias?

Det finns inga datum på överföringarna dom emellan. (i Mattiasfallets FUP finns bara det sammanlagda värdet under ca 1 år med)

Hände några av överföringarna innan hon träffade Dawand eller är överföringarna gjorda i tid för mordet på Mattias?

Hon berättar i denna tråds FUP att hon och Dawands kompisar suttit och spånat efter mordet om vilka det kan vara o sånt.

Det verkar ju som att bland annat DNT ligger bakom detta mord. Och Mattias i det andra fallet har ju tidigare varit kopplat till DNT.

I den korta sammanfattningen av vilka som haft kontakt med Mattias dagarna innan står hon med 4 ggr.
31 okt ringer hon från snapchat till Mattias kl 01:41. Han svarar inte.

EDIT: råkade skicka iväg innan jag var klar så fortsättning kommer här under.

3 Nov ringer hon återigen via snap kl 16:51. Han svarar inte.

4 Nov ringer hon igen kl 09:42 och då svarar han. Samtalet varar i 1 minut och 25 sek.

Sen ringer han upp samma dag kl 16:30. Det samtalet varar i 44 sek.

4 Nov är dagen innan han mördas.

Pengaöverföringarna dem emellan är både till och från så kan inte vara ett knarkköp. (Shirin har fört över sammanlagt 2650k och Mattias har fört över sammanlagt 3718 kr. )

Då är frågan om hon kände Mattias innan Dawand eller om de bara hade kontakt först innan mordet på Mattias.

Ett möjligt scenario ifall hon inte kände Mattias är att hon och Dawands kompisar planerade hämnd (när de spånade tiden efter) och hon tog kontakt med honom i mån av att få tillgång till hans position på snapkartan eller liknande

Ett annat är att hon känner Mattias sen innan och att hon söker upp Dawand månader innan för att nästla sig in för att sen kunna goa hans loc. (hon tog kontakt med honom via snap o de blev sen ett par)

Ett 3e är såklart att allt är en slump att hon haft kontakt med 2 personer samma dag/dagen innan de mördades, men som sagt : hata slumpen.

Som sagt, polisen borde göra lite efterforskningar (går det nu när FUParna redan är släppta? )
Finns kanske mer att hämta i Mattias mobil om de söker efter rätt person (dvs Shir*n *i )

Övertygad om att hon läser denna tråd iom hon sagt det i förhör.

I så fall vill jag hälsa henne:

Hur sjukt är det inte att hänga på dödsplatsen av sin killes mord och berätta för en av BOs (inte hennes pojkväns) mamma att han är ett av BO.

Och det sjukaste: Visa bild på offren (bilden från chihabliljas insta) för mammans (och mamma?) bror (har för mig att det var mammans bror som var med )

Shirin har verkligen en osviklig känsla för tajming. Det är nästan så man blir lite imponerad. Första killen pratar hon med vid midnatt – pang, tjugo minuter senare. Andra killen ringer hon tre gånger på fyra dagar och får tag på honom dagen innan – pang igen. Hon är som en mänsklig nedräkningsklocka. Man undrar nästan om hon har ett bokningssystem.

Och grejen med Insta-kontot – hon borde få en Kalkonrulle för den prestationen, riktigt Razzie-material. Vi har alla hört dåliga bortförklaringar, men ”jag var svartsjuk så jag fejkade dödshot mot mig själv” är ändå i en klass för sig. Det är inte en ursäkt, det är ett performance art-projekt. Vem skriver ”0 ligger död som din pojkvän” till sig själv?

Och sen stod hon där på brottsplatsen och guidade sorgegruppen. Visade bilder, berättade för mammor. De flesta hade inte ens velat titta. Hon såg till att bli the main character i en tragedi där hon egentligen borde ha varit statist. Det kräver antingen is i magen eller en väldigt speciell personlighet.

Men okej, jag ska vara rättvis, tekniskt sett kan det vara en osannolik serie slumpartade händelser. Om man råkar tro på enhörningar också. Jag gör inte det. Och jag tänker inte dra några slutsatser, men undrar när resten av utredningen får syn på samma sak.
Citera
2026-06-13, 13:20
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeJesus
Shirin har verkligen en osviklig känsla för tajming. Det är nästan så man blir lite imponerad. Första killen pratar hon med vid midnatt – pang, tjugo minuter senare. Andra killen ringer hon tre gånger på fyra dagar och får tag på honom dagen innan – pang igen. Hon är som en mänsklig nedräkningsklocka. Man undrar nästan om hon har ett bokningssystem.

Och grejen med Insta-kontot – hon borde få en Kalkonrulle för den prestationen, riktigt Razzie-material. Vi har alla hört dåliga bortförklaringar, men ”jag var svartsjuk så jag fejkade dödshot mot mig själv” är ändå i en klass för sig. Det är inte en ursäkt, det är ett performance art-projekt. Vem skriver ”0 ligger död som din pojkvän” till sig själv?

Och sen stod hon där på brottsplatsen och guidade sorgegruppen. Visade bilder, berättade för mammor. De flesta hade inte ens velat titta. Hon såg till att bli the main character i en tragedi där hon egentligen borde ha varit statist. Det kräver antingen is i magen eller en väldigt speciell personlighet.

Men okej, jag ska vara rättvis, tekniskt sett kan det vara en osannolik serie slumpartade händelser. Om man råkar tro på enhörningar också. Jag gör inte det. Och jag tänker inte dra några slutsatser, men undrar när resten av utredningen får syn på samma sak.
Ja det är för mycket slumpar för att jag ska kunna släppa det.

I FUP läste jag först chattarna där hon fick hoten. Jag får erkänna att jag tänkte typ: men gud vilken idiot skriver så till henne!
Sen när jag läste hennes förhör där hon erkände det var hon själv som gjort det...

Hur kommer man ens på en sån sjuk sak?
Ok att låtsas vara en annan tjej o skriva till sin pojkvän (levande), det kan jag ändå förstå.

Men att skriva till sig själv ? 1 vecka EFTER pojkvännens död.
Ordspråket hon använde sig av visar iofs på vad hon är för sorts tjej

Som jag skrivit tidigare, hennes förklaring:

"Shirin berättar att det hela kan se konstigt ut men kontot som skickat meddelanden till henne är
skapat av Shirin själv. Shirin har skickat de här meddelandena till sig själv med anledning av att hon fått höra att Dawand var ute natten 24/8-25/8 för att träffa tjejer, Shirin tänkte att det
inte fanns en chans att han precis umgåtts med henne för att sen träffa andra tjejer. "

är ju inte heller en förklaring. Hade meddelandena varit liknande: "Dawand älskade dig, han skulle aldrig vara otrogen" osv då kunde förklaringen vara passande.
Men här spär hon ju bara på "otrohetsryktena" (fanns det ens såna rykten? , hon sa hon eventuellt läst det här på FB, får gå tillbaka o kolla igenom senare)

Nej, jag tror det finns en mening med hotmeddelandena!

Och det var att få anledning att ta kontakt med "Skynet" som hon kontaktade efter hoten.
86!!!! meddelanden på bara ett dygn dem sinsemellan.

FUP:
"Till följd av tidigare hotfulla meddelanden tar innehavare av BG105878-1 kontakt med
skynetl H där hon vidarebefordrar skärmklipp. Totalt finns 86st meddelanden under
perioden 2025-08-31 2025-09-01 med skynetl telefonen
: Endast de som bedömts
handla om den tidigare konversationen har tagits med detta PM."

Skulle vara intressant att få "Skynets" syn på saken, nu när han mest troligt fått veta att hon fejkat hotmeddelandena.

Och framför allt, vem är "Skynet" och i vilket syfte kontaktade hon honom egentligen?

Hoppas verkligen att polisen/åklagaren kollar upp henne lite mer, särskilt om hennes koppling mellan detta mord och mordet på Mattias.

Hade åklagaren/utredarna i Mattias fallet känt igen hennes namn är jag säker på att hon kallats till förhör angående kopplingen men de måste missat det helt.

Tack och lov för uppmärksamma Flashback användare @Refraktor

Antar att hon svettas lite nu när flashback strikes again
Citera
2026-06-14, 15:11
Medlem
Exakt! Först läste jag hoten och tänkte vilket svin som skriver så till henne. Sen kom förhöret och jag bara... vänta nu, hon har suttit och skickat det här till sig själv? En vecka efter att han dog? Det är så bisarrt att man nästan skäms å hennes vägnar.

Och som du säger, förklaringen matchar ju inte ens innehållet. Hade hon skrivit ”han älskade dig, han var inte otrogen” eller nåt sånt, då hade det åtminstone gått att köpa svartsjukegrejen. Men ”0 ligger död som din pojkvän”? Det är inte svartsjuka. Det är en hotbild hon fabricerar. Frågan är bara för vem.

Och Skynet-grejen du nämner, 86 meddelanden på ett dygn. Det är inte ”jag skickade en skärmdump bara”. Det är en hel konversation. Hon skapar ett falskt hot, sen använder hon det som dörröppnare för att få en intensiv kontakt med någon i Dawands krets. Det luktar inte sorg, det luktar agenda.

Sen när jag ändå satt och bläddrade vidare i FUP:en så fastnade jag för tajmingen. Alltså, hon pratar med Dawand vid midnatt, 20 minuter före mordet. Hon vet att han är i Kallhäll. Skyttens taxi rullar in 00:16. Skotten 00:18. Någon gav den där positionen vidare, det måste ha skett. Och utredningen har inte pekat ut vem.

Jag säger inte att det var Shirin. Men hon är den enda i hela materialet som vi vet hade den informationen i precis rätt ögonblick. Så antingen är hon extremt otursdrabbad och råkade vara den sista som pratade med två mordoffer inom 2,5 månader eller så är hon inte alls så oskyldig som hon försöker verka.

Är det ens någon hos polisen som orkar lägga pusslet en gång till. För just nu sitter vi här och ser mönstret, men ingen verkar vilja dra i den tråden på allvar.
Citera
2026-06-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeJesus
Exakt! Först läste jag hoten och tänkte vilket svin som skriver så till henne. Sen kom förhöret och jag bara... vänta nu, hon har suttit och skickat det här till sig själv? En vecka efter att han dog? Det är så bisarrt att man nästan skäms å hennes vägnar.

Och som du säger, förklaringen matchar ju inte ens innehållet. Hade hon skrivit ”han älskade dig, han var inte otrogen” eller nåt sånt, då hade det åtminstone gått att köpa svartsjukegrejen. Men ”0 ligger död som din pojkvän”? Det är inte svartsjuka. Det är en hotbild hon fabricerar. Frågan är bara för vem.

Och Skynet-grejen du nämner, 86 meddelanden på ett dygn. Det är inte ”jag skickade en skärmdump bara”. Det är en hel konversation. Hon skapar ett falskt hot, sen använder hon det som dörröppnare för att få en intensiv kontakt med någon i Dawands krets. Det luktar inte sorg, det luktar agenda.

Sen när jag ändå satt och bläddrade vidare i FUP:en så fastnade jag för tajmingen. Alltså, hon pratar med Dawand vid midnatt, 20 minuter före mordet. Hon vet att han är i Kallhäll. Skyttens taxi rullar in 00:16. Skotten 00:18. Någon gav den där positionen vidare, det måste ha skett. Och utredningen har inte pekat ut vem.

Jag säger inte att det var Shirin. Men hon är den enda i hela materialet som vi vet hade den informationen i precis rätt ögonblick. Så antingen är hon extremt otursdrabbad och råkade vara den sista som pratade med två mordoffer inom 2,5 månader eller så är hon inte alls så oskyldig som hon försöker verka.

Är det ens någon hos polisen som orkar lägga pusslet en gång till. För just nu sitter vi här och ser mönstret, men ingen verkar vilja dra i den tråden på allvar.

Det finns en tjugoåring till i fallet. En som vid tillfället satt på HVB eller SIS. Och som hade en boll i luften.
Citera
2026-06-15, 08:56
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det finns en tjugoåring till i fallet. En som vid tillfället satt på HVB eller SIS. Och som hade en boll i luften.
Menar du "z" ? han som köpte "hostmedicin" som brorsan o en vän skulle betala?

Hur tänker du då i så fall?
Jag tycker både han o brorsan ger trovärdiga svar som stämmer in med chattar o allt.
Citera
2026-06-15, 12:34
Medlem
Citat:
Menar du "z" ? han som köpte "hostmedicin" som brorsan o en vän skulle betala?

Hur tänker du då i så fall?
Jag tycker både han o brorsan ger trovärdiga svar som stämmer in med chattar o allt.
Jag tänker att HH hade splittrats och dessutom att Havals bror hade mördats. Här kan finnas motiv för mordet. Haval hade kopplingar till Dalen. Killen som beställde hostmedicinen var i en utsatt position efter splittringen. Hot om mord på hans bror och familj kunde användas som påtryckningsmedel mot honom. Brodern med vän hämtade varorna för senare betalning, vilken skulle ske, men aldrig skedde, morddagen.

SS tycks umgås i samma kretsar som ML som sköts i Bromma. Hon hade affärer även med Mattias kompis. Jag antar att hon hade kopplingar till Solnagänget och det blir då naturligt att ha affärer med NBA-folk. Polisen tycks inte ha misstänkt henne i något av fallen. Hon kan naturligtvis inte avskrivas som misstänkt men Mattias kompisar var liksom Mattias i en utsatt position som inblandad i härvan runt NBA. Någon av dem kunde ha fått ett erbjudande han inte kunde säga nej till.

Morden i Kallhäll och skjutningen av Mattias har modus som påminner om varandra. Man plockar in skyttar utifrån, använder sig av en goare (i utsatt position), gömmer gärningsmännen i samma hotellkedja och låter dem utföra flera mordförsök efter varandra.

Sedan undrar jag om NBA verkligen är Dalenaffilierade. Det är inte Fox de hänger med och som styrde upp händelserna? Jag har inte sett andra bevis än påståenden i trådar.
Citera
2026-06-15, 13:17
Medlem
Jag har fått till mig att Shirin var god vän med M, sedan några år tillbaka
Detta med kontot fick mig tänka, polisen kan väl se Hurdant kontot är gjort. Känns lite lurt , är det hon som skrivit till sig själv på insta? Känns som att hon kan veta nånting mer och ”skyddar” sanningen. Hotbild mot henne kanske? Hon var trotts allt den sista som umgicks med offret innan morddagen, nånting måste hon veta
Citera
2026-06-15, 13:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Jag tänker att HH hade splittrats och dessutom att Havals bror hade mördats. Här kan finnas motiv för mordet. Haval hade kopplingar till Dalen. Killen som beställde hostmedicinen var i en utsatt position efter splittringen. Hot om mord på hans bror och familj kunde användas som påtryckningsmedel mot honom. Brodern med vän hämtade varorna för senare betalning, vilken skulle ske, men aldrig skedde, morddagen.

SS tycks umgås i samma kretsar som ML som sköts i Bromma. Hon hade affärer även med Mattias kompis. Jag antar att hon hade kopplingar till Solnagänget och det blir då naturligt att ha affärer med NBA-folk. Polisen tycks inte ha misstänkt henne i något av fallen. Hon kan naturligtvis inte avskrivas som misstänkt men Mattias kompisar var liksom Mattias i en utsatt position som inblandad i härvan runt NBA. Någon av dem kunde ha fått ett erbjudande han inte kunde säga nej till.

Morden i Kallhäll och skjutningen av Mattias har modus som påminner om varandra. Man plockar in skyttar utifrån, använder sig av en goare (i utsatt position), gömmer gärningsmännen i samma hotellkedja och låter dem utföra flera mordförsök efter varandra.

Sedan undrar jag om NBA verkligen är Dalenaffilierade. Det är inte Fox de hänger med och som styrde upp händelserna? Jag har inte sett andra bevis än påståenden i trådar.
Betalningen skulle ske den 25 ja och mordet begicks natten till 25.
Hade mordet varit efter betalning håller jag med om att det vore misstänkt.

Men jag tycker alla 3 lämnar trovärdiga och samständiga svar i förhören.

Har ingen kännedom om NBA men det som framkommit i FUP är i alla fall att Dalen misstänks ligga bakom dubbelmordet och Mattias har tillhört Dalen.

Att Haval har ett finger med i spelet är självklart.
Att han lägger ut en bild strax efter mordet på 2 Big mac i sina händer är tillräckliga bevis för att han åtminstone visste att det skulle ske.

Du säger att morden påminner om varandra.

Är det då inte ännu mer suspekt att SS (flickvännen för de som ej vet) haft kontakt med 2 brottsoffer i 2 olika mordfall, dagen innan/samma dag som dom mördas?

Om hon nu umgås med kompisar till Mattias så låter det inte helt osannolikt att Dalen har anlitat henne som goare i båda fallen.

Jag undrar på om polisen/åklagaren i Mattiasfallet missat SS koppling i båda fallen?
Hon är inte ens intagen på förhör i Mattiasfallet och det är väl näst intill tjänstefel om de skulle vetat om att hon haft kontakt med 2 brottsoffer dagen innan/samma dag med bara 2,5 månaders mellanrum.

Nej jag tror helt enkelt att de inte sett kopplingen fallen emellan.
Citera
2026-06-15, 14:22
Medlem

Citat:
Personer av intresse - Ej komplett

FJ23: Bosatt i Luleå. Misstänks ha skjutit AA och DG till döds i Kallhäll. Skadskjuter RM i Flemingsberg. Har ADHD och är bipolär. Självmedicinerar. Har gjort självmordsförsök och varit inlagd på psykakuten. Boende på särskilt boende och inblandad i en pågående vårdnadstvist om sina två barn.
ST52: Utvandrad. Innehavare av den lägenhet i Bagarmossen FJ trycker i när han kommer från Luleå till Stockholm. Regad som utvandrad 260408.
HAK: Okänd ålder och adress. Hans telefon hittas i lägenheten i Bagarmossen och innehåller bilder på flera vapen fotograferade i lägenheten samt instruktioner från alias ”Iniesta” till FJ inför mordet i Kallhäll.
SS17: Vid tillfället bosatt i Alby. Mellanhand mellan organisatörerna och taxibeställaren AS16.
AS16: Skriven i Botkyrka/Slagsta. Beställer den taxi som kör FJ från Bagarmossen till mordplatsen i Kallhäll.
RAS40: Skriven i Uppsala men bosatt i Rinkeby. Taxichaufför som kör FJ från tryckarlägenhet i Bagarmossen till mordplatsen. Lämnar platsen först efter skjutningen men säger sig inte ha sett eller hört något.
NM19: Skriven i Sollentuna. Bokar hotellrum åt FJ i Alvik efter mordet på uppdrag av signalalias ”al-askar”.
HA19: Skriven i Sollentuna. Skickar pengar till pojkvännen NM19 som han använder för att betala hotellrummet i Alvik.
UM32: Skriven i Järfälla/Söderhöjden. Jobbar som spelutvecklare med stabil inkomst. Ett flertal vänner i samma ålder som återfinns på Krimfup. Taxibokningen efter mordet i Kallhäll åt FJ till hotellet i Alvik sker med hennes telefon.
AH34: Skriven i Botkyrka/Fittja. Besöker FJ på hotellet i Alvik och lämnar över en brun påse som hon själv säger innehöll 10.000 kr, mat och en laddare.
AK28: Skriven i Göteborg. Bokar och betalar hotellrum i Kista dit FJ åker från hotellet i Alvik.
MM: Okänd ålder och adress. Skickar pengar till AK som han använder för att betala hotellet i Kista. Vid något tillfälle haft kontakter med en viss G*briel Roos.
MA26: Skriven i Botkyrka/Norsborg. Sköter taxibokningar åt Botkyrkanätverket vid skjutningen av RM I Flemingsberg.
SB15: Skriven i Botkyrka/Norsborg. Öppnar porten åt FJ så han kommer in för att skjuta RM i Flempan. Hämtar pengar från FJs hotellrum i Kista.
AB21: Okänd adress, tidigare Umeå. Kontaktar FJs ex och mamma till hans två barn och erbjuder ekonomiskt stöd när FJ sitter inne. Häktad i sin frånvaro och efterlyst. Troligen utomlands.
SS20: Skriven i Upplands-Bro/Kungsängen. Flickvän till brottsoffret DG23. Har haft ekonomiska transaktioner med ML från Solna/Huvudsta som mördades i Bromma 2 1/2 månader efter pojkvännen. Förhörd men inte misstänkt i något av målen.
ZA20: Skriven i Sthlm/Husby, tidigare Enskededalen. Förmedlade en narkotikaaffär mellan sin bror och brottsoffret AA22. Förhörd men inte misstänkt i något av målen.
SA22: Skriven i Sthlm/Husby, tidigare Enskededalen. Bror till ZA20. Kritade narkotika av brottsoffret AA22 tillsammans med YY18 och hade lovat att betala 800 kr för denna morddagen, vilket dock inte skedde. Förhörd men inte misstänkt i något av målen.
YY18: Skriven i Sthlm/Akalla. Kritade narkotika av brottsoffret AA22 tillsammans med SA22 och skulle betala för denna morddagen. Förhörd men inte misstänkt i något av målen.

Hoppas jag fick till det här någorlunda. Rätta gärna och komplettera.
Kan du skicka ett meddelande med initialernas fullständiga namn? Intressant att se om man kan hitta ytterligare kopplingar.
Citera
2026-06-15, 17:44
Medlem
Kollade igenom fupen, dom verkade inte ha hittat något mer intressant i hennes mobil, nästan ingenting alls
Jag funderade över hur det kommer sig att Aros mobiler är dom ända dom kommit in på
Dom verkar inte haft tillgång till Darwands mobil
Kan goaningen komma från hans sida? Borde dom inte i såna fall ha hittat något i hans flickväns mobiltelefon
Dom brukar väl ändå kunna få fram en del raderat material
Citera
2026-06-15, 18:08
Medlem
Haval mfl lär ju få sin karma till sist hur som helst. Tragiskt dem hinner förstöra flera barn/tonåringar innan den kommer. Men det går ej undvika karma hur man än försöker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in