2026-04-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrespratt
Hade hoppats på att få tillbaka lite av det man betalat under 14 månader, men icke!

Ska de kräva in mer från de som fick lägre avgift?
För effektivavgiften skulle ju vara kostnadsneutral för nätbolagen (även om del i tråden inte trott på det)
Citera
2026-04-25, 17:52
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Har kunderna något val? De kan inte direkt byta nätägare.

Japp, det finns gott om alternativ.
Batterier är ett av dem. Kombinerar man det med egen producerad energi så får man total frihet.

Här i Sverige har vi tyvärr "grönt avdrag"(korrumperar). Uppsidan är att vi har de billigaste alternativen i världen.

Jag har kört full pott på mina gröna avdrag under massor av år nu. Började med solceller, Sedan batterier under några år. Nya inverters. Ö-drift. mm mm.
Jag klarar elavbrott i över ett dygn utan sol, på vintern(hög förbr.)...

Ju större man bygger, ju bättre djup och marginaler har man till att ta ut sina svängar.
Med mitt djup i mitt system, så skulle jag kunna driva ett hushåll med torkskåp o.s.v. från 70-talet utan att drabbas av effektavgifter.
Citera
2026-04-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För effektivavgiften skulle ju vara kostnadsneutral för nätbolagen (även om del i tråden inte trott på det)
Och uppgifter staten ålägger kommunen ska kompenseras ekonomiskt, vattenavgifter ska vara +-0 men dessa saker är inte heller alltid sanna
Citera
2026-04-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Och uppgifter staten ålägger kommunen ska kompenseras ekonomiskt, vattenavgifter ska vara +-0 men dessa saker är inte heller alltid sanna

Fast till skillnad från de sakerna du räknar upp så finns det ju faktiskt en tillsynsmyndighet vara jobb just är att se till att elnätbolagens priser följer reglerna.
Citera
2026-04-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast till skillnad från de sakerna du räknar upp så finns det ju faktiskt en tillsynsmyndighet vara jobb just är att se till att elnätbolagens priser följer reglerna.

Det har du visserligen rätt i men när det blir så många variabler där varje kunds specifika användningstoppar spelar in förblir jag tveksam. Vi får väl se hur det blir med det hela, effektavgifterna kanske gör storslagen retur.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in