Bump.
Intressant tråd, letar 2:a hand till grabben, fy satan vilka hyror det är idag nov 2025, jag har varit borta från bostadsmarknaden sen 2002 då jag bott i villa och är nu tillbaka till lägenhet igen, men denna gång bor jag nu i BR istället för HR.
I mina sökningar ramlade jag in på sidan "Oskälig hyra", ett upplägg där en firma processar mot uthyrare för att få tillbaka hela överhyran, där dom direkt betalar ut överhyran och tar risken i hyresnämnden, mot att dom får typ 20% av jobbet. Frågan är dock hur seriösa det gänget är, typ långt inne på hemsidan nämner dom kort att det är andra regler för BR, denna hemsida är från 7/1-2022 och ger då felaktig information om gällande räntor idag 2 nov 2025.
Citat:
En formel för att räkna ut skälig andrahandshyra för bostadsrätt ser ut som följande: Bostadens marknadsvärde x 5% (5% = två procentenheter över riksdagens referensränta som är på 3,0%) + Avgift för Brf/driftkostnader för villa + 15% påslag för möbler + kostnader för el & internet.
Källa:
https://orimlighyra.se/kunskapsbank/...r-bostadsratt/
Korrekt ska det alltså vara: Bostadens marknadsvärde x 4% (4% = två procentenheter över riksdagens referensränta som är på
2,0%) + Avgift för Brf/driftkostnader för villa + 15% påslag för möbler + kostnader för el & internet.
Jag har en kvinnlig bekant som sitter i skiten, hon köpte svart en 2:a HR 2021 för 300K precis innan lagändringen som nu ev måste flytta hem till anhörig i utlandet pga dödsfall, hon sumpar alltså då hela sin "insats" då det verkar omöjligt idag att kunna sälja vidare, någon som har tips här, det går bra att skicka pm, tror det är ganska många som sitter i samma rävsax.