2025-08-13, 10:35
Medlem
Ska i dagarna göra en hälsoundersökning där det ingår och kommer tas blodprov.

Har under det senaste året, med gott resultat, självmedicinerat med Ozempic och är nyfiken på om några blodvärden som tas kommer indikera på att jag tagit medicinen?

Skulle kunna gå av ”kuren” och invänta att preparatet går ur kroppen men kan jag slippa det vore det enklast.

Vad tror ni?

Är det några värden som kommer bli tokiga pga Ozempic?
Citera
2025-08-13, 10:39
Medlem
Det ger väl utslag för Semaglutid, om man söker specifikt för detta. Annars inte.

Varför skulle du gå av kuren? Det är inget olagligt preparat.
Citera
2025-08-13, 10:58
Medlem
Tänker att Ozempic borde synas genom att blodsockret påverkas av medicinen, kanske även andra värden.

Då jag självmedicinerar så syns inte heller någon förskrivning av Ozempic i min journal och det verkar onödigt att bruket kommer fram.
Citera
2025-08-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerBacke
Tänker att Ozempic borde synas genom att blodsockret påverkas av medicinen, kanske även andra värden.

Då jag självmedicinerar så syns inte heller någon förskrivning av Ozempic i min journal och det verkar onödigt att bruket kommer fram.

Ja förhoppningsvis normala värden på glukos
Citera
2025-08-13, 11:13
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:

Varför tänker du att Ozempic är något som vårdpersonal skulle reagera över, och dubbelkolla i din journal om du har det utskrivet? Det är varken olagligt eller särskilt konstigt att folk använder det. Skulle frågan ens dyka upp om du använder Ozempic är det väl bara säga ja. Det är inte som att de kommer bli fundersamma och fråga hur du fått tag på det.

I värsta fall är det väl bara att hitta på att du får det utskrivet av en läkare i Danmark eller varför inte Belgien. Ja du besöker honom årligen för att få recept, och du beställer från det landet också. Det är väl inte mer märkvärdigt än brudar som åker till Polen för fillers och alla möjliga skönhetsingrepp.

Fast egentligen kunde de nog inte bry sig mindre om du hade sagt att du köper det från Darknet.
Citera
2025-08-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ska i dagarna göra en hälsoundersökning där det ingår och kommer tas blodprov.

Har under det senaste året, med gott resultat, självmedicinerat med Ozempic och är nyfiken på om några blodvärden som tas kommer indikera på att jag tagit medicinen?

Skulle kunna gå av ”kuren” och invänta att preparatet går ur kroppen men kan jag slippa det vore det enklast.

Vad tror ni?

Är det några värden som kommer bli tokiga pga Ozempic?
Är det på recept eller fulinköpt? Jag gissar det senare. Om du har hälsoproblem bör du berätta det.
Senast redigerad av Kalkonkungen 2025-08-13 kl. 12:04.
Citera
2025-08-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Varför tänker du att Ozempic är något som vårdpersonal skulle reagera över, och dubbelkolla i din journal om du har det utskrivet? Det är varken olagligt eller särskilt konstigt att folk använder det. Skulle frågan ens dyka upp om du använder Ozempic är det väl bara säga ja. Det är inte som att de kommer bli fundersamma och fråga hur du fått tag på det.

I värsta fall är det väl bara att hitta på att du får det utskrivet av en läkare i Danmark eller varför inte Belgien. Ja du besöker honom årligen för att få recept, och du beställer från det landet också. Det är väl inte mer märkvärdigt än brudar som åker till Polen för fillers och alla möjliga skönhetsingrepp.

Fast egentligen kunde de nog inte bry sig mindre om du hade sagt att du köper det från Darknet.
Du tycker inte att det är ett problem om någon använder läkemedel som inte förskrivits? Du tror inte att läkare är kompetenta att ordinera läkemedel med hänsyn till tillstånd. Du tycker att alla bara skall kunna åka utomlands och köpa läkemedel?
Du är en idiot, en extra jävligt korkat sådan.
Och förmodligen vill du byta läkarvetenskapen mot google.
Adjö idiot!
Citera
2025-08-13, 14:32
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Du tycker inte att det är ett problem om någon använder läkemedel som inte förskrivits? Du tror inte att läkare är kompetenta att ordinera läkemedel med hänsyn till tillstånd. Du tycker att alla bara skall kunna åka utomlands och köpa läkemedel?
Du är en idiot, en extra jävligt korkat sådan.
Och förmodligen vill du byta läkarvetenskapen mot google.
Adjö idiot!
Vad varken jag eller du anser om saken är inte relevant. Jag bara redogör för de faktiska omständigheterna. Ozempic är inte olagligt eller en kontrollerad substans. Det är kanske möjligt att blodprover skulle kunna visa att någon har tagit Ozempic, men det skiter läkarna i. De kommer inte fråga vart eller hur man fått tag på det. Lika lite som att de kommer fråga hur eller vart man fått tag på snus om de hittar nikotin i proverna.

De kan säkert ha åsikter om att man borde ta det lugnt med Ozempic, precis som de möjligen kan föreslå att man borde snusa mindre. Men de kommer inte börja undersöka hur man fått tag på varken Ozempic eller snus eftersom det är helt lagligt och går att få tag på lite överallt.

Sen får du såklart tycka att jag är en idiot för att jag redogör för hur sjukvården fungerar. Men det är inte jag som skriver lagar och regler.
Citera
2025-08-13, 20:30
Moderator
Lapapps avatar
Det syns absolut nada på blodprov, du kan vara lugn.
Citera
2025-08-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det syns absolut nada på blodprov, du kan vara lugn.

Själva substansen kommer såklart inte att synas då det inte ingår i standard blodprov. Ser att i biverkningslistan så finns förhöjt lipas och amylas som vanlig biverkan, men troligtvis inte heller något man tar i ett vanliga standardprov. Så bör vara lugnt.

Om man ska leka moralpolis så är det aldrig bra att ljuga, tar bitar av själen och sitt "jag".
Citera
2025-08-13, 22:21
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Själva substansen kommer såklart inte att synas då det inte ingår i standard blodprov. Ser att i biverkningslistan så finns förhöjt lipas och amylas som vanlig biverkan, men troligtvis inte heller något man tar i ett vanliga standardprov. Så bör vara lugnt.

Om man ska leka moralpolis så är det aldrig bra att ljuga, tar bitar av själen och sitt "jag".
Exakt. Och även om någon skulle ta dem finns många orsaker till förhöjt amylas (lipas tas bara på väldigt specifika frågeställningar). Ingen kommer tänka på Ozempic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in