Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-08, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Ja, det blir förstås initialt en positiv effekt då verksamheten plötsligt ingår i den offentliga ekonomin. Det ser man i USA. Men de kriminella gäng som bedriver sådant idag är nog inte överförtjusta i skatt och bokföring, så de riktar fokus mot annat. Till att börja med.
Har aldrig påstått att kriminalitet upphör i och med en legalisering av cannabis. Men jag tycker inte att det är ett särskilt starkt argument för att inte legalisera cannabis.
Citera
2025-08-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har aldrig påstått att kriminalitet upphör i och med en legalisering av cannabis. Men jag tycker inte att det är ett särskilt starkt argument för att inte legalisera cannabis.
Är det inget starkt argument att kriminaliteten inte upphör? Jaha. Annars är det ett centralt argument för de som driver det i den offentliga debatten.
Citera
2025-08-08, 09:08
Medlem
Citat:
Ja, det blir förstås initialt en positiv effekt då verksamheten plötsligt ingår i den offentliga ekonomin. Det ser man i USA. Men de kriminella gäng som bedriver sådant idag är nog inte överförtjusta i skatt och bokföring, så de riktar fokus mot annat. Till att börja med.
Jag fattar verkligen inte det argumentet att gängen bara skulle börja med annat? Tror du verkligen att gängen har marknader på lager som dom väntar med att ge sig in på om det skulle bli en legalisering?!
Citera
2025-08-08, 09:09
Medlem
Citat:
Är det inget starkt argument att kriminaliteten inte upphör? Jaha. Annars är det ett centralt argument för de som driver det i den offentliga debatten.
Ja för att straffa bort bruk har ju fungerat bra hittills och nu har vi ett helt narkotikafritt samhälle! /s
Citera
2025-08-08, 09:09
Medlem
Citat:
Målet är väl att den kriminella handeln med cannabis ska upphöra? Inte att ekobrott, cykelstölder och krogmisshandel ska upphöra.

Men teorin är väl att man försvagar gängen genom att ta ifrån dem en av deras största inkomstkällor. Typ så.

Som tur är lär vi bli ungefär sist i västvärlden med detta vilket innebär att vi kan titta på andra länders modeller för legalisering och välja den modell som funkar bäst här.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-08-08 kl. 09:11.
Citera
2025-08-08, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Jag fattar verkligen inte det argumentet att gängen bara skulle börja med annat? Tror du verkligen att gängen har marknader på lager som dom väntar med att ge sig in på om det skulle bli en legalisering?!
Citat:
Ja för att straffa bort bruk har ju fungerat bra hittills och nu har vi ett helt narkotikafritt samhälle! /s
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Målet är väl att den kriminella handeln med cannabis ska upphöra? Inte att ekobrott, cykelstölder och krogmisshandel ska upphöra.

Men teorin är väl att man försvagar gängen genom att ta ifrån dem en av deras största inkomstkällor. Typ så.

Som tur är lär vi bli ungefär sist i västvärlden med detta vilket innebär att vi kan titta på andra länders modeller för legalisering och välja den modell som funkar bäst här.
Ni som är för legalisering får nog snacka ihop er om vilken effekt ni tror att det har på kriminaliteten. Det ser inte bra ut just nu.
Citera
2025-08-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ni som är för legalisering får nog snacka ihop er om vilken effekt ni tror att det har på kriminaliteten. Det ser inte bra ut just nu.
Absolut. Vi måste bara få ett samtalsklimat där det är ok att vara för en legalisering utan att anklagas för att vara knarkare, stödja gängen, inte kunna sköta sitt jobb eller sina barn, eller kunna köra bil först. Sedan kan det bli en fruktsam debatt.

Även om jag inte kan se att oss tre som du citerat har särskilt olika syn på saken.
Citera
2025-08-08, 10:05
Medlem
Citat:

Så ditt argument är att man ska fortfarande ha det olagligt för annars kommer gängen vända sig till annat för att tjäna pengar, t.ex rån, home invasions osv?
Det argumentet håller inte samt det är inte lagligt att vara kriminell, punkt.
Plus att ingen anmäler folk direkt som säljer droger, det är därför det kan fortgå men skulle gängen börja med annat som riktar sig mot personer så kommer det inte vara långvarigt.

Dessutom om du visste hela historien om varför cannabis blev olagligt från början så hade du förstått att det har inget med att folk blir slappa och oproduktiva att göra, det skulle aldrig varit olagligt från första början.

Här kan du läsa om det: https://www.jenkeehn.com/articles/the-real-reason-weed-became-illegal-in-the-us/
Artiklen avser USA men de som pushade för att göra det olagligt i USA tog det med sig till FN och pushade andra länder till att göra samma, och då USA sågs som stormakt så hakade andra länder på.
Citera
2025-08-08, 10:12
Medlem
Citat:
Vad är det som är krångligt för dig att förstå att man vill minska gängens inkomster? Det är bara i din egna fantasi som du ser att något av det vi har skrivit skulle kunna tolkas som att gängen kommer att lägga av helt!
Citera
2025-08-08, 10:26
Medlem
Citat:
Vad är det som är krångligt för dig att förstå att man vill minska gängens inkomster? Det är bara i din egna fantasi som du ser att något av det vi har skrivit skulle kunna tolkas som att gängen kommer att lägga av helt!
Det du skrev nu ska jämföras med detta du skrev nyss:

”Jag fattar verkligen inte det argumentet att gängen bara skulle börja med annat? Tror du verkligen att gängen har marknader på lager som dom väntar med att ge sig in på om det skulle bli en legalisering?!”

Här har vi combon typ ”klart de inte lägger av ” plus ”hur ska de kunna hitta nya marknader?”.

Du får ursäkta om jag inte får dina inlägg att gå ihop. Inte i min fantasi heller.
Citera
2025-08-08, 10:29
Medlem
Citat:

”Jag fattar verkligen inte det argumentet att gängen bara skulle börja med annat? Tror du verkligen att gängen har marknader på lager som dom väntar med att ge sig in på om det skulle bli en legalisering?!”

Här har vi combon typ ”klart de inte lägger av ” plus ”hur ska de kunna hitta nya marknader?”.

Du får ursäkta om jag inte får dina inlägg att gå ihop. Inte i min fantasi heller.
Dom håller redan på med det andra ditt spån! Hur korkad kan du vara!?
Citera
2025-08-08, 10:33
Medlem
Citat:

Vi leker med tanken att du har en poäng (det har du inte). Hur är den poängen kopplad till tanken att legalisering är fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in