2025-08-07, 11:21
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Vad har EU tänkt att göra åt det värdelösa utbudet av produkter på den europeiska marknaden?
Ingenting givetvis. De vill bara ha mer pengar.

Höja priset på såklart. Utbudet är begränsat och räcker inte till alla.

Fattar inte de som försvarar detta.. är det lobbyister eller varför vill man inte ha tillgång till billiga prylar som absolut håller måttet?
Ett duschmunstycke för 10 spänn eller samma för 159 spänn. Idioterna försvarar och tycker det ska kosta 149.. kan inte vara verkliga människor bakom dessa konton.
Citera
2025-08-07, 11:26
Medlem
Paris24s avatar
Jag säljer varor till hela världen via min hemsida och detta är negativt, kommer att ge högre avgifter och extra arbete. Redan skit att ens skicka ett paket till Norge, som är utanför EU. Nej, jag tror inte på höjda skatter och mer byråkrati. Detta går dessutom emot hela EUs syfte, att underlätta handel och göra oss alla rikare.

Jag tror detta är tänkt för att vänja EU-medborgare att handla inom EU, och det går också emot EUs grundkoncept om fri marknad.

Däremot är det fusk att Temu m.fl är jätteföretag men låtsas vara småföretag när de drop shipar direkt från tillverkaren och därmed kommer Temu undan både byråkrati och skatter. Det konceptet kan man ju få döda.
Citera
2025-08-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är bra så vi slipper alla giftiga skitsaker från Kina!
Lika bra att vi stänger ned Jula, Biltema, Dollarstore och andra butiker som säljer kinaskräp också fast med flera hundra/tusen procents påslag på samma produkter och i fortsättningen så skall vi bara köpa produkter från Europa.
Citera
2025-08-07, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är bra så vi slipper alla giftiga skitsaker från Kina!

Det kommer vi få ändå, men med ytterligare en mellanhand så det blir lite dyrare.

EU är byggt efter en modell som går ut på att skydda sin egen marknad och har under decennier använt tullar mot omvärlden för Att skydda sina egna bolag. Inget konstigt egentligen men blir lite skämmigt när man gnäller på Trumps (vars tullar förvisso är än mer skadliga)
Citera
2025-08-07, 11:43
Medlem
Grontarskonts avatar
Verkar som ett bra förslag! Galet mycket skit från Temu mfl
Citera
2025-08-07, 12:02
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts

Fattar inte de som försvarar detta.. är det lobbyister eller varför vill man inte ha tillgång till billiga prylar som absolut håller måttet?
Ett duschmunstycke för 10 spänn eller samma för 159 spänn. Idioterna försvarar och tycker det ska kosta 149.. kan inte vara verkliga människor bakom dessa konton.

Dels ger det ju större skatteintäkter om det kostar 159 kronor och dels lär volymen av varor bli mindre, vilket minskar EUs handelsberoende för konsumentvaror.

Båda dessa faktorer gör att man kan importera mer vapen av daddy Trump, ytterst för att stärka vårt imperium.
Citera
2025-08-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Svenska "Woolpower" tillverkar i Sverige, men säljer sina kläder på Amazon via tysk återförsäljare. (Lite märkligt kanske men jag antar att det är mest rationellt, för den svenska marknaden är liten och tysken kanske förser hela Amazon i hela Europa med svenska kläder. För det skulle kosta på för Woolpower att köra en egen web-butik. Men vad vet jag).

Woolpower har butik på sin hemsida och deras produkter säljs även av återförsäljare i Sverige.
Citera
2025-08-07, 12:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts

Det är så klart lobbyism. Från aktörer som bl.a Svensk Handel. Inget folkligt uppror direkt att så här billigt kan vi inte få köpa prylar! Vi ska betala några hundralappar extra för att just medlemmar i Svensk Handel ska göra pengar.

Sådana aktörer inom hela EU. Som sedan har kontakt med journalister som kan skriva saker som oj hittade en Skorpion i mitt Temu-paker, eller så farliga gifter finns det i dessa produkter (som är exakt samma gifter och produkter som säljs då på tex Biltema).
Citera
2025-08-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Woolpower har butik på sin hemsida och deras produkter säljs även av återförsäljare i Sverige.

Ja, men det var Amazon som jag avsåg. Och där säljs Woolpower's produkter av en tysk återfösäljare (även till svenska Amazon's kunder; se länk i min text).
För TS kritiserade uttryckligen Amazon och buntade ihop dem med Temu etc.
Men på Amazon säljs allt enligt EU-regler, och även de som har en intern 'web-butik' hos Amazon är tvungna att följa inte bara EU-regler utan ävne Amazons interna regler. Även det syns i länken för den som orkar söka.

Till sist: Jag uppmanade då, och uppmanar nu, alla att ändå köpa från en svensk handlare. För precis som med lanthandeln så är det så mycket annat som dör när handlaren lägger ner.
Citera
2025-08-07, 12:18
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Dumma dumma EU, Tullar Tullar Tullar, Elakt, Elakt Elakt… *grinar*

Så vill jag se media beskriva detta de närmsta veckorna, för det är tydligen alltid på alla sätt fel att införa tullar (se USA och Trump).
Citera
2025-08-07, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Skrev du det där på en telefon tillverkad i Kina?

Nej min Nokia är tillverkad i Vietnam men fattar vad du menar. Min HP dator är säkert tillverkad i Kina.
Citera
2025-08-07, 12:27
Medlem
En fördel till med en mallenhand mellan Kina och konsumenten är att de tar ett ansvar för säkerheten av produkten. Annars skulle de inte få sälja inom EU. Tex produkter som drivs av ström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in