2025-08-08, 19:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Channelworlddstore
Det är sant att AI saknar verkligt kritiskt tänkande och baseras på mönster i data.
Därför är mänskligt omdöme avgörande för att tolka och verifiera AI:s svar.
Och om människor inte förstår det och inte har egen kunskap att kunna kritisera den med, för de använder den som kunskapskälla. Får vi problem.
Citera
2025-08-08, 19:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
AI är ett verktyg, inte en källa till absolut sanning.
Du verkar vara som en maskin själv. Bara repeterar och håller med.
Citera
2025-08-11, 10:51
Medlem
Citat:
För att vara ärlig hjälper det mig i mina studier och också i mitt arbete, så jag tror att AI är till hjälp

Du tränar omedvetet upp din ersättare gratis
Citera
2025-08-11, 11:50
Medlem
Kalaskula544s avatar
Vad är egentligen en minoritet?

Är det en liten grupp i Sverige som kommer ifrån ett hemland som innehåller samma folkslag fast i miljarder i population?

Är det som svensken, endast 5M globalt?

Typ 50K indier i Sverige klassas som en minoritet här, men i Indien är dom miljarder av samma stuk..

Jag tycker att minoritetstatus bör ses över i denna nya moderna värld där man kan bosätta sig på en ny kontinent på en dag.
Citera
2025-08-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du tränar omedvetet upp din ersättare gratis
Varför? Kan du förklara mer?
Citera
2025-08-14, 11:51
Medlem
Citat:
Varför? Kan du förklara mer?

Du skrev att du använder AI för att hjälpa dig att utföra dina arbetsuppgifter. Vad du faktiskt gör är att du tränar AIn på att göra ditt jobb åt dig. Varje moment som AIn tränas på, dvs användarna ber AIn att göra, kommer den senare att kunna använda som delmoment i en större kedja av olika delmoment som i praktiken är vad "utföra en arbetsuppgift" är.

Alltså: du tränar upp din egna ersättare helt gratis.
Citera
2025-08-14, 13:06
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peikkomaailma
Det jag märker med ai är att den svarar med en anpassning efter användaren. Det kan bero på att den är smart nog att välja orden, gör övervägningar och ger svar som den tror landar rätt. De flesta har dessutom diverse filter som ibland hindrar den från att ge fulla svar.

Precis så, ChatGPT och CoPilot m.fl. vill "göra reklam" för sig genom att gå användaren till mötes, men samtidigt luta diskussionen åt svar som är något sånär politiskt korrekta. Ställer man frågor om t.ex. feminism eller bara allmänt om kvinnors beteenden, så står AI helt klart på kvinnans sida.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in