2025-08-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestvetaren
Precis, dessutom tror jag man vill ha in ett tänk att juniortiden bara ska vara en förberedelse för seniortiden.
Jodå, Sverige vet ju alltid bäst. Eller inte.
Citera
2025-08-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Da Silva blev bästa född 2007. Tycker han har tagit klivit upp till U20-klassen med de tyngre kastredskap och högre häckar på ett bra sätt. Förhoppningsvis så kommer han ta ett rejält kliv till nästa säsong när han blivit mer i varm kläderna med U20-redskapen.
Jag är också imponerad av hur han klarat övergången till tyngre redskap i kastgrenarna. Det är möjligt att detta gått ut över snabbhetsträningen. Man har ju bara en begränsad tid att lägga ned på träning innan kroppen säger ifrån. Även i höjd har han gått kraftigt framåt, så teknikgrenarna är inte hans problem. Fortsätter han med mångkamp tror jag 5.00 meter i stav är rimligt om bara något eller några år. Liksom uppåt tio meter till i spjut. För närvarande tappar han dock alldeles för mycket på 100 och 400 meter för att bli riktigt konkurrenskraftig. Så det är där jag främst hoppas att han förbättrar sig till nästa år.
Citera
2025-08-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Jodå, Sverige vet ju alltid bäst. Eller inte.
Du vet ju alltid bättre än friidrottsförbundet. Eller inte.

Tycker det är bra att det inte läggs för stor vikt vid att vinna titlar i juniormästerskap. Det är inte som junior man ska vara som bäst, utan som senior. Lätt att både man själv och andra tror att man är bättre än man är om man når framgång i juniormästerskap.
Citera
2025-08-08, 22:11
Medlem
Citat:
Du vet ju alltid bättre än friidrottsförbundet. Eller inte.

Tycker det är bra att det inte läggs för stor vikt vid att vinna titlar i juniormästerskap. Det är inte som junior man ska vara som bäst, utan som senior. Lätt att både man själv och andra tror att man är bättre än man är om man når framgång i juniormästerskap.
Ja, jag tycker annorlunda än SFIF, mer som majoriteten av andra nationella friidrottsförbund gör. Men förklara gärna på vilket sätt Lörstad, eller egentligen vem som helst, skulle lyckas sämre som senior, genom att delta på ytterligare ett juniormästerskap. Finns mycket annat att fokusera på om man önskar att en god junior blir en god senior. Viktigast är att hålla skaderisken nere och motivationen uppe.
Citera
2025-08-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker annorlunda än SFIF, mer som majoriteten av andra nationella friidrottsförbund gör. Men förklara gärna på vilket sätt Lörstad, eller egentligen vem som helst, skulle lyckas sämre som senior, genom att delta på ytterligare ett juniormästerskap. Finns mycket annat att fokusera på om man önskar att en god junior blir en god senior. Viktigast är att hålla skaderisken nere och motivationen uppe.
Under juniortiden tycker jag man i första hand ska träna och tävla för att bli bättre som senior. Inte lägga tid på att formtoppa sig inför en massa mästerskap för att vinna så mycket medaljer som möjligt. Lätt att tappa motivation sedan när man går över till att möta seniorer och märker hur pass mycket svårare det är att nå framgång när man möter 15 åldersklasser istället för bara 1-2. Eller att man kanske höjer träningsmängden för mycket när man ser att man har svårare att hävda sig som senior varvid man drar på sig onödiga belastningsskador. Det är så jag tänker och jag vet att man tänker liknande inom t.ex. fotbollen där elitlagen inte sätter att vinna titlar främst utan ser det som det viktigaste att spelarna utvecklas så mycket som möjligt för att klara av seniorfotbollen.
Citera
2025-08-08, 23:01
Medlem
Citat:
Under juniortiden tycker jag man i första hand ska träna och tävla för att bli bättre som senior. Inte lägga tid på att formtoppa sig inför en massa mästerskap för att vinna så mycket medaljer som möjligt. Lätt att tappa motivation sedan när man går över till att möta seniorer och märker hur pass mycket svårare det är att nå framgång när man möter 15 åldersklasser istället för bara 1-2. Eller att man kanske höjer träningsmängden för mycket när man ser att man har svårare att hävda sig som senior varvid man drar på sig onödiga belastningsskador. Det är så jag tänker och jag vet att man tänker liknande inom t.ex. fotbollen där elitlagen inte sätter att vinna titlar främst utan ser det som det viktigaste att spelarna utvecklas så mycket som möjligt för att klara av seniorfotbollen.
Vem pratar om ”en massa mästerskap”? Du menar alltså att ett ytterligare mästerskap gör att man reagerar annorlunda när man går från junior till senior. Antingen genom att motivationen minskar eller att man ökar träningsmängden och skadar sig.
Att övergången från junior till senior kan vara besvärlig är svårt att argumentera emot. Men att reaktionerna i form av bristande motivation eller ökad skaderisk har något som helst med ett ytterligare mästerskap att göra känns synnerligen långsökt. Finns det någon som helst empiri som stödjer detta? Kommer Lörstad nu att vara mer motiverad eller träna mindre/försiktigare om tre år när han lämnar junioråldern? Eller om sex år om man inkluderar åren upp till 22.
Andra nationella förbund tänker uppenbart annorlunda än det svenska. Även om man som SFIF har det som princip borde man kunna diskutera att göra undantag.
Citera
2025-08-08, 23:43
Medlem
Citat:
Vem pratar om ”en massa mästerskap”? Du menar alltså att ett ytterligare mästerskap gör att man reagerar annorlunda när man går från junior till senior. Antingen genom att motivationen minskar eller att man ökar träningsmängden och skadar sig.
Att övergången från junior till senior kan vara besvärlig är svårt att argumentera emot. Men att reaktionerna i form av bristande motivation eller ökad skaderisk har något som helst med ett ytterligare mästerskap att göra känns synnerligen långsökt. Finns det någon som helst empiri som stödjer detta? Kommer Lörstad nu att vara mer motiverad eller träna mindre/försiktigare om tre år när han lämnar junioråldern? Eller om sex år om man inkluderar åren upp till 22.
Andra nationella förbund tänker uppenbart annorlunda än det svenska. Även om man som SFIF har det som princip borde man kunna diskutera att göra undantag.
Jag pratar allmänt om juniorer. Jag har inte sett någon vetenskaplig studie om det hela, men jag vet personligen flera ungdomar som haft framgångar tidigt som sedan tappat motivationen när de fått lite motgångar. Vet också en del som gått in i väggen av överträning. Det viktigaste i ungdomsåren tycker jag är att ungdomarna känner att det är roligt att träna och utvecklas. Inte att de satsar på att vinna framgångar som juniorer. De ska satsa på att vinna framgångar som seniorer. Ungdomar mognar och utvecklas så olika. Tycker därför också det är bra att så många som möjligt får chansen att delta i ett mästerskap genom att man delar upp deltagandet på fler ungdomar. Samt att jag tycker det är en viktig signal man sänder, när man genom att inte skicka de bästa till så många mästerskap som möjligt visar att det är seniortiden som är det viktiga, inte juniortiden. Finns också en risk att för stor inriktning på juniormästerskap gör att en del ger upp för tidigt om de inte lyckas kvalificera sig till något mästerskap. Ju större bredd vi har inom junioridrotten desto större topp kommer vi få inom senioridrotten.
Citera
2025-08-09, 06:53
Medlem
Alkibiadess avatar
I en artikel om projektet svenska löpartalanger så kan man läsa följande:
Citat:
– Vi hade varit med ett tag och såg att många aktiva som presterar väldigt bra när de är 15, 16 år försvinner sen. Vissa tränade för hårt och för seniorinriktat, man byggde inte för framtiden, utan bara för nästa juniormästerskap. Vi ville utbilda tränarna och få fler att förstå att det kan ta 8 till 10 år innan man blir riktigt bra, säger Ulf Friberg och fortsätter:
– Man hinner göra så mycket fel när man är 15, 16 år. Det är många som slutar men även många som rusar på och tränar för mycket.
Johan Wettergren fyller i:
– Svenska löpartalanger innebär en stor stimulans för de aktiva, men den riktigt stora vinsten är tränarna, som kan ta med sig nya idéer hem till klubben.
Citat:
– Men oavsett om du är en supertalang eller inte så gäller det att skydda de som rusar på för hårt. Att vara med här kan vara en push för de som är 15 år som inte riktigt har drivkraften, men samtidigt får du inte ha drivkraften 24 timmar om dygnet. Det gäller att hitta en balans, säger han.
Han säger också att jakten på rekord i 15–17-årsåldern är problematisk. Det är lätt att glorifiera ungdomar och unga juniorer som slår rekord, men Ulf vill att man ska vara försiktig med det. Ulf och Johan strävar efter att lära aktiva och tränare att träningen då ska vara hållbar och fungera i längden, inte en rekordjakt.
– Har man ödslat all kraft på att sätta rekord när man är 16 år kan man ha blåst ut allt när man är19 år. Det kommer motgångar förr eller senare och det gäller att lära sig tackla dem för att kunna bli en duktig senior, säger Ulf.
https://www.friidrott.se/tavling-landslag/nyhetsarkiv-tavling-landslag/svenska-lopartalanger-nio-ar-av-utveckling-av-svensk-elitlopning/

Här har man nog en del av bakgrunden till de regler för uttagningar till ungdom- och juniormästerskap som det svenska förbundet har.

En invändning som jag har är att jag tycker att man är lite väl fyrkantig och att jag tycker också att man inte borde behandla alla aktiva exakt lika. Om vi tar stortalanger som Lörstad och Bernhardsson så har de inte behövt jaga kvaltider till både EYOF och junior-EM hela sommaren, för de två så räckte det med att göra ett lopp för att de skulle kvala in till både EYOF och junior-EM. Och då tror jag inte att det hade varit skadligt för deras utveckling att delta på både EYOF och junior-EM. Jag vill se ett uttagningsspår för stortalanger och ett annat uttagningsspår för övriga aktiva.

Alternativt att man hade tagit ut Lörstad och Bernhardsson till junior-EM istället för till EYOF.

Uttagningsreglerna får också lite udda konsekvenser. Bernhardsson har alltså dubblerat med EYOF och lag-EM i sommar men får alltså inte dubblera med EYOF och junior-EM. Olivia Pihl, Ella Alvelin Malm och Johanna Sundén som är födda 2008 ansågs alltså för dåliga för att bli uttagna till EYOF men till junior-EM ansågs de vara tillräckligt bra (där Sundén dessutom gick till final).
Citera
2025-08-09, 06:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Ottfalk som jag inte hade med i min medaljprognos har tagit medalj medan tiokamparna som jag hade med missade medalj. Kvar har jag då Hallberg Hossain, Cernjul och Roth. Cernjul har imponerat i försöksloppen med Roth kanske inte imponerade fult i stavkvalet. Jag tror dock inte att det spelar någon roll för Roths chanser i finalen. Stav är dessutom någon form av svenskggren på junior- och ungdomsmästerskap där vi tagit flera överraskningsmedaljer (utöver när vi haft storfavoriter som lyckats). Till dessa måsta jag också lägga Kamga även om finalen kan bli en annan historia.
Citera
2025-08-09, 07:50
Medlem
Är det gratis att kolla via eurovisionsport.com? eller kommer tillägg efter jag installerat appen?
Citera
2025-08-09, 07:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Är det gratis att kolla via eurovisionsport.com? eller kommer tillägg efter jag installerat appen?

Det är gratis men jag tror man måste registrera sig.
Citera
2025-08-09, 07:59
Medlem
Alkibiadess avatar
i damernas längdkval som börjar 9.55 är det bara 17 deltagare, alltså är det bara fem aktiva som skall slås ut. Och då har man klämt i med en kvalgräns på 6.40. Gissar på att det räcker någonstans 6.10-6.20 för att ta sig till finalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in