2025-08-06, 07:30
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi kan ta tråden (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19) som exempel.
Den startades den 17 januari 2020 av användaren Pfaltz, och innehåller f.n. över en halv miljon inlägg.
En annan tråd på forumet innehåller över en miljon inlägg.

Vad som skulle hända ifall användarna kunde radera sina inlägg tror jag du förstår, oavsett inläggen är en trådstart eller ett svar på någon annans fråga. Om du hade möjligheten att radera dina inlägg så skulle du inte bara kunna radera denna trådstart, utan även mina inlägg i denna diskussion.

admin
Med all respekt, så bör du bryta ned ditt svar:
  1. vem är personuppgiftsansvarig?
  2. vem är det, som äger det, som skrivs i forumet?
  3. var lagras datan?
  4. är det antal inlägg eĺler visningar som räknas, för att en tråd "ska" anses vara relevant?
  5. hur många bottar finns det i forumet? Spelar det någon roll för dig?
.

När jag har dig på tråden, admin, så undrar jag, i mitt stilla sinne:
hur ser du på boken "Flashback", kanske i pappersform?
En lång bok men kanske tryckt på miljövänligt papper.

Jo, det var så sant, en fråga till, utan att låta ofin i kanten:
hur går utnämningen av moderatorer till?
Senast redigerad av GhostofDemocracy 2025-08-06 kl. 07:37.
Citera
2025-08-06, 07:45
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Självklart ska det inte gå att radera inlägg då blir ju diskussionerna hel meningslösa!

Jag tycker det är roligt att diskutera med människor som har andra åsikter än jag själv! Här finns ung och gammal, det är givande!
Jag kanske är mer inne på datalagring, rättigheter, ägande, o.s.v.
I övrigt håller jag med.
Citera
2025-08-07, 09:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Jo, det var så sant, en fråga till, utan att låta ofin i kanten:
hur går utnämningen av moderatorer till?

Det framgår av FAQ.
Citera
2025-08-07, 14:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ville egentligen skriva något annat men hamnade i frågan:
vad är Flashback?
Alltså vilken funktion och underhållning fyller det(ta)?
Forumet fungerar ganska likt köp-/sälj-/slit-/släng-/häng-sajter, med diverse kategorier.
Är det inte ett slags under att forumet ens finns kvar?
Går det ens att att nämna den ovillkorliga datalagringen?
I vems främsta intresse?
Går det att radera inlägg?
Nej!
Varför?
Vem äger det material, som jag och andra skriver här?
Vilket lands jurisdiktion gäller här?
Etc.
1. Flashback är ett diskussionsforum. Syftet är att diskutera fritt inom ramen för den yttersta definitionen av svensk yttrandefrihet.

2. Funktionen är att testa gränserna för vad som är tillåtet att diskutera i samhället utan risk för repressalier. Jan Axelsson är den som hålls ansvarig för vad du skriver på Flashback.

3. Jo det är ett under att forumet finns kvar sett till att man nekat många annonsörer, samt haft politiskt motstånd i form av kommunpolitiker i Karlskrona som bokstavligen satte flera internetleverantörer i konkurs för att stänga ned Flashback.

4. Vad menar du med "ovillkorlig datalagring"? Flashback har ett berättigat intresse att bestämma över användargenererat innehåll.

5. Lagval är Sverige.
Citera
2025-08-07, 22:25
Medlem
Citat:
Vilken fråga?
"Vem äger, ytterst sett, materialet?" -> (FB) Syftet med Flashback
Citat:
Jaha? Är det möjligt?
Tekniskt sett är det möjligt men ägaren säger nej.
Citat:
Har det hänt?
Nej, användare har aldrig kunnat ta bort sina egna inlägg, vad jag vet.
Citat:
Forumet tycks vara helt intakt.
Är du överraskad?

Frågan kvarstår: Vem äger inläggen?
Senast redigerad av defectum 2025-08-07 kl. 22:27.
Citera
2025-08-08, 18:29
Medlem
gabrielle2s avatar
Du har väl en timme på dig att radera ditt inlägg vad jag förstått.

Personligen tycker jag att det kan vara bra att se sig själv i det man skrivit.
Man kanske utvecklas eller invecklas.

Varför måste det alltid finnas i någons intresse eller syfte med än det ena eller det andra.
Jag själv har ett intresse I att befinna mig här inne.
Du äger själv ditt inlägg eller kan ju välja att inte ge någon något.
Det skulle dessutom se mycket underligt ut om alla kunde ta bort sina kommentarer i trådar.
Man får väl tänka efter innan man svarar eller helt enkelt stå för det.
Senast redigerad av gabrielle2 2025-08-08 kl. 18:33.
Citera
2025-08-08, 19:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Frågan kvarstår: Vem äger inläggen?

Den kvarstår inte alls. Ddt har framgått tydligt att användaren har upphovsrätten till sina inlägg.

Det betyder dock inte att användaren ska kunna radera sina inlägg och det har inget med GDPR att göra.
Citera
2025-08-08, 20:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vad är Flashback?

Ett ämnesorienterat diskussionsforum.

Citat:
Alltså vilken funktion och underhållning fyller det(ta)?

Det är ett diskussionsforum där anonyma användare genom yttrandefrihet får skriva om vad som helst så länge de håller sig till forumets få regler.

Citat:
Forumet fungerar ganska likt köp-/sälj-/slit-/släng-/häng-sajter, med diverse kategorier.

Det tycker jag inte alls.

Citat:
Är det inte ett slags under att forumet ens finns kvar?

Jo, det kan man tycka men som tur är så lever det kvar.

Citat:
Går det ens att att nämna den ovillkorliga datalagringen?

Javisst får du diskutera datalagring. Det finns massor med trådar om detta. Gällande själva forumet så sparas inga uppgifter som användaren inte kan ta bort.

Citat:
I vems främsta intresse?

Forumet är naturligtvis till för användarna.

Citat:
Går det att radera inlägg?
Nej!
Varför?

Som tur är går det inte att radera inlägg då det skulle förstöra trådarna. Dessutom citeras en oerhört stor del av inläggen och kommer därför att stå kvar oavsett om ursprungsinlägget skulle raderas.

Citat:
Vem äger det material, som jag och andra skriver här?

Respektive användare.

Citat:
Vilket lands jurisdiktion gäller här?

Sveriges.
Citera
2025-08-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
FB är en pysventil för frågor som inte kan diskuteras på annan plats.

TS har ju själv besvarat sina frågor genom att vara här och skriva här. Via FB kan man få direktkontakt med nobelpristagare och idioter. Synd man inte vet vem som är vem.

Det är väl lite det som är charmen med FB att alla börjar exakt från samma punkt och får jobba sig upp via sina inlägg och det finns ingen som helst personlig vinning har kopplat till att bygga sitt eget varumärke som alla andra plattformar.
Sedan nu i dessa dagar som man nu talar om tvångsblandning, så har vi ju faktiskt sedan år och dag haft dessa naturliga utbyten mellan folk i deras tankar och diskussioner oavsett var de bor och vem de är just här på FB.
Pysventil stämmer bra, men faktum är att här kan vi diskutera tämligen fritt utan att någon ska peka med hela handen vart du ska gå.
Jag är ju ganska bra insnöad på AI och tycker denna utveckling är helt fantastisk och otrolig, men som högeranhängare har man ju helt klart märkt vänsterinriktningen på dessa tjänster och hur staten/globalisterna redan har kontroll på dessa och försöker manipulera oss med den ínriktning, detta är ju dessutom betydligt nyare plattformar, men som inte har lyckats stå emot påverkan som FB.
Nåväl, vi kan nog alla tacka Jan Axelsson och när han går ur tiden, så tror jag tyvärr detta är till sin ända, för som sagt jag kan inte se något annat än just en person med hög ideolog i detta tidervarv som alla kan köpas, har lyckats stå emot att vandra samma håll som alla andra.
Citera
2025-08-08, 20:45
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Den kvarstår inte alls. Ddt har framgått tydligt att användaren har upphovsrätten till sina inlägg.

Det betyder dock inte att användaren ska kunna radera sina inlägg och det har inget med GDPR att göra.
Man skulle väl kunna säga att användarna har de ideella rättigheterna till sina inlägg, men forumet har en långtgående bruksrätt.

Går att läsa mer här: https://www.flashback.org/datapolicy.php
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-08-08 kl. 20:57.
Citera
2025-08-09, 02:00
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi kan ta tråden (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19) som exempel.
Den startades den 17 januari 2020 av användaren Pfaltz, och innehåller f.n. över en halv miljon inlägg.
En annan tråd på forumet innehåller över en miljon inlägg.

Vad som skulle hända ifall användarna kunde radera sina inlägg tror jag du förstår, oavsett inläggen är en trådstart eller ett svar på någon annans fråga. Om du hade möjligheten att radera dina inlägg så skulle du inte bara kunna radera denna trådstart, utan även mina inlägg i denna diskussion.

admin

Jag tycker det är bra inlägg inte går att radera bort på efterhand. Har man skrivit något får man väl stå för det. Har nog själv under berusning skrivit ett och annat korkat inlägg som jag ångrat, men gjort är gjort. Och är det allt för OT eller tramsigt så brukar ju moderatorerna snabbt ta bort inläggen.
Citera
2025-08-09, 07:34
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
1. Flashback är ett diskussionsforum. Syftet är att diskutera fritt inom ramen för den yttersta definitionen av svensk yttrandefrihet.

2. Funktionen är att testa gränserna för vad som är tillåtet att diskutera i samhället utan risk för repressalier. Jan Axelsson är den som hålls ansvarig för vad du skriver på Flashback.

3. Jo det är ett under att forumet finns kvar sett till att man nekat många annonsörer, samt haft politiskt motstånd i form av kommunpolitiker i Karlskrona som bokstavligen satte flera internetleverantörer i konkurs för att stänga ned Flashback.

4. Vad menar du med "ovillkorlig datalagring"? Flashback har ett berättigat intresse att bestämma över användargenererat innehåll.

5. Lagval är Sverige.

Svar:
  1. hur vet du?
    Hur definierar du:
    Citat:
    inom ramen för den yttersta definitionen av svensk yttrandefrihet

2. Citat:
    Funktionen är att testa gränserna för vad som är tillåtet att diskutera i samhället utan risk för repressalier.
    Vilken funktion och vilka repressalier? Varför behöver andra än barn eller krigförande länder testa gränser?
    Citat:
    Jan Axelsson är den som hålls ansvarig för vad du skriver på Flashback.
    Vem äger rätten till materialet då?
    Vem äger rätten att radera inlägg, o.s.v.?

3. Citat:
    Jo det är ett under att forumet finns kvar sett till att man nekat många annonsörer, samt haft politiskt motstånd i form av kommunpolitiker i Karlskrona som bokstavligen satte flera internetleverantörer i konkurs för att stänga ned Flashback.
    Vad säger det dig då?

4. Citat:
    Vad menar du med "ovillkorlig datalagring"? Flashback har ett berättigat intresse att bestämma över användargenererat innehåll.
    Jag menar precis vad jag skrev. Skojar du?! Antagligen inte. Läs på lite grann om datalagring, tack. Vilket berättigat intresse?
    S.k. "berättigat intresse" är inte detsamma som rättighet. Tvärtom.
    Det innebär att någon tar sig friheten att lagra data om dig, i strid med ditt samtycke.

5. Citat:
    Lagval är Sverige.
    Utveckla gärna.
Senast redigerad av GhostofDemocracy 2025-08-09 kl. 07:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in