2025-08-05, 20:25
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
https://www.facebook.com/moses.larsson/posts/pfbid02pCdaxy6ZmQf7c9CetmsXoVkk3hJcJsfw52uARXk1snM FPpBaUvguGhBRMP8nJxGol

Strong roots grow without shortcuts.
Dennis F*gerstr*nd
* = a
Citera
2025-08-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveL8
Nobina för att nämna något

Nja, Nobina ägs ju av ett Investmentbolag, knappast av riskkapitalister. Och de andra största på svenska marknaden ägs inte heller av riskkapitalister; det är i alla fall min uppfattning.
Citera
2025-08-05, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Tack, hur är miljön? Stress? Passa tidtabellen? Fusk med vilotider som försvinner?

Arbetsmiljön är bra; jag tycker inte jobbet är stressigt, men det beror nog också på hur man är som person. Jag har kollegor som är stressade, utan att det finns någon anledning till det. Företaget stressar oss inte att hålla tidtabellen; det är alltid säkerhet först, sedan komfort och sist tidtabell. Ingen chef kommer att ha åsikter som du hamnar efter i tidtabellen.

Inget fusk med vilotider, utan tvärtom. Alla vilotider upprätthålls.

Jag tycker det är ett lugnt jobb; men som sagt....alla är inte gjorda för att vara bussförare.
Citera
2025-08-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Deras personbil är ju skit.

Möjligt, jag har aldrig kört någon. Deras bussar är helt ok. Inte top of the line, men inte heller prissatt så.
Citera
2025-08-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
Möjligt, jag har aldrig kört någon. Deras bussar är helt ok. Inte top of the line, men inte heller prissatt så.
Blir det lika billigt att reparera bussen nu och blir den ens klar i år?
Citera
2025-08-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Blir det lika billigt att reparera bussen nu och blir den ens klar i år?

Jag tror inte reparationskostnaden på BYD är högre än på Mercedes/Volvo/Scania/Solaris etc, utan snarare lägre.

Från bilderna så ser inte skadorna på bussen så stora ut, så det finns nog alla möjligheter att ha den i trafik i år.
Citera
2025-08-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Har inte dagens bussar bra AC för chaufförerna?? Svårt att se den svenska sommarvärmen som ett problem, och i det här fallet var det 20c kl 14
Temperatur gör mer än vad man tror, vet inte var bussen kom ifrån men den kan ha stött ett tag på ändhållplatsen med motor avslagen alltså ingen av strax innan
Citera
2025-08-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fc2
Temperatur gör mer än vad man tror, vet inte var bussen kom ifrån men den kan ha stött ett tag på ändhållplatsen med motor avslagen alltså ingen av strax innan

Det är en elbuss; A/C för både resenärer och förare går hela tiden, även när bussen står still. Det finns ingen motor man stänger av, som på icke-elbussar.
Citera
2025-08-05, 22:28
Medlem
Citat:
Jag tycker deras personbilar är bra. Dock inte så etablerade i Sverige än, försäljningen går rätt trögt.
Citera
2025-08-06, 04:47
Medlem
Citat:
Arbetsmiljön är bra; jag tycker inte jobbet är stressigt, men det beror nog också på hur man är som person. Jag har kollegor som är stressade, utan att det finns någon anledning till det. Företaget stressar oss inte att hålla tidtabellen; det är alltid säkerhet först, sedan komfort och sist tidtabell. Ingen chef kommer att ha åsikter som du hamnar efter i tidtabellen.

Inget fusk med vilotider, utan tvärtom. Alla vilotider upprätthålls.

Jag tycker det är ett lugnt jobb; men som sagt....alla är inte gjorda för att vara bussförare.

Huruvida man stressar är såklart individuellt, men man ska veta att det inte är lika fint på alla ställen. Vi hade tjänster med körtid (alltså körtid, inte arbetstid) på 4.29 en vinter. Vi kör med färdskrivare och har inte väl tilltagna tider på linjen. Fullt förståeligt att man kan bli stressad av att behöva informera sina resenärer om att de får kliva av mitt på linjen och vänta på nästa buss då man själv måste ha rast.
Jag älskar jobbet, men kan inte hålla med om att det är lugnt och med bra arbetsmiljö.
Citera
2025-08-06, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Dom flesta busschaufförer är väl blattar?

Jag tror att det är så. Inkompetent blatte med tvivelaktigt körkort.

Var Denn*s invandrad?
Citera
2025-08-06, 07:31
Medlem
Citat:
Det är en elbuss; A/C för både resenärer och förare går hela tiden, även när bussen står still. Det finns ingen motor man stänger av, som på icke-elbussar.
Det är just för att det är el som A/C är ett problem. Den förbrukar alldeles för mycket av batteriet en varm dag och därför har de ofta inte A/C…

Efter att ha sett facebookinlägget så är nog någon form av sjukdomsfall rimligt…
Senast redigerad av martinator 2025-08-06 kl. 07:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in