2025-11-03, 10:28
Medlem
b00b00s avatar
Frågan är om hon har sekretessmarkering fortfarande.
Har inte möjlighet att begära ut handlingarna i ärendet idag.
Citera
2025-11-03, 10:38
Medlem
Kosminskis avatar
En kvinna som jobbar i Partilles hemtjänst för äldre åtalas för att ha stulit smycken och värdesaker till ett värde av en halv miljon. Det är samma kvinna som 2023 pekades ut för ett 20 år gammalt mord i Göteborg, rapporterar GP.

2005 mördades Marie Johansson i sin butik på Kyrkogatan i centrala Göteborg, men vid tiden greps ingen för brottet. Polisen hittade dna på platsen och först 2023 fick man en träff på en kvinna. Men på grund av att hon var under 18 när mordet begicks, och för att fallet preskriberats, lades utredningen ner, skriver tidningen.

Nu har kvinnan åtalats för stölderna på trygghetsboendet i Partille.

”Brukarna har befunnit sig i en utsatt situation och blivit bestulna i sina hem där de har rätt att känna sig trygga. Det gör att jag anser att kvinnans agerande är särskilt hänsynslöst”, skriver åklagare Maria Thorell.

https://omni.se/pekades-ut-for-20-ar-gammalt-mord-atalas-nu-for-att-ha-stulit-halv-miljon-fran-aldre/a/1MgQqG
Citera
2025-11-03, 11:28
Medlem
Onanikrems avatar
Sjuka jävla Sverige! Den människan skulle suttit inlåst på livstid för länge sedan. Släpp för fan inte ut sånt avskum i samhället igen. Hur svårt skall det vara? Trygghetsboende i mitt arsle, där skall man kunna känna sig trygg från brottslingar.
Citera
2025-11-03, 11:31
Medlem
Vettmaskinens avatar
Fyfan, fram med namnet. Minns att hon är en kosovoalban eller liknande shitholecountry.
Citera
2025-11-03, 11:48
Medlem
triptykens avatar
Här har vi väl samma problematik som så ofta. Rent praktiskt är hon inte dömd för nåt eftersom mord/dråp tydligen kan preskriberas?

Men det som skaver för mig är att just mord är ett av brotten som inte har en övre preskriptionstid i Sverige. Även om du är minderårig när du begår det. Och om hon inte har lagförts så gäller ju inte ursäkten "var hög så därför kanske dråp" eftersom det är ett rättsligt spel?

Eller har jag missat nån detalj här?
Citera
2025-11-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Här har vi väl samma problematik som så ofta. Rent praktiskt är hon inte dömd för nåt eftersom mord/dråp tydligen kan preskriberas?

Men det som skaver för mig är att just mord är ett av brotten som inte har en övre preskriptionstid i Sverige. Även om du är minderårig när du begår det. Och om hon inte har lagförts så gäller ju inte ursäkten "var hög så därför kanske dråp" eftersom det är ett rättsligt spel?

Eller har jag missat nån detalj här?

Preskriptionstid för mord finns bara om gärningsmannen är under 18 vid gärningen och är numera 25 år istället för 15 år.
Citera
2025-11-03, 12:49
Medlem
StigHelmutts avatar
Hon är dessutom mördare också!

Samt stortjuv på Ikea, det var där igenom hennes DNA från mordplatsen 20 år tidigare fastställdes

Citat:
Pekades ut för gammalt mord – åtalas för att ha stulit halv miljon från äldre
En kvinna som jobbar i Partilles hemtjänst för äldre åtalas för att ha stulit smycken och värdesaker till ett värde av en halv miljon.
Det är samma kvinna som 2023 pekades ut för ett 20 år gammalt mord i Göteborg, rapporterar GP.
2005 mördades Marie Johansson i sin butik på Kyrkogatan i centrala Göteborg, men vid tiden greps ingen för brottet. Polisen hittade dna på platsen och först 2023 fick man en träff på en kvinna. Men på grund av att hon var under 18 när mordet begicks, och för att fallet preskriberats, lades utredningen ner, skriver tidningen.
https://omni.se/pekades-ut-for-20-ar-gammalt-mord-atalas-nu-for-att-ha-stulit-halv-miljon-fran-aldre/a/1MgQqG
Citera
2025-11-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sjuka jävla Sverige! Den människan skulle suttit inlåst på livstid för länge sedan. Släpp för fan inte ut sånt avskum i samhället igen. Hur svårt skall det vara? Trygghetsboende i mitt arsle, där skall man kunna känna sig trygg från brottslingar.
Det är så vidrigt att man inte finner ord.
Men många i Sverige, och världen röstar för fortsatt kaos och elände för dom ser gott i människor, eller för dom får uppmärksamhet på sociala medier för dom är "goda".. Jag vet inte längre.
Citera
2025-11-03, 12:58
Medlem
N*k*ta S*erra Adem*
* = i

Mål nr: : B 13769-25
Citera
2025-11-03, 13:15
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tech_85
N*k*ta S*erra Adem*
* = i

Mål nr: : B 13769-25

Är hon sekretessmarkerad i handlingarna?
Citera
2025-11-03, 13:18
Medlem
Hon har fortfarande sekretessmarkering. En till ung kvinna är åtalad som är född nov 05. Det får mig att tänka att det kanske är hennes dotter då kvinnan var gravid när hon i oktober 2005 mördade Marie.
Citera
2025-11-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egar1
Hon har fortfarande sekretessmarkering. En till ung kvinna är åtalad som är född nov 05. Det får mig att tänka att det kanske är hennes dotter då kvinnan var gravid när hon i oktober 2005 mördade Marie.

De har samma efternamn så högst troligt dotter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in