2025-08-01, 12:22
Medlem
st33rs avatar
Länge såg jag pinterest som en källa för referensbilder och att undersöka olika visuella grejer, i stil med moderna interiörer,. konsthantverk , illustration målning osv. Som en bättre kvalitetsurval än google image search.

Men iom AI-boomen för bildgeneratorer är en stor del av innehållet uppenbart AI-genererat

Framförallt om man söker efter bilder på interiörer, illustrationer osv.

I nuläget är ganska många av dessa bilder uppenbart AI-genererade, även om det kan vara mer eller mindre subtilt .

Kommer utvecklingen innebära att tjänster kan klara av att börja sortera bort AI-genererat bildmaterial?

Jag vet att facebook och vissa andra vill ha in bots och ai-content eftersom de bara bryr sig om trafik och klick. Men söker man sig till pinterest så kanske det är för att man vill leta referensbilder och inspration osv.
Jag tror många av oss börjar lessna på botar och ai-genererat innehåll. Blir det för mycket lessnar man och lämnar. Som jag m facebook.

Kanske kan man använda AI för att identifiera AI? Det vore i så fall en bra utveckling.
Citera
2025-08-01, 14:40
Medlem
Iwasbanned2s avatar
.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-08-01 kl. 14:43.
Citera
2025-08-01, 15:45
Medlem
StonedMonkeys avatar
Det jobbas på såna verktyg på flera fronter så ja, det kommer gå att analysera en bild och avgöra om den är gjord med AI eller inte.
Citera
2025-10-23, 08:31
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tror inte att det finns än, det skulle man ha hört om, men jag hoppas att det kommer att komma. Jag börjar bli så otroligt trött på de där bilderna nu: klara färger, skarpa konturer, på ett sätt perfekta men på ett annat sätt väldigt enkla. Inga individuella drag i ansiktena, utan bara stereotyp perfektion. Jag längtar efter något mer personligt, unikt, subtilt... t.o.m. om det inte blir så perfekt i utförandet.
Citera
2025-10-23, 08:35
Medlem
Jag tror snarare att nästan 100% av bilderna kommer att vara AI-genererade eller åtminstone AI-manipulerade. Den bild som fås ur kameran kan vi mer eller mindre glömma när AI funktioner flyttar in i kameran. Kom ihåg att AI utvecklas hela tiden så de bilder vi ser idag ser inte ut som de bilder vi ser imorgon. Vi kan lugnt räkna med att det blir mer och mer verklighetstroget eller tar alla möjliga skepnader som människan tycker kan vara intressant att ta fram.

Likaså att ta en bild på ett rum eller på någon byggnad, alla de här bilderna kommer att manipuleras automatiskt så att störande detaljer tas bort och att kvaliteten höjs.

Jag menar att jag tror inte några bilder såsom vi tidigare sett dem kommer att existera om några årtionden.

Det finns bara ett argument emot och det är viljan att förmedla verkligheten. Att visa verkligheten såsom den ser ut när man själv är på plats.

Hur man ska uppnå det vette sjutton.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-23 kl. 08:40.
Citera
2025-10-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror snarare att nästan 100% av bilderna kommer att vara AI-genererade eller åtminstone AI-manipulerade. Den bild som fås ur kameran kan vi mer eller mindre glömma när AI funktioner flyttar in i kameran. Kom ihåg att AI utvecklas hela tiden så de bilder vi ser idag ser inte ut som de bilder vi ser imorgon. Vi kan lugnt räkna med att det blir mer och mer verklighetstroget eller tar alla möjliga skepnader som människan tycker kan vara intressant att ta fram.

Likaså att ta en bild på ett rum eller på någon byggnad, alla de här bilderna kommer att manipuleras automatiskt så att störande detaljer tas bort och att kvaliteten höjs.

Jag menar att jag tror inte några bilder såsom vi tidigare sett dem kommer att existera om några årtionden.

Det finns bara ett argument emot och det är viljan att förmedla verkligheten. Att visa verkligheten såsom den ser ut när man själv är på plats.

Hur man ska uppnå det vette sjutton.
Bildförbättrande processning finns redan idag i kamerorna. Så även gårdagens bilder är manipulerade.
Citera
2025-10-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Bildförbättrande processning finns redan idag i kamerorna. Så även gårdagens bilder är manipulerade.

Sant vi har redan manipulerat bilder i viss mån sedan en lång tid. Skillnaden blir att man kan använda en AI-kamera, säga till den att ta en gruppbild, låta idioten Joakim vara med i gruppen man tar bild på, men säga till Ai, gör en fin gruppbild utan Joakim och så får man ut en bild utan Joakim direkt ur kameran.

Eller så säger man att lägg till personen Jimmy med i gruppbilden fast han är död sedan ett år tidigare.

Eller så säger man till AI-kameran, ta en gruppbild på oss i det här tråkiga hörnet bakom bondgården, men byt miljö så att det ser ut som att vi poserar framför riksdagshuset.

Helt enkelt lite mer avancerat än dagens kameror som mest manipulerar med färg, kontrast, skärpa, ljuskompensation och så vidare.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-23 kl. 10:40.
Citera
2025-10-23, 12:18
Medlem
st33rs avatar
Att Ai eller digital teknik kan förbättra bilder bearbeta bilder osv är inget större problem - det är de 100% ai genereade bilderna som är problemet.

Framförallt när man verkligen vill se saker folk gjort på riktigt, t ex om man söker efter inspiration gällande konsthantverk, illustration, inredning eller liknande. Då vill man kanske vara förankrad i att det inte är en renodlad fantasibild utan att det avbildar något som existerar och går att göra .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in