2025-08-06, 10:50
Medlem
SloppySecondss avatar
Kan absolut vara svårare för att förstå utan egen upplevelse som referens.

Vem har inte stått i duschen och alla tittar
Social desorientering, mutation av egen villfarelse.

Antar att det är en sådan situation vi pratar om och inte om
att personen (utövaren) blir farligare för sig själv.

Som jag antar är själva anledningen bakom "uthängning" ?
Nej barnfridsbrott m.fl. är bland det grövsta och en sådan person ska till fängelsecellen bums.
Bör inte jobba med människor osv.

Iofs ställer jag mig bakom dig, jag vill inte utöva straff, "rent vatten" till folket !
Citera
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag säger inte att man inte ska straffa men det känns som du ser det som lösningen på problemet men allt är inte så svart och vitt.

Dumpens straff som OB fått går ut på social isolering. Social isolering är en riskfaktor för denna typ av brott. Alltså kan uthängningen bli kontraproduktiv även om straffet kan betraktas som en hämnd för att minst sagt oansvarigt beteende.

Personen kan alltså bli farligare efter än innan uthängningen. Kan detta vara så svårt att förstå?
Ja, jag har svårt att förstå dig. Brott och straff serru, det första ska leda till det andra. Om du menar att bestraffning inte alltid är uppfostrande kan jag delvis hålla med om. Dock är bestraffningens roll inte bara uppfostrande utan även avskräckande. Om man är medveten om att dina handlingar kan leda till negativa konsekvenser kanske tänker man sig för innan man gör något dumt.

Och inte har väl Dumpen straffat peddot? Vad pratar du om? De har enbart upplyst oss om att OB är ett vidrigt peddo. Social isolering är samhällets reaktion på OB:s sexuella intresse av barn. Naturligtvis acceperar vi inte pedofiler i vårt samhälle, vi vill inte ha med de att göra och vi vill skydda våra barn från sexuella rovdjur som OB.

Nej du, alla som skadar andra människor för sitt höga nöjets skull ska man gå full medeltid med.
Citera
Medlem
Moobs avatar
som alla andra blev han lurad att säga massa peddosaker av dumpen. Finns ju inget som styrker att han är peddo på riktigt eller ännu mindre att han begått nåt övergrepp. Klart äckligt att han är så lättmanipulerad och börja äckla sig om barn, men jag tycker fortfarande att dumpen är äckligare som försöker få vuxna att äckla sig genom manipulation. Det blir liksom confirmation bias över hela grejen de håller på med. De hittar det de söker.
Citera
2025-08-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
som alla andra blev han lurad att säga massa peddosaker av dumpen. Finns ju inget som styrker att han är peddo på riktigt eller ännu mindre att han begått nåt övergrepp. Klart äckligt att han är så lättmanipulerad och börja äckla sig om barn, men jag tycker fortfarande att dumpen är äckligare som försöker få vuxna att äckla sig genom manipulation. Det blir liksom confirmation bias över hela grejen de håller på med. De hittar det de söker.
Du menar alltså att Dumpen i princip kan manipulera vem som helst? Inte bara pedofiler?
Citera
2025-08-06, 11:28
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Du menar alltså att Dumpen i princip kan manipulera vem som helst? Inte bara pedofiler?
Det säger jag inte, men vissa svaga och lättlurade typer, precis som man kan till vardags inom andra områden än pedofilism
Citera
2025-08-06, 11:31
Medlem
Citat:
Det säger jag inte, men vissa svaga och lättlurade typer, precis som man kan till vardags inom andra områden än pedofilism
Men OB tillhör väl knappast de ”svaga och lättlurade”? Han förstod risken med Dumpen men fortsatte ändå.
Citera
2025-08-06, 11:31
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Kan väl inte tro annat än Dumpens tillvägagångssätt hjälper när det kommer till att skydda barn. Om de här personerna vet att de riskerar att hängas ut vågar de förmodligen inte leva ut sina fantasier i samma utsträckning som tidigare. Att de skulle gömma sig och bli farligare, nja tror tvärtom att om de vet att de är pin-pointade, och om fler vet vilka de är, desto ofarligare blir de.

Det där är rätt diskutabelt - i så fall så skulle väl inte återfallsförbrytare existera som flyttar tillbaka till sina gamla samhällen. Snarare så kan det bli så att när de förlorar i princip allt (jobb, partner, vänner) som kan ge någon slags stabilitet i vardagen så finns det nog inte så mycket att bry sig om förutom att sitta och ägna sig åt sitt "intresse".

Redan när Chris Hansen var igång med "To Catch A Predator" så varnades det även om att det finns en risk att man planterade idéer hos människor man chattade med, som därefter kan bli uppmuntrade att göra saker de annars inte gjort. Med tanke på att den här typen av brott oftast sker mot närstående och alla inte fångas upp så kan man räkna ut vad risken blir.

Och då var Hansens tv-program betydligt mer professionellt utformat än vad amatörerna på Dumpen håller på med.
Senast redigerad av moralhora 2025-08-06 kl. 11:38.
Citera
2025-08-06, 12:04
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Jag håller med dig till 100%. Problemet är att man blir peddo anklagad om man inte håller med pöbeln. Hade det här inträffat i verkligheten utan Dumpen!! Naturligtvis inte. OB är ett svin, men Dumpens arbetssätt är inte förenligt i ett Sverige 2025. Farfar kom från dåvarande Tjeckoslovakien och där var pöbeln framgångsrik! Vi pratar sent 50tal. Obs jag försvarar inte OB.
Citera
2025-08-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Ja, jag har svårt att förstå dig. Brott och straff serru, det första ska leda till det andra. Om du menar att bestraffning inte alltid är uppfostrande kan jag delvis hålla med om. Dock är bestraffningens roll inte bara uppfostrande utan även avskräckande. Om man är medveten om att dina handlingar kan leda till negativa konsekvenser kanske tänker man sig för innan man gör något dumt.

Och inte har väl Dumpen straffat peddot? Vad pratar du om? De har enbart upplyst oss om att OB är ett vidrigt peddo. Social isolering är samhällets reaktion på OB:s sexuella intresse av barn. Naturligtvis acceperar vi inte pedofiler i vårt samhälle, vi vill inte ha med de att göra och vi vill skydda våra barn från sexuella rovdjur som OB.

Nej du, alla som skadar andra människor för sitt höga nöjets skull ska man gå full medeltid med.

Du är fast i ett tänk. Att brott ska leda till straff. Du har helt rätt i att för de allra flesta är straff avskräckande att man inte begår brott. Men här talar vi om vad som händer när man blir ”dömd” till social isolering. Har man straffats blir följderna inte avskräckande längre utan kan ses som att nu är det bra att köra på det kan typ inte bli värre.
Citera
2025-08-06, 12:24
Medlem
Citat:
Du är fast i ett tänk. Att brott ska leda till straff. Du har helt rätt i att för de allra flesta är straff avskräckande att man inte begår brott. Men här talar vi om vad som händer när man blir ”dömd” till social isolering. Har man straffats blir följderna inte avskräckande längre utan kan ses som att nu är det bra att köra på det kan typ inte bli värre.
Kan så vara. Men det är svårt att komma åt barn när man är socialt isolerad som kommer bli OB:s lott.
Citera
2025-08-06, 12:28
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Dömd till social isolering? Hur blir man dömd till det och av vem? Varje normal människa tar avstånd från pedofili. Det är väl alla pedofiler fullt medvetna om. Annars hade man hört de skryta på krogen om deras äventyr. Social isolering är inte ett straff utan en naturlig och sund reaktion hos omgivningen på ett destruktivt, perverst och antisocialt beteende.

Och där har vi problemet, social isolering är inte ett straff och det avskräcker inte pedofiler från att traumatisera barn. Därför bör vi återinföra riktiga straff som de facto avskräcker från brott... jag röstar för... stening.

Jag orkar för övrigt inte längre diskutera med dig mer då det är helt fruktlöst. Du ojar dig över om hur synd det är om pedofiler när de blir socialt isolerade. Jag vill att de asen ska stenas. Det finns absolut inget sätt på vilket du kan övertyga mig om att det är peddon som är offer och det är de det egentligen är synd om.
Citera
2025-08-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Dömd till social isolering? Hur blir man dömd till det och av vem? Varje normal människa tar avstånd från pedofili. Det är väl alla pedofiler fullt medvetna om. Annars hade man hört de skryta på krogen om deras äventyr. Social isolering är inte ett straff utan en naturlig och sund reaktion hos omgivningen på ett destruktivt, perverst och antisocialt beteende.

Och där har vi problemet, social isolering är inte ett straff och det avskräcker inte pedofiler från att traumatisera barn. Därför bör vi återinföra riktiga straff som de facto avskräcker från brott... jag röstar för... stening.

Jag orkar för övrigt inte längre diskutera med dig mer då det är helt fruktlöst. Du ojar dig över om hur synd det är om pedofiler när de blir socialt isolerade. Jag vill att de asen ska stenas. Det finns absolut inget sätt på vilket du kan övertyga mig om att det är peddon som är offer och det är de det egentligen är synd om.
Det handlar om inlevelseförmåga. Och då får man lämna strafftänkandet. Detta utan att försvara brott. Att döda alla brottslingar förebygger givetvis återfall. Men vill vi leva i det samhället typ islamiska staten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in