2025-07-31, 15:19
Medlem
Här är en annan cigarettfabrik härva
för en 7-8 år sedan i Vedum.
Stora maskiner för tillverkning
på fabriksmässigt sätt.

(FB) Drev olaglig cigarettfabrik (Vedum, -2017)
Citera
2025-07-31, 15:23
Medlem
EvilElviss avatar
Gud vad bra, inga cigaretter på våra gator.
Citera
2025-07-31, 16:17
Medlem
I annan tråd kriminella i Skellefteå

Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
https://www.upload.ee/image/18406868/1066-25.jpg
Citera
2025-07-31, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
För att han/hon/hen/dom kanske redan ägde lokalen ifråga?
De hyrde lokalen. Men visst, möjligt att den som ägde den var med i det hela.
Citera
2025-07-31, 17:50
Medlem
FanTaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
De hyrde lokalen. Men visst, möjligt att den som ägde den var med i det hela.

Mannen som enligt inlägg 30 är ägare till fastigheten begärdes häktad tillsammans med tre andra, enligt uppropslistan som länkades i inlägget ovan ditt. Vi får anta att man har tillräckligt på honom om det går så långt som till häktningsföfhandling.

Vore intressant om någon kunde skaka fram förundersökningsprotokollet när detta blir tillgängligt.
Citera
2025-07-31, 21:47
Medlem
Kollat runt lite om "diy cigarettfabriker", och dom verkar kräva en del energi...
Vissa verkar ha en torkningsanläggning utöver själva förpackningsdelen, borde vara kräva en hel del ström..

Den här fastigheten har gått på sparlåga ända sen mejeritiden, så mina tankebanor går osökt till att en överbelastning av en redan sliten anläggning möjligen blev fallet för dom här lirarna...

Men den snabba insatsen mot dom inblandade tyder ju oxå på att dom troligen varit på polisens radar redan innan branden...
Citera
2025-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fedsmoker
Kollat runt lite om "diy cigarettfabriker", och dom verkar kräva en del energi...
Vissa verkar ha en torkningsanläggning utöver själva förpackningsdelen, borde vara kräva en hel del ström..

Den här fastigheten har gått på sparlåga ända sen mejeritiden, så mina tankebanor går osökt till att en överbelastning av en redan sliten anläggning möjligen blev fallet för dom här lirarna...

Men den snabba insatsen mot dom inblandade tyder ju oxå på att dom troligen varit på polisens radar redan innan branden...
Borde inte tobaken redan varit torkad och redo för produktion när den kom till Sverige?

Men visst, färska tobaksblad kräver en hel del. Den ruttnar säkert fort om den inte torkas innan transport.
Citera
2025-07-31, 21:59
Medlem
Citat:
Borde inte tobaken redan varit torkad och redo för produktion när den kom till Sverige?

Men visst, färska tobaksblad kräver en hel del.

Har inte sparat några länkar desvärre, och när man inte vet i vilken form tobaken levererats så är det väl rätt svårt att gissa, men lite väta ger ju en högre vikt i säljarledet, men av den billiga råtobaken man verkar kunna köpa på bulk i relativt närområde så verkar den väldigt grov, och produktionslinorna verkar ibland ha en typ av torktrumma...

Föreställer mig att tobaken ska vara rätt torr för att förpackningen i cigaretthylsor ska ske smärtfritt... Har själv tillverkat egna cigg i ungdomen, och riktigt färsk tobak sög att packa i hylsorna med den klassiska "skjut-å-dra" laddaren...
Citera
2025-08-01, 06:24
Avslutad
Citat:
Hur får man ut en sådan mängd cigaretter som det troligen kan bli frågan om? Det räcker inte med att ha ett par pizzerior som säljer dem vidare.

Dessutom så tror jag att skvaller om billiga cigg sprids mer och snabbare än skvaller om droger, så risken för att bli ertappade torde vara stor. Dessutom stora volymer.

Minns tidigt 2000-tal på festivaler i Sverige att det gick runt polacker som sålde smuggelcigg som var uppenbart hemtillverkade eftersom kartongen och färgen kändes "amatörmässig". 5 paket för 100kr, så man fattade ju att nåt var lurt. De brann ju, men de var helt klart ihopsnurrade och paketerade i någon källare. Minns samma tidpunkt då de i media propagerade om arsenik och råttbajs i smuggelcigg, så det var säkert någon våg då av öststatscigg.

Minns att en lirare jag kände som hade ena foten i den undre världen (MC), en gång snackade om att han kanske skulle åka till Pakistan för att utbildas i att använda någon slags maskin. Jag har länge klurat kring vad denna mystiska maskin var som de ville utbilda honom i, vilka som i så fall skulle utbildat honom och varför just i Pakistan, för det lät som någonting ur en Wes Anderson-film. Men jag förstår nu att det antingen handlade om cigg eller piller för ett liknande upplägg antagligen.
Senast redigerad av Smegmium 2025-08-01 kl. 06:32.
Citera
2025-08-01, 06:29
Medlem
Galejans avatar
Roland Eriksson, grannen, verkar vara en nyfiken gubbjävel. Håller koll på när lastbilar kommer och lämnar och hur länge de stannar. Jag kan tänka mig att Roland är den sortens ”hederlig Svensson” som får skallen boxad på när han blir för närgången med utländska ligor.

Vi kan väl hoppas att så blir fallet även denna gång när han varit så öppenhjärtig om ligans rutiner med SVT.
Citera
2025-08-01, 06:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Roland Eriksson, grannen, verkar vara en nyfiken gubbjävel. Håller koll på när lastbilar kommer och lämnar och hur länge de stannar. Jag kan tänka mig att Roland är den sortens ”hederlig Svensson” som får skallen boxad på när han blir för närgången med utländska ligor.

Vi kan väl hoppas att så blir fallet även denna gång när han varit så öppenhjärtig om ligans rutiner med SVT.

Jag tycker han snarare verkar ha varit den perfekta naiva grannen sett ur ligans perspektiv. Roland garderar ju (omedvetet?) sig själv ganska elegant genom att spela dum och ge ett blåögt och naivt intryck.

"Ja jag såg ju hur dom höll på och lossa men jag trodde det var någon som körde trad genom landet och övernattade (som man brukar göra) och nu har jag inte sett någon överhuvudtaget på länge".
Senast redigerad av Smegmium 2025-08-01 kl. 07:10.
Citera
2025-08-01, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Märkligt att tillverka ciggen här. Man måste ändå ta in allt råmaterial nånstans ifrån. Lättare att bara smuggla färdiga cigg.

Tobaken har knappast odlats i västerbotten. Jag odlar egen tobak här i söder, det går fint men är mycket jobb.

De kanske hade tänkt börja massproducera marijuanacigaretter? Packa dem i vanliga ciggpaket och ut på markanden. Ingen dum ide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in