2025-07-30, 18:31
Medlem
Jag sökte ett jobb på arbetsförmedlingen i förmiddags, sen ringde dom och jag ska börja på fredag.

Så det beror ju helt på vad för jobb du söker.
Citera
2025-07-30, 18:33
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Söker jobb men har inte haft en intervju sedan i Mars, och då var det en med mer erfarenhet som fick jobbet. Jag tror mer på att dom anställde en intern medarbetare.

Nu är det stendött, hela sommaren har gått och inte ett enda mail eller kallelse till intervju, man får inte ens en reply eller tack för att du sökt jobbet. Man kan få ett tack för din ansökan med ett automatiskt svar på sin höjd.

Så vad återstår nu ?
Jag har en YH utbildning i bagaget och en Arbetsmarknadsutbildning, men får inget arbete.
Känns som 3 års bortkastade studier.

Blir väl ett år till på jobbsökandet.

Men ska försöka få till en sjukskrivning istället.

Död är den väl inte, men Tidö-regeringen har orsakat en rekordhög arbetslöshet i Sverige med sina nedskärningar och misslyckade tillväxtpolitik.

För ett par dar sen fanns det 130 000 lediga jobb och 530 000 arbetslösa. En ekvation som alltså inte går ihop.

Så känn inte att det är ditt fel att det går trögt. Du gör vad du kan och mer kan du inte göra. Förutsättningarna lär inte bli bättre förrän vi får ett regeringsskifte och kan bryta den här arbetslöshetslinjen. Sitt lugnt i båten så länge och försök njuta av tillvaron.
Citera
2025-07-30, 18:48
Medlem
godboys avatar
TS har ju inte sagt vad han är utbildad till. För som sagts i tråden så finns det mängder av fjantutbildningar som leder ingenstans.

Sen när det gäller "enkla jobb" som på lager eller i vissa butiker så tar arbetsgivarna hellre blattar som då går på introduktionsjobb med typ 75 % lönebidrag. Sen att jobbet blir halvdant utfört med massa fel kompenseras av den låga kostanden för blatten.
Citera
2025-07-30, 19:07
Medlem
Det absolut viktigaste numera är antingen kontakter, eller att lära känna folk(typ med hög makt) inom arbeten man vill in i. Jag vet företag där typ alla som jobbar, även är utan utbildning, men dom känner varandra och därvid blivit anställda. Sjukt.
Citera
2025-07-30, 19:22
Medlem
Acronyms avatar
Enligt sjukskrivna Flashback gubbar är allt prima, bara lite rekryterare på semester, ryck upp dig och sök jobb på Donken.

Verkligheten är lite annorlunda, ja det är tufft just nu för många. Och tuffare blir det framöver. Mer och mer arbetsplatser som försvinner och inte heller kommer tillbaka. Men det är ju inga riktiga jobb ändå, bara bli lastbilschaufför eller alkoholist, som Flashback gubbarna.
Citera
2025-07-30, 19:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Död är den väl inte, men Tidö-regeringen har orsakat en rekordhög arbetslöshet i Sverige med sina nedskärningar och misslyckade tillväxtpolitik.

För ett par dar sen fanns det 130 000 lediga jobb och 530 000 arbetslösa. En ekvation som alltså inte går ihop.

Så känn inte att det är ditt fel att det går trögt. Du gör vad du kan och mer kan du inte göra. Förutsättningarna lär inte bli bättre förrän vi får ett regeringsskifte och kan bryta den här arbetslöshetslinjen. Sitt lugnt i båten så länge och försök njuta av tillvaron.
Ähh, det är ju sossarna som skapat dagens Sverige till största del. De och facket ligger bakom den föråldrade "svenska modellen" på arbetsmarknaden och vill bevara den. De har också usel tillväxtpolitik och allmänt företagarfientlig politik. Konklusion: Tar sossarna över blir det bara etter värre.
Citera
2025-07-30, 19:36
Medlem
I vilket län söker du jobb?
Citera
2025-07-30, 19:36
Medlem
Storstark68s avatar
Jag sökte 10 jobb runt om i Sverige och fick sju att välja mellan. Men många tror ju att jobbet ska finnas i samma kvarter där man bor. Då får man dra sig i skinnet och somna i fosterställning tills det bär av mot psykakuten. Valet är ditt!
Citera
2025-07-30, 19:56
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Jag tog för givet att du jobbade i "produktionen" och ni har för mycket att göra.
De som arbetar i hamnen har för mycket att göra ja. Det är inte mitt uppdrag att anställa fler som du antydde tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Acronym
Mer och mer arbetsplatser som försvinner och inte heller kommer tillbaka. Men det är ju inga riktiga jobb ändå, bara bli lastbilschaufför eller alkoholist, som Flashback gubbarna.
Fan så nedlåtande du är, vilken slags gubbe är du? En fittgubbe?
Senast redigerad av Negreritv 2025-07-30 kl. 19:59.
Citera
2025-07-30, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Sommaren är inte ens slut ännu, men med början nästa veckan och sedan veckan därpå så kommer rekryterarna hem från sina utlandsresor och börjar jobba igen.

Alltså rätt så bra att vara på hugget då.

Kunde inte sagt det bättre, ditt inlägg stämmer så bra som det är sagt. Snyggt Morsan är själv rekryt och hon är på utlandsresa haha!

Som sagt, tipsar även jag om att vara på hugget kommande vecka - slapna av, med lite driv går jobb alltid att lösa.
Citera
2025-07-30, 20:08
Medlem
Tjoflos avatar
Jobbar som hantverkare och det ringer en i veckan för att få jobb gjorda, brukar vara mycket mer. Väldigt lite utförs under sommaren och alla jobb kommer igång i augusti igen
Citera
2025-07-30, 20:32
Medlem
Du får väl ta ett jobb som golvkosmetolog medans du väntar på att drömjobbet ska trilla in. Själv tycker jag nog att arbetsmarknaden går rätt fint. Går sällan en vecka utan erbjudanden om nytt jobb. Och då saknar jag helt fina titlar eller högskoleutbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in