2025-07-29, 22:15
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Se ovan, tydligen för cykelställ.
Ja det finns viss krokar som har ett stålstift på sidan av kulan så att det bara går att fästa ett cykelställ på kulan.
En kulhandske till ett släp går inte ner på en sådan kula.
Men är det så på även årets modell av Yaris?
Lite plump av Toyota att sälja ett drag för 13000:- som tillbehör, om det bara går att hänga på en cykel.
Citera
2025-07-29, 23:15
Medlem
Yaris hybrid från modellskiftet 2020 får dra 450 kg. Den äldre modellen, 2012 - 2020, får inte dra släp alls.
Citera
2025-07-29, 23:27
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Projekt1155
Yaris hybrid från modellskiftet 2020 får dra 450 kg. Den äldre modellen, 2012 - 2020, får inte dra släp alls.

Min granne har en 2013 och den har fast drag.

En manuell 1.33 bensin förvisso.

Har svårt att tro att den kan dra något tungt.

Samma bör du gälla för Auris 2012, en bekant har en sån och det är en hybrid, fick drag monterat eftermonterat, tror det är 450kg max där med = två cyklar thats it väl.
Citera
2025-07-30, 04:10
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Samma bör du gälla för Auris 2012, en bekant har en sån och det är en hybrid, fick drag monterat eftermonterat, tror det är 450kg max där med = två cyklar thats it väl.
Är det något med vario-systemet som Toyota är oroad för då? Hybriderna släpar runt på extravikt i form av ett stort batteri.
Det skulle kunna vara orsaken till att bensinvarianten får dra mer. Karosserimässigt och bromsar ska väl klara en mindre släpvagn, men automatlådan kanske är i farozonen. Det sägs att ett bra sätt att ta död på en automat-Toyota är att köra transmissionsoljan het.
Citera
2025-07-30, 06:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Man köper väl inte en yaris om man tänkt dra släp? Det är en småbil menad för stadskörning.
Citera
2025-07-30, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Då funderar man genast vad du har för cyklar.
Citera
2025-07-30, 08:08
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Är det något med vario-systemet som Toyota är oroad för då? Hybriderna släpar runt på extravikt i form av ett stort batteri.
Det skulle kunna vara orsaken till att bensinvarianten får dra mer. Karosserimässigt och bromsar ska väl klara en mindre släpvagn, men automatlådan kanske är i farozonen. Det sägs att ett bra sätt att ta död på en automat-Toyota är att köra transmissionsoljan het.

Tror också det handlar om det.

Har för mig en annan bekant inte kan dra kärra på sin 2018 C-HR med annat än för cyklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Då funderar man genast vad du har för cyklar.

Det jag menade är att draget isåfall endast fungerar för att ha med cyklar.

Allt utöver det, nåväl på sin höjd 3 cyklar, är inget att hänga på eftersom begränsningen är 450 kg.
Citera
2025-07-30, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Corolla är inte stor.

Om du kollar på Toyotas hemsida kan du få dragkrok på yaris hybrid. Vet inte vad mer jag ska säga. Eller menar du att Toyota inte ens vet själva? Var ju Toyota yaris hybrid frågan gällde…här är länken så kan du kolla själv.

https://www.toyota.se/bilar/yaris/build.ya.040.fd05de25-e787-4421-b371-49b575c25769#carconfig-colour
Citat:
Se ovan, tydligen för cykelställ.
Jag citerade fel innan, tydligen är kulan enbart till för cykelställ.
Citera
2025-07-30, 10:12
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Fast det står väl inte i klartext när man beställer dragkroken som extra tillbehör?
Citera
2025-07-30, 10:32
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Man köper väl inte en yaris om man tänkt dra släp? Det är en småbil menad för stadskörning.
Sant, men om vi bor "halvvägs" i villaområde och har tankar på att "skala ner" så kan det vara praktiskt även med en mindre bil att kunna dra en "Jula-kärra" till återvinningen då och då i stället för att behöva hyra en skåpbil på macken.
Fast det är väl som grannen sa:
- Låna Hasses (en granne några kvarter bort) Volvon och släpvagn de få gånger ni behöver åka till tippen.
Citera
2025-07-30, 10:40
Medlem
Citat:
Låter märkligt.
När jag tittar på spec för hybrid 115 står det dragvikt 450 kg.
Var hittar du att det enbart är för cykelställ?

Då borde det stå nåt om det och max kultryck. Kultryck och dragvikt är helt olika saker.
Citera
2025-07-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Fast det står väl inte i klartext när man beställer dragkroken som extra tillbehör?
Så förvirrande. Är den inte till för cykel nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in