2026-07-20, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
I trådens startinlägg pratade du om sexchattande.

I ett senare inlägg romantiserade du att ha långa chattkonversationer: "För mig kan skrift också bli ett sätt att formulera tankar mer eftertänksamt, särskilt i början när man inte känner varandra. Ibland vågar man säga mer i text än öga mot öga, i alla fall till en början."

Brudarna undrar väl om du är bög som inte går över till telefonsamtal, videosamtal eller vill ses i verkligheten. Och därför får du frågor om din sexualitet.

Som sagt, folk vill inte ha långa textkonversationer. Och särskilt i början så vill man ses, innan man investerar tid i personen. Det är ju genom att ses som man lär känna personen. Men du tänker helt bakvänt och vill chatta och skriva långa texter innan man känner personen.

Det är du som är 40+ och misslyckad. Jag är gift och har barn. Så någon av oss har ju lyckats på dejtingmarknaden och en annan har något att lära. Din brist på framgång talar sitt tydliga språk, så jag tycker du borde vara lite mer ödmjuk och öppensinnad. Uppenbarligen gör du ju något fel, så när folk kommer med goda råd så vore det bra för din egen skull att lyssna. Å andra sidan är det ju bara du som drabbas av din tjurskallighet, det är du som kommer dö ensam och barnlös. Vi andra, som kommer med råd, lever våra egna liv och skiter egentligen i om du fortsätter misslyckas.

Jag tycker att du tillskriver mig en hel del åsikter och egenskaper som jag aldrig har uttryckt. Jag har aldrig sagt att jag bara vill chatta, att jag inte vill ses eller att text ska ersätta telefonsamtal eller fysiska möten. Tvärtom ser jag text som ett komplement, inte som en ersättning.

Det jag skrev var att jag upplever att många konversationer på dejtingsidor väldigt snabbt glider över i sexchatt, och där tappar jag personligen intresset. Jag efterfrågade också om det fortfarande finns utrymme för djupare samtal oavsett om de sker via text, telefon eller när man ses.

Sedan tycker jag att det blir onödigt när du börjar dra slutsatser om mitt privatliv och kallar mig misslyckad. Du vet ingenting om mina tidigare relationer, mina livsval eller om jag vill ha barn.

Där tycker jag att vår diskussion får sätta punkt. Vi verkar se väldigt olika på det här, och det är helt okej.
Citera
2026-07-20, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Jag är en man i 40-årsåldern som försökt dejta lite till och från, men jag känner mig bara mer och mer trött på det hela.

Det jag längtar efter är inte snabba svep eller sexchattande ? utan riktiga, djupa samtal. Att faktiskt prata med någon om livet, tankar, känslor och sånt som betyder något. Men det känns som att det nästan har försvunnit helt?
Folk går snabbt in på sex, eller pratar som om man vore utbytbar. Det känns bara tomt.

Jag är inte ute efter att klaga på någon specifik person, men jag undrar uppriktigt:
Finns det ens kvar? Den där viljan att verkligen lära känna någon?

Känner fler igen sig i det här? Eller är det jag som fastnat i något gammaldags tänk?

Jag postar detta här för att jag vill förstå ? men också för att jag hoppas att det kanske finns fler där ute som känner samma sak.

Dom flesta män är inte djupa. Jag som man kan erkänna det även. Män har enkla begär. Och drivs av två saker främst när det kommer till kvinnor. Skönhet och sex. Det blir inte mycket ytligare än så. Förmodligen därför många kvinnor tröttnar på män.
Citera
2026-07-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Dom flesta män är inte djupa. Jag som man kan erkänna det även. Män har enkla begär. Och drivs av två saker främst när det kommer till kvinnor. Skönhet och sex. Det blir inte mycket ytligare än så. Förmodligen därför många kvinnor tröttnar på män.

Jag tror att det ligger en viss sanning i att fysisk attraktion och sex är viktiga för många män. Men jag tror att det blir lite förenklat att säga att de flesta män inte är djupa eller bara drivs av de två sakerna. Människor är mer komplexa än så. Det finns män som söker djupa samtal och emotionell närhet, precis som det finns kvinnor som inte gör det. Min tråd handlade egentligen inte om att beskriva hur alla män fungerar, utan om att fråga om fler upplever att det blivit svårare att hitta den typen av kontakt.
Citera
2026-08-05, 10:56
Medlem
Problemet är att de flästa tjejer kan inte riktigt ha djupa samtal. För att kunna ha ett djupt samtal behöver man väldigt bra självinsikt och bra bas. De flästa tjejer har inget av det, det är sanningen. Jag som har varit i en relation under längre tid, sanningen är att det är väldigt sällan man har djupa samtal.
Senast redigerad av terrafirmacraft 2026-08-05 kl. 11:13.
Citera
2026-08-06, 00:55
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Det jag längtar efter är inte snabba svep eller sexchattande ? utan riktiga, djupa samtal. Att faktiskt prata med någon om livet, tankar, känslor och sånt som betyder något.

Varför försöker du måla upp ett motsatsförhållande mellan sex och djup?

Tvärtom hävdar jag att det är just djup att öppna upp sig och diskutera sina innersta lustar. Om man inte gjort det, hur vet man hur man ska knulla? Ska man bara köra någon fantasilös standard då med puss och missionären?

Om du verkligen menar att sex "inte betyder något" kan du lösa ditt problem genom att umgås med polare istället, och skippa dejting helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in