2026-07-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Bra idé! Jag använder YouTube ganska mycket frugan lyssnar på direktsänd kyrka ifrån Brasilien och musik. Jag kollar på folk som grillar, renoverar datorer, duktiga musiker och mycket astronomi. Den sista har gått från att vara bra till massa ai skit. Man sitter hemma och ser att dom hittat den 9e planeten men nej 1 timmas monotont maskin prat om att den kanske finns därute. Sånt där gör mig skit arg.

Ja man blir förbannad så det ryker. Också dykt upp på sistone: 10-20 år gamla true-crime fall med stor mediaexponering som helt plötsligt blivit "lösta". Det är bara det att "lösningen" alltid är AI-uppdiktat blaj med en teori innehållande pseudovetenskap.
Youtube blir mindre användbart för var dag. Sökträffarna på toppen är bara skit. Man får gräva långt, långt ner för att hitta det vettiga med produktionskvalitet.
Det bisarra är att denna typ av bröd och skådespel tydligen fungerar, eller är det också främst AI-bottar som konsumerar innehållet? Svårt att tänka mig att någon i min bekantskapskrets är så "fördummad" att de inte stänger ner dessa klipp efter 20 sekunder då det oftast är uppenbart vad det rör sig om rätt fort.
Citera
2026-07-28, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja man blir förbannad så det ryker. Också dykt upp på sistone: 10-20 år gamla true-crime fall med stor mediaexponering som helt plötsligt blivit "lösta". Det är bara det att "lösningen" alltid är AI-uppdiktat blaj med en teori innehållande pseudovetenskap.
Youtube blir mindre användbart för var dag. Sökträffarna på toppen är bara skit. Man får gräva långt, långt ner för att hitta det vettiga med produktionskvalitet.
Det bisarra är att denna typ av bröd och skådespel tydligen fungerar, eller är det också främst AI-bottar som konsumerar innehållet? Svårt att tänka mig att någon i min bekantskapskrets är så "fördummad" att de inte stänger ner dessa klipp efter 20 sekunder då det oftast är uppenbart vad det rör sig om rätt fort.

Tror på det sistnämnda. AI-botar som producerar för AI-botar. Det gäller även text. Har bara blivit lurad en-två ggr och då var det extremt bra gjort, fejken, i AIs barndom. Men känslan av att bli lurad var inte bra, och tror att många därefter blivit überkänsliga för fejkade true crime. True crime ska vara just true crime, ju sannare desto bättre, inga sagor.
Citera
2026-07-29, 20:13
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Gillar ni inte att se AIslop i Youtube så finns numera en AIblocker inbyggd i Youtube Morphe till android.

Antar att appen blockerar videos som har den där AI-taggen under videon? En början antar jag men mycket AIslop har inte den taggen av någon anledning.

Själv har jag börjat rapportera varenda aislopvideo jag råkar trycka på.
Antingen "spam or misleading" om det visar något som ska se verkligt ut.
Eller "Violent or repulsive content" för AI är så djävla repulsive.

Var hos en bekant och från ett rum bort hörde jag från en telefon som någon tittade på
"leave a like and you will be blessed 7 blessings" eller liknande. Hur orkar man titta på't?
Citera
2026-07-29, 21:38
Medlem
Jag kollar ganska ofta Youtube på en äppelteve, möjligheterna att installera extensions är därmed tämligen mediokra. Är dock sugen på att fritidsforska och ta reda på vilka kanaler som jag prenumererar på är Ai-genererade. Finns det någon webbsida där man kan klistra in en URL och få ett förslag/svar?
Citera
2026-07-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Antar att appen blockerar videos som har den där AI-taggen under videon? En början antar jag men mycket AIslop har inte den taggen av någon anledning.

Själv har jag börjat rapportera varenda aislopvideo jag råkar trycka på.
Antingen "spam or misleading" om det visar något som ska se verkligt ut.
Eller "Violent or repulsive content" för AI är så djävla repulsive.

Var hos en bekant och från ett rum bort hörde jag från en telefon som någon tittade på
"leave a like and you will be blessed 7 blessings" eller liknande. Hur orkar man titta på't?
Nej, den använder communitygenererade blocklistor.
Och det tillägg jag kör i Brave (finns till Chrome & Firefox också) använder också blocklistor, det har hittills blockerat 44 636 videor på Youtube.
Senast redigerad av Nypan-sr 2026-07-29 kl. 22:25.
Citera
2026-07-31, 19:50
Medlem
45 837 AI-genererade videor på Youtube blockade nu.
Citera
2026-07-31, 20:02
Medlem
hippilis avatar
Jag tröttnar mer och mer på AI tramset ser jag när jag bläddrar en omslags bild med AI bläddrar jag förbi och tittar inte är det någon jag följer som också börjar med dessa påhittade omslagsbilder avprenumererar utan att tveka

Har tröttnat totalt på att någon leker och gör så det ser ut som en riktig händelse men är falskt..
Citera
2026-08-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag tröttnar mer och mer på AI tramset ser jag när jag bläddrar en omslags bild med AI bläddrar jag förbi och tittar inte är det någon jag följer som också börjar med dessa påhittade omslagsbilder avprenumererar utan att tveka

Har tröttnat totalt på att någon leker och gör så det ser ut som en riktig händelse men är falskt..
Som sagt så finns det möjligheter att blocka kanaler och videor som innehåller AI-genererat skräp.
Citera
2026-08-02, 10:52
Medlem
mociruas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
45 837 AI-genererade videor på Youtube blockade nu.

Då kan Youtube/blocklistor inte jobba mycket med det om det bara är 45k blockat. Att skrolla igenom fakta/dokumentärvideos är sjukt irriterande , var och varannan är ai skapat skit.

Räcker att gå på hur många prenumeranter kanalen har så behöver man inte ens titta på videon för att gissa rätt.
Citera
2026-08-02, 12:14
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mocirua
Då kan Youtube/blocklistor inte jobba mycket med det om det bara är 45k blockat. Att skrolla igenom fakta/dokumentärvideos är sjukt irriterande , var och varannan är ai skapat skit.

Räcker att gå på hur många prenumeranter kanalen har så behöver man inte ens titta på videon för att gissa rätt.

Du har inte funderat på att skaffa dig hobbyn att läsa fakta/dokumentärböcker istället för att ägda dagarna åt at kontrollera huruvida Youtube-filmer är "AI-tillverkade" eller "AI-genererade"?

Hur går det förresten till när en sån där film som är "artificiellt intelligent" tillverkas/genereras? Är det någon som sitter i en jordkällare i Indien och bara trycker på en knapp tusentals gånger om dagen för att generera rappakalja med faktoider som att Förintelsen aldrig inträffade och att Neil Armstrong landade på Neptunus år 2069, eller är det något Skynet som massproducerar miljontals AI-filmer om dagen för att Flashback-gubbarna ska ha svårare att hitta Ett med naturen-avsnitten från 1986 som Rosa mannen har laddat upp? Eller kan det MÖJLIGTVIS vara personer med ett genuint intresse på ett visst område som lägger ner stor möda på att klippa ihop filmer som de inte har karisman, rösten eller tillräckligt med filmmaterial för att någon framtida människa ska titta på resultatet?

Ska professorer också säga att de har tröttnat på och börjat destruera "studenttillverkade uppsatser"? För det är väl ingen skillnad utöver att en högskoleuppsats inte finns till för något annat syfte än att ge skribenten betyg, medan en Youtube-film om den förmodade Neptunus-landningen år 2069 laddas upp för att lära andra människor. Vilket självklart även ökar både kunskapsnivån och det kritiska tänkandet/dubbelcheckandet hos den som tillverkar/genererar materialet. Och det är ju det ni systemförsvarare är rädda för. Utbildningssystemet är den verkliga tickande bomben/kloaken på grund av AI. Det är därför ni är besatta vid hypoteser om att det cirkulerar "AI-tillverkade filmer" där Neil Armstrong landade på Neptunus.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-08-02 kl. 12:38.
Citera
2026-08-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mocirua

Det är videor som är blockade i mitt flöde, inte hela youtube.
Citera
2026-08-02, 14:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

En del helt OK (icke-AI) youtubers kör med omslagsbilder som är gjorda med AI, t ex Tunnelbanan, gränsbevakarna, m.m. Men det tycker jag man kan bortse från. Antal prenumeranter och kommentarer är det viktiga. AI-genererat skit brukar inte generera så många kommentarer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in