2025-07-17, 07:53
Medlem
Jag spelade golf i helgen och som så många gånger förr såg jag en spelare bomba iväg sin drive långt ut åt sidan – rakt över till fairwayn för ett annat hål. Istället för att hamna i ruff eller bakom träd fick han ett öppet, plant läge och kunde slå nästa slag utan problem. Kanske till och med bättre än om han hållit sig "inom sin egen korridor".

Det här händer rätt ofta, både på amatörnivå och på touren. Det mest kända exemplet jag kan komma på är från PGA Tour, där proffsen ibland medvetet slår ut på andra hål för att få en bättre vinkel eller undvika hinder.

Men jag undrar: varför är det egentligen tillåtet att spela från en annan fairway?
Det känns både:

Farligt – risk för att träffa spelare på andra hål.
Tidskrävande – bolljagande mellan hål, väntetid, osv.
Orättvist – ett dåligt slag kan i vissa fall ge bättre läge än ett okej slag som hamnar i ruffen.

På vissa banor är angränsande hål Out of Bounds, men det verkar vara ganska ovanligt. Borde det inte vara standard? Eller åtminstone vanligare med "No Play Zones" mellan hål?

Jag fattar att det är en del av spelets natur att vissa har tur ibland, men detta känns som en designfråga som går att göra något åt.

Någon annan som stört sig på det här? Finns det några tydliga argument för varför man inte gör fairwayn bredvid till OB?
2025-07-17, 08:43
Medlem
Out of bounds då är man utanför banan/anläggningen i ditt exempel "utanför hålet", skulle vara svårt att markera upp varje hål, du får gå över till bangolf.
2025-07-17, 18:59
Moderator
Dretskols avatar
Finns en utmärkt golftråd detta kan tas i - (FB) Golftråden! Golf och allt som hör där till!

Denna låses.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in