2025-07-14, 14:41
Medlem
Har ni någonsin läst något som fått er att skratta lika mycket som när man upplever det live?

Går det ens?
Citera
2025-07-14, 14:46
Medlem
Man-At-Armss avatar
Ja, här på flashback har det hänt att jag skrattat extremt mycket, betydligt mer än vad någon svensk komiker fått mig att skratta.

Här finns en del guldkorn: (FB) Dagens garv @ flashback, samlingstråd!

Edit: Såg nu att du inte har tillgång till laidback.
Citera
2025-07-14, 14:48
Medlem
Ja det har jag. Det är klart det går.
Citera
2025-07-14, 16:05
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stauppare
Har ni någonsin läst något som fått er att skratta lika mycket som när man upplever det live?

Går det ens?

Två Brittiska guldkorn fast i bokform är ju författaren Terry Pratchett men också hans förgrund Jerome K Jerome. Pratchett har ju skrivit Discworldserien och är rätt känd, men Jerome K Jeromes mest kända bok har litet fallit av från kartan: klassikern "Three men in a boat (and what about the dog)" (1889) om tre rätt snobbiga män som ska ta en båttrip upp för Themsen.

Det roliga är formuleringslustan men också liksom timingen i text.

Den helt sjukt roliga, men omöjliga att återge, scenen när dom ska öppna en konservburk fick mig för antagligen första gången i mitt liv att nysa ut kaffe av skratt.
Precis som bra komedi och allt välskrivet är det just det där svårdefinierade. Timing, precision i beskrivning, en kombination av igenkännedom och absurditet, som gör att man har svårt att inte skratta.

En annan är Jean Kerr's bok "Please don't eat the daisies" från 1957 som är en samling korta texter kring livet som morsa, teaterförfattare, och fru. Mestadels om hennes kaosiga ungar.
Inte lika bra som Jerome eller Pratchett men brutalt skoj

EDIT: hoppade över Woodhouse i författararvet mellan Jerome och Pratchett men tänkte att han inte behövde nämnas som Brittisk humorförfattare och en del i grunden för just Brittisk humor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in