2006-08-31, 23:23
Medlem
Hej,

Jag är en kille, 27, som är allmänt naturvetenskapligt intresserad.

Hösten kommer ju snart och jag har länge funderat på möjligheten att installera nån form av "solljus-belysning" inomhus. (Man blir så lätt vinterdeppig..) Som jag förstått finns ju en anläggning i Vänersborg..

Skulle det vara möjligt, tror ni?
Är ute efter i första hand lampor med "rätt" frekvenser och så. Var får man tag på dessa osv? Kanske räcker det med nån belysning typ, som moderna bilar har!?

Gillar att testa lite annorlunda grejer. Alla lever ju så "lika" nuförtiden..
Citera
2006-08-31, 23:35
Medlem
raskenss avatar
Tänk på att en solig sommardag utan moln så krämar solen på med nära 1kW per kvadratmeter, Ska du komma up i dom nivåerna får du en dyr elräkning men det blir säkert varmt och gott i rummet en kall vinterdag.
Citera
2006-08-31, 23:56
Medlem
mesopalmens avatar
Sant, det är mest en fråga om effekt. En strålkastare blir nog bra. Det där med rätt frekvenser är sekundärt för krukväxter också
Citera
2006-09-01, 17:06
Medlem
Lennart258s avatar
Kötta på med lysrör allt vad du orkar!
Citera
2006-09-01, 19:57
Medlem
raskenss avatar
En snabb överslagsräkning. ett lysrör på 35W diametern 16mm, längd 145cm, från osram, ger en tvärsnittsarea på 2,3dm2. effekttätheten blir då ca 15W/dm2=1,5kW per kvadratmeter om man skulle tätpacka lysrören intill varandra. Lysrören har ju inte 100% verkningsgrad även om den är mycket bra, säg 50% verkninsgrad. Kvar blir ca 750W/kvadratmeter. verkar vara en bra apprximation på dagsljus.

Så klä taket med tätpackat med lysrör och de blir som utomhus på dagen.Detta är dock inte riktigt sant då lysrrör ger lika mycke åt alla håll så hälften förspills bakåt, detta borde kunna tas till vara till en del i alla fall genom reflektorer. Men det ger en fingervisning vad som behövs.

En annan ide är att köpa en kraftig högtrycks xenonlampa. Dom lampor som sitter i biografprojektorer brukar vara rätt så vassa saker på upp till 10kW. Ett par sådana lampor i ditt rum skulle nog klara biffen också. Dessa lampor har fördelen att de ger ett ganska jämt fint vitt dagsljus. Mem är en veritabel bomb tyvärr, då arbetstrcket i lamorna kan vara uppemot 200bar inneslutet i en kvartssfär. Exploderar en sån lampa i din hand är risken överhängande att ditt liv inte går att rädda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Xenon_arc_lamp
Citera
2006-09-01, 20:15
Medlem
I mitt arbetsrum har jag kört med ett par Philipslysrör med dagsljusförg i kombination med en hf-drivning. Blev ett mycket uppiggande och bra ljus. Jag har för mig att rören hade nåt nr typ 950 eller nåt sånt. Färgtemperatur 6000K. Lär vara samma som används i ljusterapi. Kan klart rekommenderas. Vanliga ljusrör, glödlampor etc ger ett allt för gulsegt ljus enligt min smak.
Citera
2006-09-02, 04:26
Medlem
Skickar den här till Medicin och hälsa då jag tror frågor om ljusterapi etc passar bättre där...
Citera
2006-09-02, 07:35
Medlem
-Dr-s avatar
http://www.mamut.com/nordiclightcaresweden

Kolla på denna sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem