Citat:
Ursprungligen postat av
Mysquo
Jag har hjälpt till att få upp ett par sjunka båtar. Då har jag dykt ner och tryckt in vattenfyllda oljefat som jag sedan fyllt med luft från dykflaskor. Det borde funka med allehanda stora uppblåsbara badleksaker också om oljefat verkar för stort eller otympligt. När vraket väl kommit upp till ytan så behöver man rejäla länspumpar. Ibland kan man få låna länspumpar av räddningstjänsten. Fönsterfogskum kan vara bra för att plugga igen hål i skrovet.
Det är ingen liten båt det gäller - det är en 20 meter lång galeas, byggd 1903. Enbart blykölen lär väga åtskilliga ton. Shamrock som ligger vid Skeppsholmen är en annan galeas, om ni känner till den. Till att bärga skutan lär behövas en pontonkran, därefter torrsättning eller bogsering till en torrdocka. Lägg till det nya segel, reparation av motor och inredning, kompletering av rigg. Förmodligen även byte av bordläggning, spant, kölstockar m.m. Slutnotan lär inte hamna på under 5 miljoner.
Jag kan rekomendera att se återuppbyggnaden av en engelsk lotsjakt, Tally Ho, så inser man hur komplicerade äldre träskepp var konstruerade:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLB00JHoTw1TeX82Qw8hoFLRJI89Us_jMw