2025-07-07, 20:35
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Håll det hyfsat kort är mitt råd. Jag gjorde missen att åka dit och bo INNE i Dubrovnik i 5 dygn. Det var som att bo inne i ett museum som man var klar med redan efter en dag, eller om jag ska vara generös två dagar.

I mitt tycke ska man nog se Dubrovnik mer som en attraktion än som ett resmål. Och i den omedelbara närheten runt Dubrovnik (gångavstånd) fanns där ingenting värt besöket som jag sprang på.

Så mitt råd hade nog blivit att åka till en större semesterort i Kroatien inom hyfsat nära avstånd från Dubrovnik och sen ta en utflykt dit, istället för att se Dubrovnik som ett resmål i sig. Det var vad jag gjorde och jag var trött på det efter 2 av 5 dagar och resten av tiden var ärligt talat ganska trist med mycket tid med min iPad på rummet med skakig jävla wifi och ett par vinare var kväll.

Edit: inser jag lät väldigt negativ, så jag vill tillägga att den första dagen i Dubrovnik var underbar och det är verkligen ett ställe värt att besöka. Men som sagt, man klarar av det ganska så kvickt. Tänk Vatikanen eller liknande, en attraktion inte en destination.

Det är så att jag inte ska bo inne i Dubrovnik utan jag ska bo i en ort norr om Dubrovnik, jag glömde dessutom säga att jag ska vara där i två veckor.

Så Dubrovnik kommer definitivt finns väldigt nära tillgängligt men jag kommer inte spendera all min tid där.
Citera
2025-07-09, 11:49
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag kommer att flyga ner till Split, vara där i några dagar, ta Flixbuss till Dubrovnik och vara där i några dagar, innan jag flyger hem från Dubrovnik.
Redan när jag laddade hem appar för kollektivtrafik, så insåg jag att standarden kommer förmodligen att vara lägre i Dubrovnik jämfört med Split, men skitsamma. Här skall besökas!!!

Jag är ganska vältränad, så gå är inga större problem. Vilka härliga ställen har de i Dubrovnik? Vad får jag inte missa?
Vad är överreklamerat och inte värt det?
Tänkte ta båt till de olika öarna och besöka lite nudiststränder.
Citera
2025-07-10, 00:17
Medlem
slagskotts avatar
Rätt till öst, 10 min med bil finns det ett stort komplex med övergivna hotell.
Gamla stan är skit, dyrt och alltför turistigt och liknar precis allt annat
Ta en bild med skylten till babin kuk
Fina badmöjligheter
Citera
2026-02-08, 23:53
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Det är så att jag inte ska bo inne i Dubrovnik utan jag ska bo i en ort norr om Dubrovnik, jag glömde dessutom säga att jag ska vara där i två veckor.

Så Dubrovnik kommer definitivt finns väldigt nära tillgängligt men jag kommer inte spendera all min tid där.

Jag ska till Dubrovnik i April. Hur hade du det där?
Citera
2026-02-09, 14:16
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn

Kolla mitt inlägg! Jag var där i somras. Dessutom har jag Split att jämföra med.

Dubrovnik är väldigt turistinfekterad. Gissar att April kommer att bli lite lugnare.
Själva gamla stadskärnan är helt magiskt att besöka. Det är som att förflytta sig till en sagovärld.

När du har lugnat dig efter ett tag så inser du att gamla stadskärnan är ett enda stort museum och att själva Dubrovnik som stad har sitt liv utanför den där stadskärnan.

En del av borgen i stadskärnan skall tydligen ha en topprankad nattklubb (jag har själv inte besökt den). Gillar du öl, så missa inte Dubrovnik Beer Factory. Sjukt fin öl tillskillnad från det pissiga industriölet som Kroatien annars har.

Något som jag rekommenderar dig tidigt, helst första dagen är att ta en prommenad till Gruz och färjeterminalen där. Kolla gärna lite färjor för det kan finnas öar och destinationer som du blir superintreserad av. Jävligt bull att upptäcka sådant sista dagen.

Sist men inte minst, ta tillvara på vyerna och solnedgången. Den är helt magnifik!!!
Citera
2026-02-09, 22:39
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Kolla mitt inlägg! Jag var där i somras. Dessutom har jag Split att jämföra med.

Dubrovnik är väldigt turistinfekterad. Gissar att April kommer att bli lite lugnare.
Själva gamla stadskärnan är helt magiskt att besöka. Det är som att förflytta sig till en sagovärld.

När du har lugnat dig efter ett tag så inser du att gamla stadskärnan är ett enda stort museum och att själva Dubrovnik som stad har sitt liv utanför den där stadskärnan.

En del av borgen i stadskärnan skall tydligen ha en topprankad nattklubb (jag har själv inte besökt den). Gillar du öl, så missa inte Dubrovnik Beer Factory. Sjukt fin öl tillskillnad från det pissiga industriölet som Kroatien annars har.

Något som jag rekommenderar dig tidigt, helst första dagen är att ta en prommenad till Gruz och färjeterminalen där. Kolla gärna lite färjor för det kan finnas öar och destinationer som du blir superintreserad av. Jävligt bull att upptäcka sådant sista dagen.

Sist men inte minst, ta tillvara på vyerna och solnedgången. Den är helt magnifik!!!

Tack för info! Återkommer med recension när jag varit där!
Citera
2026-04-18, 23:58
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes

Skulle landat i Dubrovnik 8:40 imorse istället fick planet landa i Bari 9:30 i Italien så min resa började inte så bra pga starka vindar i Dubrovnik nåväl jag kom tillslut till Dubrovnik vid 13:30 jävligt svårt att hitta hotellet pga murarna men nu ligger jag här och ska sova snart.

Stannar tills på Onsdag och ska utforska så mycket som möjligt tar ev även en tur förbi Mostar.
Citera
2026-04-20, 08:14
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Skulle landat i Dubrovnik 8:40 imorse istället fick planet landa i Bari 9:30 i Italien så min resa började inte så bra pga starka vindar i Dubrovnik nåväl jag kom tillslut till Dubrovnik vid 13:30 jävligt svårt att hitta hotellet pga murarna men nu ligger jag här och ska sova snart.

Stannar tills på Onsdag och ska utforska så mycket som möjligt tar ev även en tur förbi Mostar.

Bari, Italien är helt fantastiskt det också. En av mina bättre resor har varit just dit.
Men njut av Dubrovnik. Du bara måste upp på det där berget där TV tornet ligger. Är du hardcore (som jag) så finns en vandringsled upp, men annars kan man ta linbana upp.
Du kommer att få dit livs fetaste utsikt.
Japp, Dubrovnik är som en laborynt, men samtidigt är stadskärnan väldigt liten, så du lär dig hitta snabbt. Glöm inte Beer Factory som ligger där någonstans i smeten.
Vill du sitta "The Iron Throne", så finns den på ön Lokrum. Färjor går dit från hamnen i gamla stan.

Njut av stället! Jag skulle vilja vara i Dubrovnik istället för på mitt kontor just nu.
Citera
2026-04-26, 08:14
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Var i Dubrovnik i April för åtta år sedan. Det var fint. Bra väder och en del turister men inte fullsmockat. En rundvandring på stadsmuren var coolt.

Vår bästa upplevelse var ön Mljet (honungsön) som ligger en bit norr om Dubrovnik. Rekommenderar att hyra bil och tillbringa några dagar på ön. Fin nationalpark med kobaltblå sjöar och fina små byar. Ett besök i grottan där Odysseus tillbringade 7 år är ett måste. Dock typ inga restauranger öppna på ön i april så man får köpa mat på små affärer och laga själv.
Citera
2026-07-17, 08:29
Medlem
Jag ska till Dubrovnik i september. Har varit där förr. Frugan blev förälskad. Det finns en staty mitt i gamla staden vars legend säger att om du gnider statyns näsa så kommer du, vare sej du vill det eller inte, återkomma till Dubrovnik någon gång senare i livet. Jag skulle inte ha gnidit på näsan av ett par orsaker. Dubrovnik är turistit och väldigt dyrt. Ni som ska dit, var beredda på att få betala 200 till 250 kr för en enkel lunch. Minns att en liten burek på ca 150 gram kostade lite över 100 kronor. Rent kulinariskt, består Dubrovnik (i alla fall i gamla staden) mest utav hamburgarställen, pizzerior och pastaresturanger, dvs sådant som du kan hitta i överallt i Europa. Det specifika kroatiska köket hittas inte här men går att hitta givetvis i andra delar av staden. Jag rekomenderar nått ställe där det serveras grillat kött, eller grillad havsmat.

Gamla staden är fantastiskt vackert. Det är inte ovanligt att se "Game of Thrones" fans i extas längst med (och rörandes) husväggarna. Många utav scenerna i "GoT" spelades in just här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in