2025-07-01, 09:39
Medlem
Hur länge ska man checka ut?

Annars ett bra sätt är att sova, äta på restaurang, läsa en bok, bada lite i havet/en sjö, cykla några mil eller springa någon timme eller åka ut och fiska.

Givetvis inte släpa med sig tv, mobil eller dator.
Citera
2025-07-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X.files
Jag skulle vilja höra era erfarenheter och tankar kring detta, att "checka ut" eller ta avstånd från samhället. Med detta menas inte att sluta jobba, flytta ut i skogen, bo i husvagn eller något annat tydligt avvikande, utan snarare att checka ut från samhället mentalt.

T.ex.
- Sluta följa mainstream-media (innehåller endast vinklad och lögnaktig nyhetsrapportering och uppmaningar till dekadens, otrohet, ateism, drogmissbruk osv).
- Sluta följa politik (alla "demokratiska" politiker ljuger, vänder kappan efter vinden och tycker i princip likadant i alla samhällsförvandlande frågor. Sossarna går med i NATO, V stödjer Israel och utesluter medlemmar för israelkritik, SD stoppar inte invandringen, M driver igenom könsbyteslagen osv)
- Sluta följa normer för hur "man ska" bete sig, t.ex sluta fika med kollegorna på arbetsplatsen, sluta instämma i "the current thing" i diskussioner såsom att hata Trump eftersom Alex Schulman på DN gör det.
- Tala sanning och stå för vad man tycker även när gruppen/kollegorna ljuger, har fel och tycker annat.
- Inte godhetssignalera.
- Inte anpassa sitt språkbruk efter omgivningen.

Ni som har erfarenhet av detta får gärna svara, också om det finns andra tydliga exempel på avståndstagande än de jag listade. Hur har det förändrat era liv, trivs ni bättre idag än innan, vilka positiva respektive negativa konsekvenser har det fått? Majoriteten av människorna är ju rätt småsinta och tål inte sådant som inte överensstämmer med deras egna värderingar och sätt att göra saker på.

PS. Om tråden passar bättre någon annanstans får mod gärna flytta den.

Ja köp ingen TV eller använd den bara som skärm. Spara pengar genom att inte prenumera på tidningar och blockera alla sidor såsom Aftonbladet, Expressen, DN i browsersarna som du använder.

Jo man mår nog bättre i huvudet av att inte titta på TV och inte läsa konventionella tidningar.
Citera
2025-07-01, 10:28
Avslutad
Citat:
Jag skulle vilja höra era erfarenheter och tankar kring detta, att "checka ut" eller ta avstånd från samhället. Med detta menas inte att sluta jobba, flytta ut i skogen, bo i husvagn eller något annat tydligt avvikande, utan snarare att checka ut från samhället mentalt.

T.ex.
- Sluta följa mainstream-media (innehåller endast vinklad och lögnaktig nyhetsrapportering och uppmaningar till dekadens, otrohet, ateism, drogmissbruk osv).
- Sluta följa politik (alla "demokratiska" politiker ljuger, vänder kappan efter vinden och tycker i princip likadant i alla samhällsförvandlande frågor. Sossarna går med i NATO, V stödjer Israel och utesluter medlemmar för israelkritik, SD stoppar inte invandringen, M driver igenom könsbyteslagen osv)
- Sluta följa normer för hur "man ska" bete sig, t.ex sluta fika med kollegorna på arbetsplatsen, sluta instämma i "the current thing" i diskussioner såsom att hata Trump eftersom Alex Schulman på DN gör det.
- Tala sanning och stå för vad man tycker även när gruppen/kollegorna ljuger, har fel och tycker annat.
- Inte godhetssignalera.

Ni som har erfarenhet av detta får gärna svara, också om det finns andra tydliga exempel på avståndstagande än de jag listade. Hur har det förändrat era liv, trivs ni bättre idag än innan, vilka positiva respektive negativa konsekvenser har det fått? Majoriteten av människorna är ju rätt småsinta och tål inte sådant som inte överensstämmer med deras egna värderingar och sätt att göra saker på.

Du kommer förr eller senare få något j-vla hatdrev efter dig.

Det är omöjligt att leva så i Sverige utan att få ett pack bestående av losers som i det beteendet får sin egen ofrihet skriven på näsan.

De kommer hata dig, ljuga om dig och försöka på alla sätt förnedra dig och din familj.

Småpåvarna kommer utse dig till strykpojke och syndabock för i stort sett allt som gått snett i deras egna liv.

Det är inte några egentliga problem utöver att bli inte en Lone Wolf terrorist när du ser deras underliggande ondska.

Man blir rätt häpen när man inser vilka svenskarna egentligen är.

Se till att ha det fixat för dig ekonomiskt, för de kommer försöka ta din inkomst ifrån dig och isolera dig.

Personligen lever jag så i begränsade perioder eftersom jag har för mycket annat för mig där jag måste vara på internet.

Men alla sociala media har jag avskaffat utöver flashan där jag brukar håna mina tidigare plågoandar, det är rätt tillfredställande tbh.
Senast redigerad av CyberJesusMamma 2025-07-01 kl. 10:31.
Citera
2025-07-01, 10:34
Medlem
Citat:

T.ex.
- Inte godhetssignalera.

Jag instämmer i det mesta men har synpunkter på det fetade. Även om man ska stå för sina åsikter gäller det att ha tillräcklig social fingertoppskänsla att kunna välja sina strider. Man bör kunna veta när ens åsikt är som alla andras åsikter, dvs bara personligt tyckande. Att gå i konflikt över något som inte för ens liv framåt är att skjuta sig själv i foten med dubbla pipor. Om man inte gillar vad andra säger är det bara att sluta umgås med dem.

Jag har m.a.o. anpassat mitt språkbruk genom att inte trigga idioter och deras förutsägbara käpphästar, jag förstår att jag inte förändrar världen genom att "sätta en blåhårig aktivistdåre på plats". Jag slutar bara att prata med en sådan och förändrar därmed min närmiljö till det bättre. Man behöver inte isolera sig, bara avlägnsa sig från ohyran medan man fortsättera att uppskatta det positiva.

Att vara närvarande men mentalt utloggad inför dagsaktuellt tyckande har höjt min livskvalitet avsevärt. Testa det.
Citera
2025-07-01, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag instämmer i det mesta men har synpunkter på det fetade. Även om man ska stå för sina åsikter gäller det att ha tillräcklig social fingertoppskänsla att kunna välja sina strider. Man bör kunna veta när ens åsikt är som alla andras åsikter, dvs bara personligt tyckande. Att gå i konflikt över något som inte för ens liv framåt är att skjuta sig själv i foten med dubbla pipor. Om man inte gillar vad andra säger är det bara att sluta umgås med dem.

Jag har m.a.o. anpassat mitt språkbruk genom att inte trigga idioter och deras förutsägbara käpphästar, jag förstår att jag inte förändrar världen genom att "sätta en blåhårig aktivistdåre på plats". Jag slutar bara att prata med en sådan och förändrar därmed min närmiljö till det bättre. Man behöver inte isolera sig, bara avlägnsa sig från ohyran medan man fortsättera att uppskatta det positiva.

Att vara närvarande men mentalt utloggad inför dagsaktuellt tyckande har höjt min livskvalitet avsevärt. Testa det.

Det är skönt att läsa de där j-vla blåhåriga scrollfiorna med näsring skriva "jag vill dig inget illa" när man vet att de kommer hugga dig så fort de får chansen eftersom de är i sanning skorpionen på grodans rygg.

Imho måste man pissa ut sitt revir eftersom de tränger sig på och söker upp dig. Fredlig samexistens är omöjligt med ohyra.
Citera
2025-07-01, 11:11
Medlem
Giant Squids avatar
Om man är less på en sorts samhälle så är det väl bara och byta.
Åk till regnskogen i Amazonas och bo tillsammans med indianerna där.
Eller Afrika eller Asien.
Sverige är ett ökänt land för folk att ledsna på av en massa anledningar.
Lämna allt och köp en enkel biljett någonstans och börja om från början. Det kan räcka i livet att ha lite spännande utmaningar för att det ska bli intressant igen.
Citera
2025-07-01, 11:21
Medlem
Baisianuss avatar
Jag har till stor del gjort just detta, framförallt senaste fem åren. Covid var väl strået som knäckte min rygg. Det jag fick se från samhället, mina medmänniskor och de myndigheter som vi fått lära oss vill vårt bästa fick det att vändas i magen på mig. Så jag började tappa intresset för politiken, tappa intresset för sociala konventioner och sluta intressera mig för ”hur det ska gå”. Skitsamma. Orka bry sig om invandring, försvar, pensioner, aktiemarknaden och skit. Kommer tid kommer råd och om tid inte kommer så oroade man sig i onödan. Jag är helt ointresserad av samhället i stort och döljer inte mina åsikter även om det blir på bekostnad av vänner. För vem bryr sig? Vänner är ändå bara ytliga bekantskaper som i nöden oftare sviker än inte. Det såg vi under Covid. ”Riktiga vänner” är sällsynta. Det andra slöddret som hängt runt omkring genom åren har ofta kommit och gått. Jag har raderat mina sociala medier från mitt eget namn. Jag har inte ens Facebook längre. Resten av mitt liv tänker jag leva för mig, inte för er. Samhället kan ta sig i röven.
Citera
2025-07-01, 11:25
Avslutad
Nu drabbas jag av feeling och citerar en rad ur Allan Edwalls ”visst är det bättre men int är det bra”

”En lever som ungkarl och det går väl an
Men man vill ha kvinna och kvinna en man
Ensam är skapligt, men två ska en va
Och visst är det bätter, men int' är det bra”
Citera
2025-07-01, 12:19
Medlem
Citat:

T.ex.
- Inte godhetssignalera.

Att söka sig till likasinnade är ett sätt att komma bort från det du beskriver.
Att ha ett intresse där man träffar andra som delar det och slippa mainstream-snacket.
Att stå upp för sina åsikter och inte tycka som alla andra, bara för att det är så man ska tycka.
Att byta samtalsämne när någon tar upp det du inte vill lägga energi på.
Att inte säga något överhuvudtaget när ointressanta spörsmål dyker upp.

Visst kommer du att möta motstånd och kanske bli ifrågasatt men det stärker ens övertygelse om att stå upp för sig själv och inte hålla med för sakens skull.
Citera
2025-07-01, 12:23
Medlem
TriggerDisciplines avatar
Citat:

T.ex.
- Inte godhetssignalera.

Jag har sedan några år tillbaka tillämpat samtliga dina punkter. Dessutom har jag inte längre sociala medier. Jag känner mig befriad. Jag har inte längre koll på alla nya artister och författare, men läser desto fler riktiga klassiker, exempelvis från det ryska 1800-talet. Världen känns större, ja livet också, själva existensen. Ibland råkar jag sänka blicken tillbaka till nutidsträsket och skymta någon rubrik på DN. Genast slås jag av hur futtig samtiden känns.

Nackdelen är att jag förlorat alla mina vänner.
Citera
2025-07-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Jag har till stor del gjort just detta, framförallt senaste fem åren. Covid var väl strået som knäckte min rygg. Det jag fick se från samhället, mina medmänniskor och de myndigheter som vi fått lära oss vill vårt bästa fick det att vändas i magen på mig. Så jag började tappa intresset för politiken, tappa intresset för sociala konventioner och sluta intressera mig för ”hur det ska gå”. Skitsamma. Orka bry sig om invandring, försvar, pensioner, aktiemarknaden och skit. Kommer tid kommer råd och om tid inte kommer så oroade man sig i onödan. Jag är helt ointresserad av samhället i stort och döljer inte mina åsikter även om det blir på bekostnad av vänner. För vem bryr sig? Vänner är ändå bara ytliga bekantskaper som i nöden oftare sviker än inte. Det såg vi under Covid. ”Riktiga vänner” är sällsynta. Det andra slöddret som hängt runt omkring genom åren har ofta kommit och gått. Jag har raderat mina sociala medier från mitt eget namn. Jag har inte ens Facebook längre. Resten av mitt liv tänker jag leva för mig, inte för er. Samhället kan ta sig i röven.

Tack för ditt inlägg. Covid var avgörande för mig med.
Citera
2025-07-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TriggerDiscipline
Jag har sedan några år tillbaka tillämpat samtliga dina punkter. Dessutom har jag inte längre sociala medier. Jag känner mig befriad. Jag har inte längre koll på alla nya artister och författare, men läser desto fler riktiga klassiker, exempelvis från det ryska 1800-talet. Världen känns större, ja livet också, själva existensen. Ibland råkar jag sänka blicken tillbaka till nutidsträsket och skymta någon rubrik på DN. Genast slås jag av hur futtig samtiden känns.

Nackdelen är att jag förlorat alla mina vänner.

Tack för ditt inlägg. Ang. den sista meningen så känns det inte som "vännerna" var något att ha då egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in