2025-06-28, 00:23
Medlem
Detta är min kusin. David alltså.
Han var i närheten då kyrkan bombades av Is också.

Han är väldig äventyrlig. Förra året åkte han motorcykel med samma vän genom Sydamerika. Dariens sund, Colombia. Han har någon livskris kanske

Följer honom på Instagram.
Citera
2025-06-28, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
(Mod får flytta om detta ligger i fel forum.)
https://samnytt.se/sl-buss-dok-upp-i-syrien-olyckligt-givetvis

"David Kutti och Nima Pourmand åkte SL-buss – i Syrien. Ett videoklipp från deras bussresa får just nu viral spridning i sociala medier. “Olyckligt givetvis”, säger SL:s pressavdelning om att en av deras bussar hamnat i Mellanöstern.

David Kutti, 21, och Nima Pourmand, 20, studerar till vardags i Stockholm. Men under sommaren är de ute och reser i Mellanöstern. De liftar sig igenom Libanon, Syrien, Irak, Iran och Afghanistan.

Och under ett besök i Latakia vid Syriens Medelhavskust får de syn på något de känner igen från Sverige: En buss från Storstockholms lokaltrafik (SL)."

Kolla videon i artikeln. Hur sjutton kan någon ha stulit en buss och kört med genom halva världen? Vad var motivet för stölden? Det måste ju finnas enklare sätt att tjäna pengar...
Bussen är ej stulen.
Har du ens kollat videon o läst artikeln.
Lågbegåvad
Citera
2025-06-28, 06:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nej, definitivt inte. Men tveksam om dom har koll på alla bussar och vart dom befinner sig.
Jag bor i GBG och jag hittar bussar på alla möjliga konstiga ställen här.

Har man dessutom lite ansvar så kan man gömma en buss eller trolla bort den. Vi jobbar med datorer, det är datorn som har koll, inte vi människor.

SL har i dagsläget omkring 2 200 bussar i sin flotta, som körs av olika entreprenörer, bland annat Keolis, Nobina och Transdev.

Det är rätt många bussar, ingen fysisk person har koll på vad alla dessa befinner sig för man har alla siffrorna på datorn. Med siffror kan man alltid trolla med. Har jobbat på flera företag som trollar med siffrorna. Överlag så har dom nog stenkol, men det går alltid att mygla.

Även om en buss skulle ”försvinna” utan att en anmälan görs tror jag att det skulle vara extremt svårt att lyckas föra ut bussen ur landet. En stor, röd SL-buss skulle dra till sig rejält med uppmärksamhet och på vägen ner mot danska gränsen kommer den ses av ett stort antal snutar och nån av dessa borde kolla upp vad en SL-buss gör i typ Småland.

Och till och med om man lyckas komma över gränsen så ska man komma ut ur EU innan man kan andas ut.
Citera
2025-06-28, 07:05
Avslutad
Vad stod det på skylten "Ej i trafik eller SL i Syrien"
Citera
2025-06-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Även om en buss skulle ”försvinna” utan att en anmälan görs tror jag att det skulle vara extremt svårt att lyckas föra ut bussen ur landet. En stor, röd SL-buss skulle dra till sig rejält med uppmärksamhet och på vägen ner mot danska gränsen kommer den ses av ett stort antal snutar och nån av dessa borde kolla upp vad en SL-buss gör i typ Småland.

Och till och med om man lyckas komma över gränsen så ska man komma ut ur EU innan man kan andas ut.

Jag vet att det låter märkligt på ett sätt. Men det finns andra sätt att få ned en buss än att bara köra ned. Du kan frakta bussar via låglastare eller maskintrailer.
Citera
2025-06-28, 09:47
Medlem
Inte undra på att SL inte kan hålla tiderna
Citera
2025-06-28, 09:57
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag vet att det låter märkligt på ett sätt. Men det finns andra sätt att få ned en buss än att bara köra ned. Du kan frakta bussar via låglastare eller maskintrailer.

Jag tvivlar att dom kör ner dessa för egen maskin det blir för dyrt och omständligt om hundratals utrangerade bussar skulle köras till Mellanöstern.

Jag tror det är som SVT uppdrag granskning avslöjade för flera år sedan med "Hassans Afrikabilar" där man ringde upp folk med avställda bilar och ville köpa dessa för 5t tex , dessa fraktades från någon uppsamlingsplats i Sverige där dom sedan med biltransport lastbilar till Hamburg där dom skeppades ut i tiotusentals till Afrika .
Bilarna avregistrerades aldrig utan ställdes på någon "målvakt"

Så det är nog som du säger låglastare , maskintrailer eller så körs dom för egen maskin till Hamburg är ju inte så långt från Sverige.
Citera
2025-06-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag tvivlar att dom kör ner dessa för egen maskin det blir för dyrt och omständligt om hundratals utrangerade bussar skulle köras till Mellanöstern.

Jag tror det är som SVT uppdrag granskning avslöjade för flera år sedan med "Hassans Afrikabilar" där man ringde upp folk med avställda bilar och ville köpa dessa för 5t tex , dessa fraktades från någon uppsamlingsplats i Sverige där dom sedan med biltransport lastbilar till Hamburg där dom skeppades ut i tiotusentals till Afrika .
Bilarna avregistrerades aldrig utan ställdes på någon "målvakt"

Så det är nog som du säger låglastare , maskintrailer eller så körs dom för egen maskin till Hamburg är ju inte så långt från Sverige.

Precis. Det finns alltid olika sätt. Många här är för låsta i sitt tänk.
Citera
2025-06-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Jo, det är jävligt konstigt. Självklart säljer inte Stockholms stad bussar till Syrien, och varför skulle Syrien köpa begagnade bussar från Sverige utan att ta bort all Svensk text före användning?
Men lilla vän. Bussen har sålts vidare i flera led, degvätskan absolut varken anmärkningsvärt eller konstigt.

Det ENDA underliga är att SL inte stripar av bussarna unnande säljs.
Citera
2025-06-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men lilla vän. Bussen har sålts vidare i flera led, degvätskan absolut varken anmärkningsvärt eller konstigt.

Det ENDA underliga är att SL inte stripar av bussarna unnande säljs.
Ja det är lite märkligt. Har själv åkt SL buss i Moskva med till och med tidtabellen kvar på väggen. Att dom inte tar bort allt sånt innan dom säljs till skräpländer?
Citera
2025-06-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Nä dom säljer till ryssarna i Hölö sen säljer dom dom vidare ut i värden! Går många SL bussar i Ryssland
Vaddå ryssarna i Hölö?
Citera
2025-06-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vaddå ryssarna i Hölö?
En buss skrot i Hölö som drivs/drevs av ryssar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in