2025-06-24, 22:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja vad tycker vi? Inget att yvas över skulle jag säga.
Sök tillstånd innan du bankar ner skylten i marken, case closed.

I Sverige? Skulle inte förvåna mig att det kommer krävas bygglov, godkännande från närmaste 90 grannarna och det kommer ta 2 år till beslut. 9000 kommer det minst kosta och om du inte får ok från någon av de 90 grannarna så kommer du få pröjsa 5000 för ansökan.
Citera
2025-06-24, 22:43
Medlem
En borde göra loppisskyltar som leder hem till dessa stjärnor som kommit på detta!

"Loppis
Öppet dygnet runt"

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/lansnyheter/orebro/2025/2025-06/egna-skyltar-paverkar-trafiksakerhet-och-vagunderhall/
"En bra skylt visar rätt väg på rätt sätt, säger Christer Nederman Runbäck"
Senast redigerad av goderian2 2025-06-24 kl. 22:48.
Citera
2025-06-24, 22:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Konstigt att de inte får finnas längre, men det är helt rätt att man får söka tillstånd för den sortens skylt.
Det konstiga är att vissa kommuner förbjuder hemmagjorda skyltar medan andra tillverkar riktig, regelrätt vägskylt för en liten lunchrestaurang...

I ett vanligt land kanske. Men det är regelsverige vi pratar om. Där man inte få ha häcken hur hög som helst, du får inte parkera din husvagn för länge på din tomt, vill du ha ett vitt/rött/svart hus så finns det risk att det inte blir godkänt. Det kommer kosta mer än vad det smakar. En skylt där en honung säljs kommer kosta mer än vad honungen är värd
Citera
2025-06-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tycker du själv att det är ett stort problem med loppisskyltar när du är ute och kör bil?

Så jävla typiskt Sverige att lägga tid och pengar på ett sånt jävla ickeproblem. Våra politiker älskar verkligen pappersvändande byråkrater som försvårar livet för vanligt folk.

Tycker du själv att det är ok att man kan bara smälla upp vad som helst, hur som helst och var som helst? Jag tycker det är illa nog med alla jävla fula skyltar som ändå finns och kommer fortsätta finnas kvar oavsett, så rensar de bort lite av dem, så är det helt ok för mig.
Sedan också för att förtydliga, så handlar det inte bara om loppisskyltar utan om exakt allt möjligt skräp som folk kan få för sig att göra en skylt om.
Citera
2025-06-24, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Tycker du själv att det är ok att man kan bara smälla upp vad som helst, hur som helst och var som helst? Jag tycker det är illa nog med alla jävla fula skyltar som ändå finns och kommer fortsätta finnas kvar oavsett, så rensar de bort lite av dem, så är det helt ok för mig.
Sedan också för att förtydliga, så handlar det inte bara om loppisskyltar utan om exakt allt möjligt skräp som folk kan få för sig att göra en skylt om.

"Lekande barn och husdjur"
Jävla fittskyltar eller hur? Full gas för fan.
Citera
2025-06-24, 23:59
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
I Sverige? Skulle inte förvåna mig att det kommer krävas bygglov, godkännande från närmaste 90 grannarna och det kommer ta 2 år till beslut. 9000 kommer det minst kosta och om du inte får ok från någon av de 90 grannarna så kommer du få pröjsa 5000 för ansökan.

Det är ingen ny regel och funkar för dem som söker tillstånd, förutsatt att skylten inte distraherar och blir trafikfarlig.
Beroende på storlek krävs bygglov naturligtvis, hur skulle det annars se ut.
En del skyltar på vagn, dvs. med hjul under för att undvika bygglov men då behöver skylten stå tillräckligt långt från väg.
Citera
2025-06-25, 00:07
Medlem
davetheslaves avatar
Jag skulle gärna vilja se statistik på hur många olyckor en loppisskylt orsakar per år för att se en faktiskt anledning till regeländringen. För en sådan studie måste väl gjorts, man hittar väl inte bara på grejer? :-)
Citera
2025-06-25, 05:42
Medlem
scoremaxs avatar
Haha.
Svenskar i ett nötskal.

”-buuuuuäääh, det är för jävligt med alla skyltar, trafiksäkerheeeeten är hotad, för jag har attentionspan som en 4-åring”

Men har man bara ett *tillstånd* då går det bra.
Då ökar trafiksäkerheten med 432%

Men fortsätt ni registrera era katter, avstå från att elda löv, källsortera era textilier, och sök tillstånd från någon inkompetent kärring så mår ni nog bäst.
Senast redigerad av scoremax 2025-06-25 kl. 06:00.
Citera
2025-06-25, 06:16
Medlem
adddicts avatar
Sverige i ett nötskal. Förbjud allt! Snacka om förmyndarfasoner.
Citera
2025-06-25, 06:19
Medlem
EnLitenkilles avatar
Det är bra att vi har myndigheter i Sverige som tar hand om de verkliga problemen

Sverige är ett sjukt land!
Citera
2025-06-25, 06:57
Medlem
Logique88s avatar
Ah ännu ett förbud i Sverige. Vad skönt. Väntar på att det ska bli licens på att få skratta och le i landet.
Citera
2025-06-25, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludi
"Lekande barn och husdjur"
Jävla fittskyltar eller hur? Full gas för fan.

Självklart ska de med följa reglerna. Ofta brukar man se sådana skyltar alldeles vid vägkanten och det är ju inte bra om man kör i mörker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in