Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Nej men du får högre inflation och USA ekonomi kommer pressas mer. Delar av borfallet kan man transportera på annat sätt. Så bortfallet kommer vara 10-15 procent av daglig konsumtion.
Det folk inte förstår är att det är hotet av att förlora en tanker som är problemet. Försäkringspremierna går i taket eller försäkringsbolagen vägrar försäkra transporterna. Se bara på andra sidan, där gick krigspremierna upp i taket, så många fartyg valde att gå runt Afrika i stället. När det gäller Hormuz så är allt Saudiska Pipelines - Klarar en liten del och lastbil. Det senare väldigt dyrt.
På mycket kort sikt drabbas asien mest. Men ganska snabbt drabbas alla länder, främst de som är på marginalen. Till ex Pakistan, afrikanska länder. USA har ju egna problem med relativt höga obligationsräntor, som kommer gå upp om inflationen ökar. Det riskerar att USA hamnar i en skuldfälla. Lägg där till Trumps idiotiska budgetförslag. Det verkar fått länder att sluta köpa lika mycket am obligatioer som tidigare.
Problemet för Iran blir ju tid. Am ekonomi kanske kraschar på sikt, men regimen i Iran faller fortare. Kanske och det här är ett stort kanske har Putin kanske lovat stöd om Iran puttar upp oljepriset - Vad vet jag.
Man vet ju aldrig, Ryssland skulle ju hänga Putin och ekonomin där skulle krascha varje dag sedan 2022 enligt våra "experter" på SVT.
Inget av det har hänt, och kriget rullar på.
Tänk dig om det visar sig att folket i Iran faktiskt är med på mullornas galenskaper i Iran?
Glöm ej inte att Kina är med i spelet, och är nog ganska beroende av att ha kvar Iran på kartan med tanke på deras "Silk Soad" satsningar. Utan Iran har de tappat kontrollen i mellanöstern.
Vi har nog bara sett början, och om USA vågar fortsätta så kommer det att eskalera snabbt misstänker jag.
Som på beställning så läser jag på SVT, propagandan att Iran är ensamma:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iran-utan-stod-fran-allierade-star-ensamma
Komedi, och vilken källa har de? Någon jävla clown korrespondent som ingen har hört talas om tidigare.
"– Som situationen ser ut just nu så är regimen i Teheran väldigt försvagad men också de allierade till Iran är otroligt försvagade. Det är inte enkelt för Iran att svara,
säger korrespondent Samir Abu-Eid"
Vilken insikt han ger oss!