2026-07-24, 19:10
Medlem
Jag tittade häromdagen på den utmärkta serien the Spy, där Sacha Baron Cohen spelar den legendariske israeliske spionen Eli Cohen, som infiltrerade Syrien på 1960-talet.

En händelse i serien som inträffade på riktigt, och som har bäring på denna tråd, är hur Eli Cohen lyckades lura den syriska militären att plantera ett Eukalyptusträd som skugga åt soldaterna framför varje bunker på Golan.

När kriget så bröt ut kunde det israeliska flygvapnet sikta på alla Eukalyptusträd de såg och den "ointagliga" syriska linjen föll relativt enkelt och Israel kunde ta över hela Golan.

När jag spelade landhockey som ung brukade min tränare säga att det får konsekvenser att vara korkad. Och syriernas trädplantering framför sina bunkrar är bland det mest korkade vi har sett i militärhistorien.

Jag vill hävda att om man är så korkad som syrierna var när de pekade ut alla högvärdiga mål på Golan för israelerna skall man ta förlusten som följer som en man och aldrig mer prata om den.
Citera
2026-07-25, 19:16
Medlem
Bra reportage från Hermon. Man inser omedelbart det enorma strategiska värdet av att behärska dessa höjder. Det finns ingen chans att Israel retirerar därifrån.

Vi får bland annat se den avskjutningsplats Hizbollah 2024 använde då de mördade 12 drusiska barn. Efter att ha blickat ner mot Libanon åker vi vidare till den syriska sidan. Snön ligger kvar på toppen. Man ser långt in i Syrien. Nej, här kan vilket idiot som helst se utsikten och fatta att detta tillhör Israel för evigt. Det är inget att diskutera.

https://www.youtube.com/watch?v=ye27Ekx6Fys
Citera
2026-07-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Bra reportage från Hermon. Man inser omedelbart det enorma strategiska värdet av att behärska dessa höjder. Det finns ingen chans att Israel retirerar därifrån.

Vi får bland annat se den avskjutningsplats Hizbollah 2024 använde då de mördade 12 drusiska barn. Efter att ha blickat ner mot Libanon åker vi vidare till den syriska sidan. Snön ligger kvar på toppen. Man ser långt in i Syrien. Nej, här kan vilket idiot som helst se utsikten och fatta att detta tillhör Israel för evigt. Det är inget att diskutera.

https://www.youtube.com/watch?v=ye27Ekx6Fys

Japp. Israel fortsätter sno allt de kommer över. Blir nog jättebra i längden.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in