2025-06-21, 06:29
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Har svenska plan rätt att skjuta ryska plan om de kommer in på svenskt luftrum? Vi är ju trots allt inte i krig.

Självklart har man rätt att skjuta ner oannonserade plan som kränker gränsen.
2025-06-21, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det pågår skarpa insatser flera gånger varje vecka, så inget speciellt.

Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Inget konstigt, ryssen har i flera decennier testat gränserna. De är som småbarn som provar hur långt man kan gå innan man får någon respons.
Jag vill påstå att detta är rutin sen gammalt,,

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De brukar göra det lite då och då. De testar reaktionen och var gränsen går.

Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Detta är alltså en tråd om två plan som flög i internationellt luftrum, spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Det är helt sanslöst

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ingen övning men väl ett rutinuppdrag som sker flera gånger per månad i genomsnitt.
Scramble - QRA

Håller med, helt värdelös trådstart

Oj vilken nyhet, håller med detta är vardag, har pågått sen kalla kriget, att JAS flyger över
städer/skåne etc är heller ingen nyhet, o media e ännu sämre o vill låta som nu jävlar.
2025-06-21, 08:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det tror jag inte. Sverige skulle ALDRIG våga skjuta ner ett ryskt flygplan.

Kränker de luftrummet numera så gör de nog det.
2025-06-21, 08:26
Medlem
Vem fan på riktigt bryr sig om stridsplan som flyger över en stad? Är ni 12 eller? Övning eller inte vem fan bryr sig
2025-06-21, 08:29
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Flyger SK 60 ännu i denna dag?

Ja, har för mig det används i träningssyfte
2025-06-21, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Såg du planen? Bor du i södra Skåne? Annars bör du vara mycket, mycket tyst. Jag såg och hörde planen, de flög relativt låg höjd och man hajade absolut till. Förstår rädslan i Ukraina när de ryska bombplanen kommer.

Så denna incident hör absolut inte till vanligheterna på något sätt.

Såg dem också och det gick fort som tusan. Det ovanliga var att man visade så öppet med att någon allvarligare incident var på gång genom att flyga över tättbebyggt område, samt gick ut och kommenterade incidenten direkt. Ryssarna testar oss och man vill visa på viss koll i Skåne, fastän alla regemente lades ner här på 90-talet. Främst är det öarna som ligger risigt till, men som också är viktiga för både Sverige och Nato.
2025-06-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Såg du planen? Bor du i södra Skåne? Annars bör du vara mycket, mycket tyst. Jag såg och hörde planen, de flög relativt låg höjd och man hajade absolut till. Förstår rädslan i Ukraina när de ryska bombplanen kommer.

Så denna incident hör absolut inte till vanligheterna på något sätt.

Försöker du kartlägga var jag bor?
Jag uttalar mig om precis vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Försök inte styra mig din lille diktator.

Självklart flyger planen lågt och fort. Hur skall man annars göra PR för maskineriet? Det blir ju verkningslöst om du inte ser flygplanen eller störs av dem.
Gör man en utredning av det hela så skulle man troligen komma fram till att man lika väl kunnat flyga på en högre höjd där man inte störde folk och då dessutom mycket fortare.
Det är dessutom inte kris och panik att komma fram exakt på sekunden när två flyg rör sig över Östersjön.
Man har följt dessa flyg en stund innan de ens lämnade ryskt luftrum.
Försvaret har tyvärr ingen redovisningsskyldighet om varför man stör befolkningen. Utan man har mandatet att göra lite som man vill, utan att redogöra varför.

Det är ingen incident. Man vill dock försöka göra det till en incident.
Hör det inte till vanligheterna att ryssarna flyger med sina flygplan?
Skärp dig för fan. De flyger varje dag.
Sluta gå på PR-maskinen om att det här var allvarligt.
2025-06-21, 10:15
Medlem
Kriminalarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Ja, har för mig det används i träningssyfte

SK60 är pensionerade sedan förra sommaren.
2025-06-21, 10:18
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalaren
SK60 är pensionerade sedan förra sommaren.

Stämmer säkert då det måste varit över 1 år sedan jag såg dom på flightradar
2025-06-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stridsflyg-over-skane-inte-en-ovning

"Två Jas Gripen-plan noterades över Skåne och bland annat Malmö vid 19-tiden på midsommarafton, rapporterar Sydsvenskan.

– Det var inte en övning, säger Mikael Ågren, vakthavande kommunikatör på Försvarsmakten, till tidningen."

Vad handlar detta om tros? Ryssen som är i farten och kränker vårat luftrum?

Bara vapenindustrin som tigger pengar som vanligt 😅
2025-06-21, 11:02
Avslutad
Psykologisk operation, inget att bry sig om.

Manipulerar fram rädsla bara, det viktigaste man kan göra i dessa tider är att inte låta rädslan styra för man tänker inte på samma sätt då samt gör dåliga val.

Allting som pågår i världen just nu beror på att dom ska förändra systemet, samhället osv. Nytt system kommer. Inte till människans fördel givetvis.

Mera kontroll och ett mera övervakat samhälle med hjälp av AI samt robotar.
2025-06-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Rätt såklart de har. Men ska visst vara en process där. Först om de alltså kommer in över svenskt luftrum åker man nära intill och "snällt" poängterar att du måste navigerat fel. Du måste vända. Om ryssen inte gör det så griper man planet. Visar att följ oss för landning. Om ryssen inte gör det utan fortsätter på samma kurs är det varningsskott.

Efter det skjuter man ner planet. Men så långt gick det ju inte ens under kalla kriget. Antar att även om rutinen finns där att man ska skjuta skarpt efter alla dessa steg så blir det nog att man måste fråga regeringen innan...

Detta regleras i IKFN-förordningen:

Citat:
Förordning (1982:756) om försvarsmaktens ingripanden vid kränkningar av Sveriges territorium under fred och neutralitet, m.m. eller IKFN-förordningen är de regler som gäller för försvarsmakten när Sveriges gränser kränks av utländska militära fordon, fartyg, flygplan eller personal. I förordningen finns handlingsregler för olika fall av kränkningar som är utformade så att de följer folkrättsliga regler. Förordningen anger hur olika typer av kränkningar av territoriet ska hanteras. Under vissa förutsättningar får vapenmakt användas med eller utan föregående varning. I de flesta fall som anges i förordningen beslutar militär chef på plats om hur en kränkning ska hanteras. Förordningen upphör att gälla om Sverige hamnar i krig.

Citat:
123. Ett utländskt statsluftartyg som uppträder inom svenskt territorium
utan att ha rätt att vara där skall avvisas från territoriet. Om det är
nödvändigt får vapenmakt tillgripas.
Om särskilda förhållanden kräver det, får enligt Försvarsmaktens
bestämmande vapenmakt utan föregående varning tillgripas vid
ingripanden enligt första stycket. Detta gäller även oidentifierade
luftfartyg som överskrider den svenska territorialgränsen under
omständigheter som tyder på fientlig avsikt.

Försvaret har en handbok som hjälper till att tolka förordningen:
https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/dokument/handbocker/handbok-ikfn-2016.pdf
Senast redigerad av Fiber-Twist 2025-06-21 kl. 11:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in